Aansprakelijkheid jeugdcriminaliteit !!!

  • Hyperactief

    100% mee eens Alkien, kinderen maken keuze's, maar valt er voor sommigen die overal uitgekotst worden nog wel iets te kiezen :?:?:? Dan komen we bij hele andere verantwoordelijken uit, politici die hun verantwoording niet nemen en de steeds verder toenemende psychische problemen zelf voeden……:(:(:( Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Precies.

    De Jeugd heeft de toekomst !!!

    Welke ???

    Groetjes,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Hoi Alkien, zie voor dat item deze link en dan de tweede grote alinea onder Wim C.

    http://www.writersblock.net/verkiezingen/analyse009.html

    Ik weet wat jij bedoeld, maar wat te denken van de tegenstellingen van deze twee ideeën :

    Ze willen de aansprakelijkheid oftewel eigen verantwoording in het ene geval bij de ouders leggen tot 18, terwijl verlaging in het andere geval van de leeftijd in het strafrecht eigenlijk zegt dat jongeren vroeger verantwoordelijk gehouden kunnen worden voor hun daden. Hoe zijn deze twee voorstellen nu met elkaar te rijmen, als een kind vroeger “rijp” is, dan kan die ook eerder zijn eigen verantwoording dragen psychisch gezien. Ik wist vroeger ook dondersgoed dat waar ik mee bezig was ik dat niet zo geleerd had, en wie zijn kont brand moet op de blaren zitten, daar leert de persoon in kwestie van. Ik zal de psychische fases eens opzoeken in een oud leerboek der psychologie….. Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Ja lijkt me een goed plan. Want deze twee zaken stroken helemaal niet met elkaar.

    Ze weten gewoon niet wat ze zeggen. Goed stuk in die link. ;)

    Groetjes,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Ja lijkt me een goed plan. Want deze twee zaken stroken helemaal niet met elkaar. Aldus: Alkien.

    Klopt Alkien is erg tegenstrijdig.

    Ze weten gewoon niet wat ze zeggen. Goed stuk in die link. ;) Aldus: Alkien.

    De pest is dat de psychologie hier ook nog lang niet uit is. Want de fasen mogen dan mooi ingedeeld zijn, maar het zijn opgestelde “normen” waar niet iedereen inpast. Het grote probleem in de psychologie is o.a. dat de grote vraag blijft wat door rijping en wat door leren bepaald wordt.

    Neem een blinde, die kan je wel leren lezen, maar niet leren zien, bij de oorzaak hiervan kun je het aanleren zo en zo wegstrepen.

    Terug naar het gedrag, hoor je vaak het gezegde, verstand komt met de jaren, al weten we dat dit per individu zeer kan verschillen en bij sommigen zelfs uitblijven, waarbij ik op wil merken dat ook hier altijd van een door mensen vastgestelde norm wordt uitgegaan, de norm geldt dan voor de massa waarbij het individu dat buiten de “pot pist” uitgesloten wordt, maar in tegenstelling tot het voorbeeld van de blinde zijn we heden ten dage nog niet in staat of het (aan)leren weggestreept kan worden, of dat het een combinatie van beiden is.

    Over het algemeen gaat men er in de psychologie vanuit dat de pubertijd bij meisjes van 13 tot 18 en bij jongens van 15 tot 19 loopt. De tijd daarvoor (vanaf 10 jaar) wordt pre of voorpubertijd genoemd. Terugkomend op de pubertijd waarin een kind naar volwassene ontwikkeld, denk ik dat de 14 jaars grens als tussenstap gekozen is voor meer eigen verantwoordelijkheid voor het eigen handelen, een leeftijd die mijns inziens terecht is. Want een kind wat van hier naar school of onder schooltijd aan de aandacht van de leraren ontsnapt en crimineel of vandalistisch gedrag gaat vertonen daar hebben ouders absoluut geen vat op.

    Sterker nog, als men het strafrecht naar 10 jaar verplaatst omdat men vindt dat kinderen vroeger criminele dingen doen, zou je deze leeftijd van 14 eigenlijk ook twee jaar naar beneden moeten verlagen, dus dat ze eerder verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden, anders is het zeer tegenstrijdig…… Groetjes v Hyperactief

  • Lorrie

    Hoi Hyperactief,

    Ikzelf heb geen kinderen, maar heb wel een mening.

