Psychologische hulp nodig

  • Eric

    Mijn (inmiddels) ex zit met behoorlijke psychische problemen maar wil er niets aan doen. Ik, maar ook een paar anderen, zien haar steeds verder achteruit gaan, ze accepteerd van niemand hulp en verschuilt zich achter kennissen die zelf ook in de problemen zitten. Ik ben al bij haar ouders geweest en die zouden proberen er achter te komen wat er aan de hand is en haar daarmee sturen, het effect is dat haar ouders contact hebben opgenomen met de bewuste kennissen die dus zelf ook in de problemen zitten. Overigens hebben die bewuste kennnissen haar al een keer zware slaappillen gegeven, iets wat averechts heeft gewerkt. Ik weet nu niet meer wat ik er mee aan moet. Formeel is het mijn probleem niet maar toch maak ik mij zorgen om haar gemoedstoestand. Heeft iemand nog suggesties wat ik kan doen? Ik wil niet dat ze nog veel verder afglijd. Alvast dank voor de tips.

  • Alkien

    Hoi Eric,

    Moeilijk, maar zolang ze zelf niet inziet dat ze een probleem heeft, kun je er mijns inziens niet veel mee.

    Je kunt haar niet sturen. Dat je je zorgen maakt is logisch.

    Als jou kontakt met haar nog goed is, kun je proberen zelf met haar te praten. Maar TE veel bemoeienis kan ook averechts werken.

    Ze zal het in eerste instantie eerst zelf moeten inzien, doet ze dit niet heeft ze in haar ogen dus geen probleem.

    Pillen is wel het laatste wat helpt. Ook via de hulpverlening zou dit geen optie zijn, daar het niet het probleem oplost maar het onderdrukt waardoor iemand zogezegd ineens nergens geen last meer van heeft.

    Op het moment dat ze het inziet zou ze kunnen gaan praten met haar huisarts.

    Groet,

    Alkien.

  • Eric

    Hoi Alkien,

    De relatie is juist stukgelopen door haar psychische problemen. Daarna heeft ze nog wel getracht contact met mij te zoeken en dat contact is er wel geweest maar ze liep een spelletje met mij te spelen. Door haar problemen weet ze, volgens mij, niet goed meer waar ze mee bezig is. Alleen mensen die een verkeerde invloed op haar hebben daar gaat ze dus op af en alle anderen hebben het fout. Op dit moment is het contact met haar niet goed, ik heb haar nl een spiegel voorgehouden en daar reageerde ze heel erg hefitig op door een ordinaire scheldpartij. Het doet mij veel pijn omdat zij niets aan haar probleem doet en zich dus achter anderen verschuilt die haar dieper in de put laten zakken.

    Groet,

    Eric

  • Alkien

    Hoi Eric,

    Dan denk ik dat je er eigenlijk vrij weinig meer mee kunt. En je het los moet laten, hoe moeilijk het misschien ook is.

    Als zij niet anders wil dan kan het alleen maar zijn dat je er zelf door in de problemen komt, met jezelf dus.

    Kennelijk wil ze dus niet anders, en jij hebt je best gedaan.

    Iemand die zelf niet geholpen wil worden, kun je ook niet pushen.

    Waar geen goede communicatie meer mogelijk is, kun je alleen maar voor jezelf kiezen. Hoe hard ook. Proberen los te laten anders ga je er straks zelf aan onder door.

    Groet,

    Alkien.

  • Eric

    Hoi Alkien,

    Dank voor je tips, ik zal het zeker los laten, het is tenslotte haar probleem en niet mijn probleem.

    Groet,

    Eric

  • Alkien

    Precies.;) En sterkte ermee, mocht je ooit weer eens iets kwijt moeten, dan ben je welkom. :) We zijn er om elkaar waar mogelijk bij te staan.

    Groet,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Op dit moment is het contact met haar niet goed, ik heb haar nl een spiegel voorgehouden en daar reageerde ze heel erg hefitig op door een ordinaire scheldpartij. Het doet mij veel pijn omdat zij niets aan haar probleem doet en zich dus achter anderen verschuilt die haar dieper in de put laten zakken. Aldus: Eric.

    Hoi Eric, het is jammer dat mensen zich vaak in kringen begeven die ze verder mee naar beneden zuigen, terwijl ze juist mensen om haar heen nodig heeft die haar bij tijd en wijle bij wijze van spreken een schop onder haar r.ee.t geven. Niet fysiek natuurlijk, maar ook de minder aangename kanten op een diplomatieke manier durven te benoemen. Maar het is veel makkelijker met iemand mee te jammeren, dan de lef te tonen er tegenin te gaan. Dat wat jij deed gaf aan dat je de vinger op de zere plek legde, maar beter zou het zijn als een goede kennis/ vriens of vriendin die er los van staat dat uit zichzelf deed, voor de rest sluit ik me bij Alkien aan daar dit voor jou anders een “gebed” zonder eind wordt, sterkte ermee. Groetjes v Hyperactief

  • Eric

    Aan de tips van Alkien & Hyperactief heb ik veel, heel veel; gehad.

    Ik heb mijn ex tot 1 juni jl totaal genegeerd evenals haar vriendin die haar onzekere gedrag aanwakkerd. IK heb dit gedaan om mijzelf een stuk rust te geven

    Nu 3 maanden later toont haar vriendin nog steeds een provocerend gedrag. Ik negeer dat gedrag totaal, toch zou het aangenamer zijn als dit stopt. Die vriendin van haar is geen lekkertje, ze heeft naar ik van 2 anderen heb gehoord, een slechte jeugd gehad én ze is dyslectisch.

    Ik kom ze steeds weer tegen als ik op stal ben maar ik ben niet van plan hiervoor van stal te veranderen. Verder vertonen ze beiden een ontwijkend gedrag.

    Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

    Alvast dank,

    Eric

  • Alkien

    Hoi Eric.

    Ik doe dit even eenmalig, daar zowel Hyper als ik hier niet meer schrijven en ik je mailadres niet open zie staan.

    Als je wilt kun je me mailen, mijn adres staat achter mijn info.

    Om even antwoord te geven op je vraag.

    Ik merk aan je dat je het nog niet volledig hebt losgelaten. Het blijft je min of meer achtervolgen.

    Je bent er erg mee begaan, dat merk ik dus.

    Het enigste wat je kunt doen in deze is, mijns inziens, probeer nog eens met haar te praten, lukt dit echter niet, laat het dan los. Want anders ga je straks zelf eraan onderdoor. En dat kan nooit de bedoeling zijn lijkt me.

    Verder mail maar gerust.

    Groet,

    Alkien.