Narcistisch persoonlijkheids syndroom NPS

  • Marjoleine

    Wie kan me vertellen hoe ik om moet gaan met een ex-partner welke een narchistisch persoonlijkheids syndroom heeft? Mijn ex-man vertoont alle symptomen van NPS. We voeren een co-ouderschap, maar meer en meer wil hij alles naar zich toe trekken, waardoor ik me meer oppasmoeder dan co-ouder voel. Ik kan helemaal niets goed doen, hij praat zo met de kinderen dat ze dingen zeggen die hij graag wilt horen. Natuurlijk altijd ten nadele van mij. Zijn mijn kinderen wel veilig bij hem? Is het verstandig om met zijn huisarts te gaan praten? Wat kan ik doen???

  • Lezer

    Heb jij die diagnose gesteld ?

    Misschien kun je je beter bij het probleem zelf houden : de kinderen die gebruikt worden in een strijd tussen ouders.

    Bij wie wonen de kinderen ?

    Heb je afspraken op papier staan ?

    Een advocaat (rechtswinkel) kan ,mogelijk. adviseren hierin.

  • Collie

    het is een stoornis, geen syndroom, en die diagnose kan alleen door een psychiater of psycholoog gesteld worden, niet door een boze co-ouder.

  • henky

    als het zo is als wat jij typt: wel even via advocaat (reeds betrokken bij scheiding misschien?) tips gaan vragen, want als dit ‘erger’ wordt, kan het problemen geven, ook voor de kids (naast de ergernis die jij hebt).

    succes, laat niet over je lopen en probeer kids te ontzien. weet niet hoe oud ze zijn, maar misschien nog erg beinvloedbaar..

  • Kim

    als hij over jouw zo tegen de kinderen praat zullen de kinderen hem niet in dank afnemen dit zal ze alleen maar bij hem weg drijven.

    jij bent hun moeder en geen enkel kind wil dat er negatief over hun moeder of vader gepraat word neem dit dus niet over en zeg ook nix nagatiefs over hem waar de kinderen bij zijn of wat ze kunnen horen…

    geef hun gewoon de liefde die ze verdienen en laat hen zelf hun conclusie over hun vader maar trekken probeer ze hierin niet te beinvloeden

    waar wonen ze eigenlijk? bij jouw of bij de vader?

    groeten kim

  • Martin

    NPS is een diagnose die heel moeilijk te stellen is door psychologen en psychiaters, simpelweg vanwege het ontbreken van voldoende tijd in consulten. Veel mensen die aan NPS lijden liegen over hun situatie en kunnen zelfs overkomen als heel charmant en gezond; vaak alleen mensen in intieme kring kunnen een dergelijk vermoeden ontwikkelen.

    Ik heb ooit een vriend gehad waarvan ik zelf ook redelijk zeker was dat hij lijdt aan NPS. Maar dat zeggen tegen zo iemand kan absoluut niet, omdat je daar iemand alleen maar tegen je in het harnas jaagt en hij de situatie zal ontkennen, dus moet je je op een andere manier tegen zo iemand wapenen.

    Het is verschrikkelijk dat er kinderen in betrokken zijn en ik ben het ook niet eens met Kim dat de kinderen na verloop van tijd zeker weten naar de moeder zullen terugkeren. NPS gaat vaak over van ouder op kind, omdat de kinderen met een ouder met NPS vaak wordt verwaarloosd.

    Ik ben bang dat er erg veel voor nodig moet zijn wil hij op jouw initiatief de officiele diagnose krijgen. Hoe dit allemaal juridisch ligt is mij niet bekend, maar je zou dit in vertrouwen met je advocaat moeten bespreken. Het vermoeden uitspreken dat hij NPS heeft in een rechtszaal kan eerder tegen jou worden gebruikt dan tegen hem.

    In ieder geval is het wel goed om met je kinderen in contact te blijven, open te blijven en met name veel ruimte geven voor hun gedachten en gevoelens.

    Veel sterkte en succes.

    Martin

  • Martin

    Als ik jou trouwens was, zou ik zo min mogelijk met hem communiceren over zijn gedrag met hem, omdat iemand met NPS alles zal doen om dat tegen je te gebruiken, zowel tegenover de kinderen als evt. in een rechtzaal.

    Ik zou in geval van nood de communicatie tussen hem en jou via een tussenpersoon te laten bespreken, of eventueel met een advocaat.

  • Walleke

    Ik zie dat dit in 2007 speelde. Wil graag met je praten, Marjolein.

  • evert

    Hallo Martin,

    Weliswaar is sdit een item “uit de oude doos”, maar ik schrik nogal van je reactie! Jij herkent NPS bij een vrind en matigt je deze reactie aan! Puh, puh je mag met mij daarover van gedachten wisselen, graag zelfs! Ik ben 68 jr. en weet sinds ca. 1/2 jaar dat bij mij deze diagnose is gesteld. O.a. naar aanleiding van een lijdensweg met veel pijnklachten, een zware operatie en nog een paar “kleinigheidjes”. Dus ik zou zeggen: laten we eens praten/discussieren wellicht over dit onderwerp! Ik ben ervaringsdeskundige en weet ondertussen behoorlijk wat van de problematiek af.

    Groet Evert

    N.B. Ik ga voorlopig nog niet in discussie met de starter van het item, omdat ik niet weet hoe de gang van zaken momenteel is met de kinderen en het co-ouderschap!

  • web-aapje

    Narcistisch persoonlijkheids syndroom met veel pijnklachten, een zware operatie en nog een paar kleinigheidjes? Praten jullie wel over hetzelfde Evert?