ziek door 'ontheemding'

  • clio

    Hier mijn vraag en ik zal het proberen goed te omschrijven:

    kan een mens ziek worden door een soort gevoelens van ontheemding? (met ziek bedoel ik: depressief, moe, huilerig, het niet meer zien zitten enz.)

    In het kort komt die ‘ontheemding’ op het volgende neer:

    allereerst moeten wonen in een stad die dermate veranderd is door de opkomst van andere culturen dat de eigenlijke waarden grotendeels verdwenen zijn.(verdrongen)

    Ten tweede het moeten werken in een omgeving en met mensen die hun (andere) cultuur dermate tentoonspreiden en opdringen dat de eigen waarden verdongen worden en ook nog eens bekritiseren, waardoor een soort konstante staat van in de verdediging gaan optreed.

  • nieke

    ha clio

    je kunt zeker ziek worden (denk ik) wanneer je je niet meer thuis voelt in je omgeving (thuis of werk). het is alleen lastig om je omgeving (terug) te veranderen…dus ik denk dat je er of mee moet leren omgaan…of een andere omgeving zoeken… of ben ik nu te kort door de bocht..

    groetjes

  • clio

    Je bent niet te kort door de bocht en het lijkt het meest aannemelijke.

    Waar ik echter mee zit is de angst dat mijn probleem als aanstellerij wordt afgedaan en het op andere dingen wordt gegooid (wat dus ook al gebeurd)

    eigenlijk zoek ik een soort erkenning voor wat er met mij aan de hand is, een soort ‘bewijs’.

    Gr.

  • Lorrie

    Hoi Clio,

    Ik weet precies wat je bedoeld. Eigenlijk heb ik een hele drastische maatregel genomen nadat ik zo vast liep in alles, ik ben in het buitenland gaan werken.

    Ondanks dat ik nu na 7 maanden alweer terugkom,wat eigenlijk voor 4 jaar bedoeld was, heb ik heel veel verwerkt in die 7 maanden mede ook door in een andere cultuur te zijn.

  • nieke

    hmm…in aanstellerij geloof ik in ieder geval niet. of de veranderingen echt zo drastisch zijn als jij ze ervaart…kan ik niet zoveel over zeggen…? van belang is dat jij het zo ervaart en dat je er iets mee moet denk ik?

    iedereen hecht waarde aan andere zaken…succes!

  • wanna

    is t niet eerder heimwee naar vroeger? een vorm van behoudzucht? dingen veranderen,steden, stedelingen, waarden en werksferen veranderen nou éénmaal.

  • Hyperactief

    is t niet eerder heimwee naar vroeger? een vorm van behoudzucht? dingen veranderen,steden, stedelingen, waarden en werksferen veranderen nou éénmaal. Aldus: wana.

    Hoi wana, ook al veranderd alles hoef je jezelf als individu niet alles te laten welgevallen. Mensen kiezen vaak de weg van de minste weerstand, door weg te gaan of onder de pillen te gaan zitten, terwijl mensen heel veel zelf kunnen veranderen, alleen daar moet je wel wat voor doen… Groetjes v Hyperactief

  • Ellen

    Hallo Clio, als ik dat zo lees dan denk ik dat jij “verandering van lucht” nodig hebt.

    Ik heb de reacties van de anderen voor mij ook gelezen en een verblijf van maanden of jaren in het buitenland is misschien niet direct nodig, maar je zou eens kunnen overwegen om een weekje (midweek, lang weekend) er uit te gaan naar een rustig oord. (Een van de waddeneilanden?) Eens even je eigen gedachten denken, alles rustig op een rijtje zetten en lekker uitwaaien. Wat denk je daar van?

  • azalaia

    Hallo clio, ontheemding betekent eigenlijk ‘' wegzijn van je vertrouwde roots’' en daar zit, wat iemand al zei, het woord heimwee in verborgen.

    Jij hebt heimwee naar een vervlogen tijd, een tijd die er niet meer is en ook niet meer zal komen, en dit wordt dan ook nog versterkt door een omgeving met mensen die jou niet vertrouwd zijn. Ik kan mij dan ook voorstellen dat je hier even niet meer mee om kan gaan. Je moet je weer ‘veilig’ kunnen voelen, waar je ook bent en met wie je ook omgaat. De wereld van vroeger was kennelijk een veilig en vertrouwde wereld, de wereld van het heden is een totaal andere en meer vijandige wereld waarin jij je , denk ik…….., niet lekker in voelt en ook niet weet hoe je je hierin moet integreren.

    Eén ding, een cliché, is al heel oud, maar een veilige dus betere wereld begint met jou, omdat ik het nu over jou heb.

    Je kan 2 dingen doen: je volledig afsluiten en afwenden van de wereld zoals die nu is, of gaan onderzoeken of er iets in zit dat toch ook JOU aanspreekt.

    Kennis hebben van de verschillende culturen heeft ook voordelen. Je zou iets kunnen organiseren met die mensen uit die dominante cultuur door eens een spel- avond te organiseren, waarin bepaalde spelltjes bijvoorbeeld taalspelletjes worden gedaan, d.m.v. spreekwoorden en gezegdes in het nederlands en in de turkse of marokkaanse cultuur en dan ze met elkaar te vergelijken.

    Muziek in de vorm van cd's uit die culturen en dan lekker dansen.

    Problemen of het zichbaar maken van de verschillen kan het beste d.m.v. muziek en gezelligheid, grapjes, opgelost worden.

    Echter, een grote groep hetzelfde denkenden tegenover jou als enige anders denkende, dat vergt moed en durf om daar iets in te doorbreken, hier is veel diplomatie voor nodig.

    Je zou dit dan ook met iemand van die andere groep kunnen gaan doen.

    Betrek sommigen bij je plan en vraag hoe ze erover denken, dan heb je al een dialoog.

    Is natuurlijk nog geen garantie voor succes. Als het een gesloten groep is en ze maken jou belachelijk, ja, dan wordt het heel moeilijk.

    Verder weet ik het ook niet goed, maar hoop toch dat je iets hebt aan mijn antwoord.

    Groeten van azalaia.

  • Hyperactief

    Mooi omschreven azalaia. Groetjes v Hyperactief:)