Hoi allemaal,
Ik had eerst een heel verhaal geschreven maar dat heb ik weer weggehaald. Het werd veel te uitgebreid.
Waar het om gaat: Ik zoek een boek voor mezelf waaruit ik tips kan halen voor betere communicatie.
Op de lagere school ben ik jaren lang gepest. Hierdoor heb ik zo'n 10 jaar geleden een depressie gehad, heb terapie gehad en een assertiviteitstraining. Ik heb veel geleerd en het ging goed dacht ik.
Nu blijkt dat mijn communicatie niet goed is.
Ik blijk een muur om me heen te hebben, ik begrijp anderen niet goed en kan niet goed rekening houden met anderen omdat ik ze niet blijk te kunnen inschatten.
Anderen bekijken me heel anders en intrepreteren dingen anders dan dat ik ze bedoel. “aan de manier van hoe je door de gang loopt zie ik al dat je niet lekker in je vel zit” krijg ik dan te horen. Huh?
Het gekke is dat het op mijn werk al een hele tijd zo blijkt te zijn en dat ik dat niet eens wist. Nu blijkt dat mijn directe collega moeite met mij heeft en ik dat niet eens wist. Ook de gezellige praatjes bleken meer sociale verplichting te zijn.
“er moet nu echt iets gebeuren en er moet meer afstand tussen ons komen anders gaat het helemaal fout” kreeg ik te horen. Nadat ik er door de directie op aangesproken was dat ze het zat waren dat het tussen ons niet klikte.
Ik stond met mijn oren te klapperen. Dat vonden ze nog vreemder.
Ik wil graag lezen over echte communicatie zowel verbaal als lichaamstaal.
Ik wil graag de circel doorbreken. Door daar mee te beginnen hoop ik dat reactie van de omgeving positief is en dat ik langzamerhand ook automatisch op de juiste golflengte als de mensen waar ik mee praat kom te zitten.
Wie kan mij een goed boek adviseren?
(als jullie mij tenminste begrijpen? Nee ik bedoel geen kookboek hihihihi)
Groetjes
Anke