boekadvies gevraagd

  • Anke

    Hoi allemaal,

    Ik had eerst een heel verhaal geschreven maar dat heb ik weer weggehaald. Het werd veel te uitgebreid.

    Waar het om gaat: Ik zoek een boek voor mezelf waaruit ik tips kan halen voor betere communicatie.

    Op de lagere school ben ik jaren lang gepest. Hierdoor heb ik zo'n 10 jaar geleden een depressie gehad, heb terapie gehad en een assertiviteitstraining. Ik heb veel geleerd en het ging goed dacht ik.

    Nu blijkt dat mijn communicatie niet goed is.

    Ik blijk een muur om me heen te hebben, ik begrijp anderen niet goed en kan niet goed rekening houden met anderen omdat ik ze niet blijk te kunnen inschatten.

    Anderen bekijken me heel anders en intrepreteren dingen anders dan dat ik ze bedoel. “aan de manier van hoe je door de gang loopt zie ik al dat je niet lekker in je vel zit” krijg ik dan te horen. Huh?

    Het gekke is dat het op mijn werk al een hele tijd zo blijkt te zijn en dat ik dat niet eens wist. Nu blijkt dat mijn directe collega moeite met mij heeft en ik dat niet eens wist. Ook de gezellige praatjes bleken meer sociale verplichting te zijn.

    “er moet nu echt iets gebeuren en er moet meer afstand tussen ons komen anders gaat het helemaal fout” kreeg ik te horen. Nadat ik er door de directie op aangesproken was dat ze het zat waren dat het tussen ons niet klikte.

    Ik stond met mijn oren te klapperen. Dat vonden ze nog vreemder.

    Ik wil graag lezen over echte communicatie zowel verbaal als lichaamstaal.

    Ik wil graag de circel doorbreken. Door daar mee te beginnen hoop ik dat reactie van de omgeving positief is en dat ik langzamerhand ook automatisch op de juiste golflengte als de mensen waar ik mee praat kom te zitten.

    Wie kan mij een goed boek adviseren?

    (als jullie mij tenminste begrijpen? Nee ik bedoel geen kookboek hihihihi)

    Groetjes

    Anke

  • sunny

    Wordt lid van een bibliotheek en ga daar eens grasduinen.

    Er zijn verschillende boeken over lichaamstaal en communiseren het is maar net wat jou aanspreekt, verdiep je in het onderwerp. Het kan een flinke zoektocht worden en met vallen en opstaan kan je je het een en ander eigen maken, maar dat maakt niet uit.

    Een titel heb ik niet voor je.

  • Anke

    Sunny,

    dank je wel voor je reactie. Vallen en opstaan went wel maar blijven liggen schiet niet op toch?

    Dank je wel.

    Anke

  • Lorrie

    Hoi Anke,

    Jouw verhaal komt me wel bekend voor.

    Tip, vraag eens aan collega's die je goed kent hoe jij bij hen overkomt.

    Eigenlijk spiegelen dus. Vaak denken mensen te weten hoe ze overkomen, maar dat blijkt dus heel anders uit te pakken. Bij mij heeft het heel erg veel geholpen !

    Blijkbaar ben jij ook een extravert typetje, geen masker kunnen opzetten en dus kan iedereen eigenlijk aan jou zien hoe je bui is. Tja…. denk niet dat je dit maar zo veranderd en ik denk dat je dat ook helemaal niet moet willen.

    Die collega die last heeft van jouw buien, of dus moeite met jou heeft. Dat is wel haar probleem eigenlijk en maakt dus van haar probleem jouw probleem terwijl jij gewoon Anke bent. Hetzelfde is bij mij ook eens gebeurd, eerst dacht ik ook dat ik maar moest veranderen omdat die collega “last” had van mij, maar ben daar wel op teruggekomen. Ik ben wie ik ben en ik ga me niet constant aanpassen voor anderen, stel je voor zeg !

    Boeken kun je lezen, natuurlijk, maar misschien kun je ook wel zonder !

    Succes en laat je niet gek maken hoor!

  • Anke

    Hallo Lorrie

    Dank je wel voor je reactie.

    Je hebt inderdaad wel gelijk als je het hebt over aanpassen naar anderen toe en dat je dat ook niet moet willen. Alleen hoorde ik dus van de directie dat de klik er niet is en later dus ook van haar terwijl ik dat zelf niet eens wist. Daar keken ze weer vreemd van op. Ik blijk anderen dus ook gewoon niet te kunnen inschatten en begrijpen.

    Ik schijn ook over te komen alsof ik vind dat alles op mijn manier moet in het werk.

    Ik heb daar voor mezelf best ernstig naar gegeken maar dat is helemaal niet zo.

    Het komt misschien zo over als ik iets zeg maar dat wil ik helemaal niet.

    Kortom, echt veranderen is niet mijn bedoeling maar wel meer duidelijkheid naar anderen toe.

    Groetjes,

    Anke

  • Hyperactief

    Hoi Anke, lees het boek ADHD Aandacht een kopzorg? van Kathleen Nadeau eens, daar staan goeie tips en herkenbare situaties in. Laat je niet afschrikken door ADHD, want die eigenschappen zijn stuk voor stuk menselijke eigenschappen waar dus iedereen wat aan heeft. De uitgever is Swets & Zeitlinger en het ISBN is : 90-265-1538-3 Ook kun je het boek : Je kunt je leven helen van Louise L. Hay aanschaffen, al vindt ik dit zelf op sommige punten wat te ver doorslaan naar theorieën waar ik zelf vraagtekens bij heb, de uitgever is: De Zaak en het ISBN is: 90 72455 04 5 Onder de zoekfunctie kun je nog een boek over Woede het beest in jezelf temmen vinden. succes. Groetjes v Hyperactief

  • Anke

    Hyperactief,

    Dank je wel, je bent super!

    En wat dat ADHD betreft, ik laat me niet zomaar afschrikken van een wijs boek wat dan toevallig op ADHD geschreven is maar over het leven zelf gaat.

    Zo heb ik ook Boedhisme voor moeders gelezen wat een erg fijn boek is ook al ben ik geen boedhiste.

    Ik ga direkt eens even speuren naar je adviesboeken dank je wel.

    Anke

  • Hyperactief

    Geen dank Anke, en mijn complimenten voor jou heldere kijk op de dingen, sommige mensen laten zich afschrikken door stempeltjes en/ of bronnen, en mijn remedie is net als wat jij hier zegt, overal voor open staan, je nergens voor afsluiten, en kijken waar je wat mee kan. Als mensen bij voorbaat al bronnen uitsluiten, doen ze zichzelf enorm tekort. Groetjes v Hyperactief

    P.S.: Als je direct antwoordt op het bericht waarop je wilt reageren i.p.v. op jezelf op de bovenste, dan komen de lijntjes in de topic vanzelf goed, dit even ter info.;)

  • Anke

    Ok, thanx :-)

  • Annelies E

    Je kan misschien ook op een asseriviteits training gaan