Geachte lezers,
graag wou ik jullie vragen om een reactie.
ruim 3 jaar had ik een hele goede vriendschap met een inmiddels 24 jarige vrouw, een liefdesrelatie is nooit gebeurd, gewoon een goede vriendschap. Maar nu heeft ze sinds 4 maanden plotseling de vriendschap contact verbroken. Dit omdat ik één ding deed, die niet ‘volgens haar regels’ waren. Ik wou verder deelnemen aan een jongerengroep, die zij verachtte (ze had er ook in gezeten, maar was eruit gestapt omdat die mensen ‘volgens haar’ niet goed waren). Op het moment dat ik deelnam, wou ze niets meer met mij te maken hebben. Ze wou me liever vergeten. Ze voelde zich gebruikt, heeft ze gezegd.
Eergister heb ik haar een mailtje gestoord met dat ze mij altijd kon bereiken als ze mijn hulp nodig had, daarop kreeg ik antwoord dat ze mijn hulp bedankt, maar niet zal nemen omdat ik het druk genoeg had met anderen en mezelf. Ook bood ze haar hulp aan voor altijd, als ik haar nodig had.
Ik moet zeggen erbij zeggen,
- dat zij zich afgezonderd heeft van andere mensen. Ze ging alleen om met haar moeder en ik,
- dat ze een hele scherpe tong heeft en daarmee mensen op een afstand houdt,
- dat ze anticipeert op situaties, die nog komen gaan. Door deze anticipatie- gedachten besloot ze zelf dingen niet te doen. Er zijn zelfs situaties voorgekomen, dat ze dacht dat mensen op haar gemunt hebben.
- dat als iets gebeurd was, dat ze dan zocht ze in haar ogen de best mogelijke verklaring waarom die persoon zo deed.
- dat ze zelf zegt dat ze bezitterig (maw ze wilt de volle aandacht van mensen, omgang met andere van die persoon vindt ze al niet fijn),
- dat mij lijkt dat ze haast depressief is, nergens zin in, concentratiestoornissen, vaak moe, lacht alleen om een grap maar dat was het ook.
- dat ze op jonge puberale leeftijd een zelfmoordpoging gedaan heeft.
- dat ze helemaal géén kritiek duldt.
Mijn vraag aan jullie is hoe kan je zo'n persoon bereiken/ een hand toereiken om deze persoon de bovenstaande dingen in te zien, terwijl deze persoon geen kritiek wilt horen over zichzelf en het niet inziet?
Ik zelf heb nog een aantal andere ideeën, maar ik wou eerst die van jullie horen.
Misschien klinkt het in jullie oren vreemd, dat ik deze persoon nog steeds wilt helpen. Anderen zouden al jaren geleden niet meer met haar omgegaan zijn. Maar ikzelf ben ook andere dingen gewend.