(on)bereikbaar?

  • Rudolf

    Geachte lezers,

    graag wou ik jullie vragen om een reactie.

    ruim 3 jaar had ik een hele goede vriendschap met een inmiddels 24 jarige vrouw, een liefdesrelatie is nooit gebeurd, gewoon een goede vriendschap. Maar nu heeft ze sinds 4 maanden plotseling de vriendschap contact verbroken. Dit omdat ik één ding deed, die niet ‘volgens haar regels’ waren. Ik wou verder deelnemen aan een jongerengroep, die zij verachtte (ze had er ook in gezeten, maar was eruit gestapt omdat die mensen ‘volgens haar’ niet goed waren). Op het moment dat ik deelnam, wou ze niets meer met mij te maken hebben. Ze wou me liever vergeten. Ze voelde zich gebruikt, heeft ze gezegd.

    Eergister heb ik haar een mailtje gestoord met dat ze mij altijd kon bereiken als ze mijn hulp nodig had, daarop kreeg ik antwoord dat ze mijn hulp bedankt, maar niet zal nemen omdat ik het druk genoeg had met anderen en mezelf. Ook bood ze haar hulp aan voor altijd, als ik haar nodig had.

    Ik moet zeggen erbij zeggen,

    - dat zij zich afgezonderd heeft van andere mensen. Ze ging alleen om met haar moeder en ik,

    - dat ze een hele scherpe tong heeft en daarmee mensen op een afstand houdt,

    - dat ze anticipeert op situaties, die nog komen gaan. Door deze anticipatie- gedachten besloot ze zelf dingen niet te doen. Er zijn zelfs situaties voorgekomen, dat ze dacht dat mensen op haar gemunt hebben.

    - dat als iets gebeurd was, dat ze dan zocht ze in haar ogen de best mogelijke verklaring waarom die persoon zo deed.

    - dat ze zelf zegt dat ze bezitterig (maw ze wilt de volle aandacht van mensen, omgang met andere van die persoon vindt ze al niet fijn),

    - dat mij lijkt dat ze haast depressief is, nergens zin in, concentratiestoornissen, vaak moe, lacht alleen om een grap maar dat was het ook.

    - dat ze op jonge puberale leeftijd een zelfmoordpoging gedaan heeft.

    - dat ze helemaal géén kritiek duldt.

    Mijn vraag aan jullie is hoe kan je zo'n persoon bereiken/ een hand toereiken om deze persoon de bovenstaande dingen in te zien, terwijl deze persoon geen kritiek wilt horen over zichzelf en het niet inziet?

    Ik zelf heb nog een aantal andere ideeën, maar ik wou eerst die van jullie horen.

    Misschien klinkt het in jullie oren vreemd, dat ik deze persoon nog steeds wilt helpen. Anderen zouden al jaren geleden niet meer met haar omgegaan zijn. Maar ikzelf ben ook andere dingen gewend.

  • Mary

    Hallo Rudolf

    In de eerste plaats goed dat je voor jezelf kiest! Zelf je mening vormt over de jongeren groep en je niet door haar de wet laat voorschrijven. Zij kan niet bepalen met wie jij omgaat en wat jij doet.

    Het is jammer dat zij om die reden de vriendschap verbreekt. Je hebt al gedaan wat je kon door aan te geven dat je er voor haar bent en blijft.

    Zoals je haar beschrijft heeft ze meer hulp nodig dan jij haar kan geven. Kennelijk heeft ze er wel behoefte aan om hulp te geven, misschien kun je af en toe haar hulp inroepen, op die manier blijft het contact in stand.

    Maar doe vooral wat je hart je ingeeft. Sterkte, Mary.

  • azalaia

    Hoi Rudolf, je geeft eigenlijk zelf al onbewust antwoord op hoe je over deze vrouw denkt n.l.: …. gestoord….

    Je schreef n.l. : eergisteren heb ik haar een mailtje gestoord i.p.v. gestuurd, en dit het geeft heel goed aan dat het woord ‘gestoord’ al in je hoofd zat en dit eruit kwam toen je het woord gestuurd moest typen.

    Zo gaan die dingen, deze vergissing zegt alles.

    Laat die vrouw voor wat ze is en ga verder met je leven.

    Groeten van azalaia.

  • sunny

    Als ze je hulp niet wil dan houd het op.

    Ze kan beter professionele hulp gaan zoeken als ze helemaal vast loopt met dit gedrag.

  • Alkien

    Als ik heel eerlijk ben azalaia, kwam die gedachte ook in mij op. Jij zegt het, ik dacht het.

    Groet,

    Alkien.

  • nieke

    hoi

    ben ik het mee eens…je moet aan jezelf denken. maar dat kan erg moeilijk zijn? iemand helpen is goed, maar ten koste van jezelf schiet niet op. waarom vraagt ze daaarom. als het moeilijk is om afstand van haar te nemen, dan ligt daar misschien een reden in jezelf…klinkt een beetje lastig…maar waarom zoek je vriendschap van iemand die jou zo behandeld… sunny schreef:

    >

  • Hyperactief

    Waarom professionele hulp sunny, alsof dat uitkomst bied, iemand moet zelf willen, en zo niet dan houdt het op. En voor echt moeilijke problemen weet de professionele hulp ook geen raad…. Groetjes v Hyperactief

    P.S.: Wees blij dat er nog mensen zijn die zich in willen zetten, en voor Rudolf, als die persoon van lezen houd, probeer dan eens een goed zelfhulpboek cadeau te doen, niet geschoten is altijd mis…..

  • sunny

    professionel hulp kan je ok vinden in het alternatieve circuit en een biutenstaander ziet je blinde vlekken makkelijker dan jezelf.

  • Douce

    Als ik dit zo lees, komen mij de navolgende mogelijkheden voor ogen :

    - persoonlijkheidsstoornis

    - misbruik

    - wordt bezocht door een entiteit

    - voedsel allergie e.a.

    Professionele hulp, het zij bij de reguliere geneeskunde of, vooral bij de laatste 2 punten een optie, in het alternatieve circuit, het laatste zoals Sunny reeds heeft aangegeven.

    Gr. Douce

  • Hyperactief

    Ja oké sunny alternatief kan ook, ik dacht ff dat je de GGZ instellingen bedoelde.;) Groetjes v Hyperactief:)