    Toen ik zelf naar school ging:

    Mams was thuis als ik uit school kwam. Ik ging mijn huiswerk maken met een kopje thee en een koekje erbij. Mams had tijd om naar mij te luisteren welke “problemen” ik allemaal wel niet had op school en welke “ruzies” ik had met welke vriendinnetjes en op welke jongen ik nu weer “verliefd” was. Mams stond me dan ook altijd met raad en daad bij. Paps was altijd aan het werk en kwam om 18.00 uur thuis om te eten en werkte 's avonds nog door aan zn bureautje in de woonkamer.

    Als ik iets had gedaan wat niet mocht, of ik had iets kapot gemaakt wat niet mocht (van mijn oudere broers bijvoorbeeld), dan werd ik stevig bij de bovenarm gepakt en werd mij duidelijk gezegd wat ik fout had gedaan en wat dat teweeg bracht.

    Het familieleven tegenwoordig:

    Ouders moeten tegenwoordig alle 2 werken om alle kosten te kunnen betalen.

    Ze komen alletwee na een vermoeide dag thuis. De kinderen zijn al terug uit school en spelen ergens buiten, zijn bij vriendjes, hangen in de stad/dorp rond en vervelen zich over het algemeen. Ze weten hoe laat ze thuis moeten zijn voor het eten en als dat niet werkt, dan worden ze gebeld op hun eigen mobieltje. De ouders zijn al geprikkeld, want ze moeten 's avonds nog naar een vergadering, naar een sportvereniging, hoe dan ook, ze hebben ook tijd voor zichzelf nodig.

    De problemen van de kinderen, daar is geen tijd voor en ze zijn “oud en wijs” genoeg. Laat ze maar lekker achter de pc zitten en MSN'en, dat is toch wat ze willen.

    Is toch wel een heel verschil is het niet ?

    Het 2e stuk is niet te voorkomen tegenwoordig, want je moet echt met zn 2-en werken om alles te kunnen betalen. Bovendien komt er dan extra druk bij, de zorg van de kinderen daarnaast, zie dat allemaal maar eens klaar te spelen op een normale onbezorgde manier. En dan ook nog eens tijd voor jezelf hebben om er niet aan onderdoor te gaan. Vooral als je dan ook nog eens een kind hebt die het net allemaal iets anders oppakt dan een ander, wordt het moeilijker en moeilijker en moeilijker.

    Ik denk dus dat de druk veel te hoog ligt en daarbij ouders ook veel te weinig tijd hebben voor een echt gezellig familieleven, laat staan voor de problemen van het kind die dus gewoon niet gehoord worden of waarvan men eigenlijk niet weet hoe men dat aan moet pakken, want we hebben al zoveel zorgen en ach het komt wel goed, het is de pubertijd. Alles in deze maatschappij draait tegenwoordig uit werken om alles te kunnen bekostigen. Kijk ook maar eens om je heen hoeveel mensen er rood staan maandelijks. Volgens mij zijn de getallen nog nooit zo hoog geweest.

    Dus ik denk over het algemeen dat daar een oplossing moet worden gezocht.

    Alle “oplossingen” die nu worden aangedragen en hier zijn vermeld door de politiek zijn een NOODGREEP omdat ze door de bomen het bos blijkbaar zelf ook niet meer zien. Eigenlijk is het dus behoorlijk uit de hand gelopen allemaal en dat moet weer langzaamaan teruggedraaid worden, maar of dat nog kan ?

    Ik zou zeggen “ alles kan, als je maar wilt” maar volgens mij werkt dat in de politiek anders.

  • Alkien

    Helemaal mee eens en niets aan toe te voegen.

    Groetjes,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Is toch wel een heel verschil is het niet ?

    Het 2e stuk is niet te voorkomen tegenwoordig, want je moet echt met zn 2-en werken om alles te kunnen betalen. Bovendien komt er dan extra druk bij, de zorg van de kinderen daarnaast, zie dat allemaal maar eens klaar te spelen op een normale onbezorgde manier. En dan ook nog eens tijd voor jezelf hebben om er niet aan onderdoor te gaan. Vooral als je dan ook nog eens een kind hebt die het net allemaal iets anders oppakt dan een ander, wordt het moeilijker en moeilijker en moeilijker. Aldus: Lorrie.

