Narcistisch persoonlijkheids syndroom NPS

  • evert

    web-aapje () bijzonder gekozen naam, temeer nu ik je reactie lees op mijn berichtje n.a.,v. die van martin!

    IK ben dus o.a. gediagnosticeerd NPS, weet ondertussen wat dat allemaal inhoudt etc.etc.etc.

    Daarnaast is die kennis ontstaan n.a.v. een jarenlange “lijdensweg” langs de “Gezondheidszorg” waarbij de andere “zaken” zich o.a. manifesteerden.

    Het is niet mijn bedoeling HIER deze link verder te leggen, uitsluitend mijn kennis als ervaringsdeskundige over het NPsyndroom en aanverwante stoornissen (o.a. depressies, herhalingsdrift etc. etc.)

    We praten derhalve ook nog niet, maar ik heb de uitnodiging neergelegd.

  • Leo Alblas

    Pas op, dat er geen geestelijke en lichamelijke mishandeling gaat plaatsvinden om maar het kind aanzich te binden. Als hij desparaat wordt kan dit gan gebeuren, omdat een NPS persoon geen echte liefde kan geven en zichzelf als het belangrijkste vindt. Dat hij altijd maar negatief over u is, is niet vreemd, maar werkt in het voordeel van u. Tracht met echte liefde uw kind te behandelen.

    Een andere mogelijkheid is om het kind uit de invloedsfeer van uw man te halen, maar dit is bijna onmogelijk omdat u een co-ouderschap heeft.

    Pasop voor al die mensen die hij gaat amnipuleren, ze zijn zeer goed in het manipuleren, omdat ze zeer overtuigend kunnen overkomen. Dit is echter schijn, ze stoten mensen af als die kritiek op ze hebben. Ze kunnen liegen dat het geschreven staat.

    Je zult eerts vele tegenslagen hebben, maar aan het eind zal echte liefde overwinnen en niet de schijnwereld van een NPS persoon. Maar blijf op je hoede, ze blijven doorgaan…………….

  • leo alblas

    Lees ook eens: Narcistische Persoonlijkheidsstoornis (NPS) | Mens en samenleving

  • evert

    Hallo Leo, wat een vervelende en vooringenomen aannames en (voor)oordelen over het syndroom!

    Heb jij het boek : “het gekwetste kind' gelezen? Dat laat een veel duidelijker beeld zien dan het artikeltje bij ”Mens en Samenleving"!

    Wel erg verdrietig voor de persoon in kwestie want die wordt nu als een jo-jo heen en weer gesleurd tussen een vader en een moeder die kennelijk ZELF GEEN verantwoordelijkheid kunnen hanteren. Dat kan frustrerend en fataal werken voor een menselijk wezen met het NPS.

    Maar zoals het spreekwoord zegt; staan de beste kapiteins en stuurlui meestal aan de wal!

  • Gas58

    Dus iedereen moet maar begrip hebben en open staan voor mensen met een NPS?

    De basis van NPS wordt inderdaad in de jeugd of vroege volwassenheid gelegd. Vaak wordt de oorzaak gezocht in misbruik of trauma's die veroorzaakt kunnen zijn door ouders, andere invloedrijke volwassenen of zelfs leeftijdsgenoten, net als bij bv een borderline persoonlijkheidsstoornis, maar dat wil niet zeggen dat je daarom maar begrip moet krijgen van jan en alleman om je heen.

    Eenmaal volwassen, is het zaak om je eigen, ontzettend nare, narcistische neigingen onder controle te krijgen en jezelf open te stellen voor de mensen om je heen. Dat is niet gemakkelijk, maar daar zijn hele goede wegen voor, mits je jezelf uit de slachtofferrol wilt halen.

  • Leo Alblas

    Hallo Evert,

    Wat dacht je ervan als je kind jaren lang lichamelijk en geestelijk is mishandeld en verwaarloosd is dooer een moeder die een NPS moeder , waar ze nooit over durfde spreken? Een moeder die een ieder zo wist te manipuleren en kon liegen, dat ze in haar eigen leugens ging geloven en leven.

    Het kind was bezit, alles werd in geld uitgedrukt, geld was belangrijker dan het leven van een mens. Ze ruide iedereen op, het werd steeds asocialer om haar doel te bereiken. En dan al die ziekelijke asociale meelopers, die meehielpen het kind te vertrappen.

    Wat een vervelende en vooringenomen aannames en (voor)oordelen over het syndroom?

    Evert, ook dit is de praktijk.

    Ben blij dat ik mijn kind heb kunnen redden.

  • evert

    Wie zegt dat je open moet staan voor mensen met NPS? Je verdiepen in de materie en dan kijken wie je waar kunt helpen (althans dat is mijn levensmotto!).

    En inderdaad, volharden in het syndroom (als je dat al hebt geconstateerd, c.q. de diagnose is gesteld!) is erg dom en onverstandig als je de volwassenheid hebt bereikt. Maar zelf je syndroom bestrijden is niet een kopje koffie kopen, maar een lijdensweg kan ik je vertellen. Maar als het je is gelukt, dan is het bizar te onderkennen dat niet jij , maar de omgeving is veranderd. Want (voor)oordelen zullen er altijd zijn en blijven maar een mens die in “balans” is, is een verademing in de maatschappij heb ik mogen ervaren!

    Vandaar de gevleugelde tegeltjeswijsheid: “ooit een normaal mens ontmoet”?

  • evert

    Hi Leo,

    Net een heel verhaal ingetijpt en nu is hij verwijderd! Vervelend, vandaar een verkorte weergave!

    Als jouw kind mij persoonlijk zijn verhaal vertelt dan kan ik daar wat mee.

    Wat jij doet is nogmaals aannames en (voor)oordelen verwoorden en daar heb ik niets mee!

    En je kind redden op deze manier is een “narcistisch oordeel”, dat kan hij (hooguit met hulp van anderen) alleen maar zelf bewerkstelligen.

    Ik wens hem veel sterkte en suc6 in zijn zoektocht naar de “balans” in zijn leven.

    En voor jou, pak je eigen leven op/aan!

    Warme groet Evert

  • Gas58

    dat het niet een kop koffie is weet ik ook wel, maar heel het leven is voor iedereen af en toe moeilijker dan het drinken van een kop koffie, daar heeft iemand met een nps geen alleenrecht op.

    En als iemand blijft volhouden dat niet hij zelf, maar zijn omgeving is veranderd, dan is hij bij lange na nog niet uit getherapeuterd.

  • evert

    Hi Gas58, waarom overigens een verborgen emailadres?

    Je hebt al weer een aantal aannames en (voor)oordelen, dus daar kan ik echt niets mee!

    Zoek maar andere slachtoffers, ik leef mijn leven en dat gaat uitstekend en mijn omgeving is uiterst tevreden met mij, net zoals ik tevreden ben met mijn omgeving!

    Het ga je goed!(met of zonder therapie).

    Warme groet Evert