Pispaal-bedrijfscultuur?

  • Anke

    Vandaag dacht over de cultuur binnen ons bedrijf.

    We zijn maar klein, met 17 werknemer, maar binnen de 6 jaar dat ik er zit zijn er al 9 gedwongen ontslagen geweest.

    Ik werk op een reclamebureau en over het algemeen is de sfeer prima. Toch is er altijd wel iemand de pispaal.

    Als er dan even financieel minder rooskleurige tijden zijn wordt de directie onrustig en gaan ze over tot acties onder het personeel. Die persoon die op dat moment de pispaal is wordt dan ontslagen, op gronden die op dat moment geaccepteerd worden. De directie gelooft volgens mij ook elke keer werkelijk dat de stap is die ze moeten nemen en dat het feit dat die persoon ineens niet goed in de groep ligt ook echt de schuld zelf is van die persoon.

    Volgens mij is het zelfs nog zo dat de directie dit de normaalste en legitieme zaak van de wereld vindt om je bedrijf op die manier “te redden”.

    Tot nu toe had ik er alleen zijdeling mee te maken omdat collega's van me ook afgeschreven werden.(meestal na een jaar werken bij ons bureau) Nu valt ineens ook een licht op mij.

    Bestaat er eigenlijk officieel iets van een pispaal-cultuur of zondebok-cultuur?

    Groetjes,

    Anke

  • Hyperactief

    Bestaat er eigenlijk officieel iets van een pispaal-cultuur of zondebok-cultuur? Aldus: Anke.

    Hoi Anke, een vervelende situatie die je veel vaker ziet en hoort, wegterroriseren en/ of psychologische oorlogsvoering of hoe je het maar noemen wilt. het is vervelende mensen “eigen”:( Groetjes v Hyperactief

  • Ellen XL

    Het is officieel bekend dat er in een groep altijd een leiderfiguur is en omgekeerd een pispaalfiguur zoals jij dat noemt. Er wordt ook wel gesproken over picking order.

    Om de leider hangen altijd wel een paar figuren die in een goed blaadje willen komen bij de leider en de leider moet ook voordeel aan hen hebben.

    Wat de pispaal betreft daar zitten altijd een paar kandidaat pispalen boven.

    Dus haal je de ene pispaal uit de groep weg (ontslag) dan komt de volgende aan de beurt. Of je pispaal of leider bent dat komt door je eigen gedrag.

    Als je geen pispaal wilt zijn, dan zul je er voor moeten zorgen dat het niet makkelijk is om jou als zodanig te behandelen.

    Ik kan van hieruit niet beoordelen HOE het licht op jou valt? Ik neem aan dat je bepaalde opmerkingen krijgt of vervelende klusjes toegeschoven.

    Als je nog fijn wilt werken, zul je moeten ingrijpen!

    Dus zeggen tegen de leiding dat je het licht gezien hebt, dan vragen naar beweegredenen en concrete voorbeelden van jouw gedrag als ze daar klachten over hebben. Oefen thuis en probeer het heel cool te spelen.

    Als je geen pispaal meer bent zul je moeten accepteren dat een ander het weer wordt. Dat is een soort natuurwet waar je toch niet tegenin kunt, net zomin als je tegen de stroming van de zee in kunt zwemmen.