    Hoi Lorrie, klopt is een heel verschil, maar hoe verklaar jij dan mijn situatie, internet was er toen nog niet, en wat TV betreft alleen de 2 Nederlandse zenders destijds, de derde en de commerciële zijn er pas later bijgekomen. In de tijd van mijn zonen speelde internet ook nog niet, en een TV op de slaapkamer hadden ze ook niet, dat konden ze in de kamer kijken als er iets nuttigs was. Wat dat betreft is de bovenste situatie van jou ook vrijwel geheel van toepassing op mijzelf en op mijn zoon, en toch waren er problemen…… Daarnaast voor mijn tijd was het heel gewoon dat ouders vaak beiden lang werkten, verschil met nu was dat families vaak in dezelfde plaats woonden waarvan er altijd bij waren met een ambachtelijk beroep aan huis waar opvang bij mogelijk was indien nodig. Mijn andere zoon die juist wel goed ging zou doordat vrijwel alle aandacht uitging naar de moeilijkste dan juist slecht terecht gekomen moeten zijn in jou visie, en die gaat nu juist heel goed, dus ik bedoel maar, het is veel gecompliceerder dan vaak gedacht wordt.;)

    Ik denk dus dat de druk veel te hoog ligt en daarbij ouders ook veel te weinig tijd hebben voor een echt gezellig familieleven, laat staan voor de problemen van het kind die dus gewoon niet gehoord worden of waarvan men eigenlijk niet weet hoe men dat aan moet pakken, want we hebben al zoveel zorgen en ach het komt wel goed, het is de pubertijd. Alles in deze maatschappij draait tegenwoordig uit werken om alles te kunnen bekostigen. Kijk ook maar eens om je heen hoeveel mensen er rood staan maandelijks. Volgens mij zijn de getallen nog nooit zo hoog geweest. Aldus: Lorrie.

    Het klopt dat problemen door allerlei oorzaken waaronder die jij ook noemt wel steeds meer toenemen, ook het toenemend huiselijk geweld is volgens mij hier voor een groot deel aan gerelateerd.

    Dus ik denk over het algemeen dat daar een oplossing moet worden gezocht.

    Alle “oplossingen” die nu worden aangedragen en hier zijn vermeld door de politiek zijn een NOODGREEP omdat ze door de bomen het bos blijkbaar zelf ook niet meer zien. Eigenlijk is het dus behoorlijk uit de hand gelopen allemaal en dat moet weer langzaamaan teruggedraaid worden, maar of dat nog kan ?

    Ik zou zeggen “ alles kan, als je maar wilt” maar volgens mij werkt dat in de politiek anders. Aldus: Lorrie.

    De mens grijpt in wanhopige tijden naar nog wanhopigere middelen is zo'n eeuwenoude uitspraak die nog steeds van toepassing is. En wat het laatste betreft, in de politiek toegeven dat je verkeerde besluiten genomen heb die je terug gaat draaien, is “dodelijk” Het kost mensen de politieke “kop” Het staat gelijk aan schuld bekennen, en dat doen ze niet…..:( Groetjes v Hyperactief

  • Sandy

    Gezien er zo weinig door verschillende mensen op dit item is gereageerd, maakt bij mij dat veel mensen denken>> ach….het gaat niet om mijn kind………..onbelangrijk…..ik weet niet hoor, maar zo lijkt het wel af en toe…..:-(

    Bedenk je wel dat de jeugd van nu, de zorgers van later zijn…….

    Sandy

  • Alkien

    Volgens mij de spijker op zijn kop Sandy, en precies wat ik ook al tegen Hyper zei.

    Eigenlijk is dit al over heel internet af te lezen, jou wel bekend denk ik. ;)

    De meesten denken dat het hen allemaal niet zal gebeuren, maar als het dan gebeurd dan is Nederland te klein. En wisten ze het niet…:( De ver van mijn bed show noem ik het altijd maar. Of, en dat kan ook nog, wil men er niet mee geconfronteert worden omdat het TE reëel is, en de waarheid hard, maar dat wist je al. ;)

    Groet,

    Alkien.