Oude doos BOEKTIP !!! OORLOG TEGEN DE ZIEL !!!

  • Hyperactief

    Dit oudere boek wat ik van iemand te leen kreeg geeft een goed beeld van wat er door de tijd heen uitgezet is en waar we nu zijn. Het is actueler dan ooit. Vrijwel iedereen zal zich de diplomatieke rel van kortgeleden van Italië met ons land aangaande de euthanasie met de W.O. II nog wel kunnen herinneren. O.A. “onze” premier trok fel van leer, maar is “onze” premier eigenlijk wel op de hoogte van wat de Italiaan bedoelde, ik vrees van niet.:( Nu zullen sommigen misschien denken van wat heeft dit onderwerp met psychologie te maken ? Alles !!! Want e.e.a. is niet van elkaar los te zien.

    Hoofdstuk 13 bijvoorbeeld dat hele legers kinderen hede ten dage aan de gedragsveranderende psychiatrische drugs worden gezet begint al met psychologische tests, en gaat terug naar 1937… Zouden “patiëntenverenigingen” (lees verlengstukken van farmaceuten) sommige ouders nog zo gek krijgen te gaan demonstreren voor vergoeding van psychiatrische drugs, als ze wisten van wat voor programma ze deel uit maakten:?:?:? Kortom een zeer schokkend boek voor mensen met een sterke maag, maar de moeite van het lezen meer dan waard, vooral voor degeen die zich verder verdiepen in deze materie, met o.a. dit boek gaan heel veel puzzelstukjes in elkaar vallen….. Groetjes v Hyperactief

    OORLOG TEGEN DE ZIEL, Historie en achtergrond van OPERATIE PSYCHIATRIE (1979), Uitgeverij: Helmond - Helmond, Uitgeverij ORION - Brugge, ISBN: 90.252.6910.9

    Beschrijving achterzijde boek:

    OORLOG TEGEN DE ZIEL

    De psychiatrie is een wereldbedrijf waarin miljoenen patiënten en hun familieleden dagelijks ervaren dat ze met hun behandeling nauwelijks of niets opschieten. In veel gevallen worden de geestelijke problemen alleen maar erger. Patiënten en hun behandelaars raken vroeg of laat verstrikt in de wirwar van drugs, elektroshocks, psychochirurgie, eenzame opsluiting, spanlakens, geestelijke en lichamelijke straffen en gedragsbeïnvloedende technieken.

    In ‘Oorlog tegen de ziel’ wordt aangetoond, dat de harde en de zachte kant van de geestelijke gezondheidszorg niet met elkaar in strijd zijn, maar voortkomen uit eenzelfde denkwereld, die erop is gericht de kracht en de integriteit van de individuele mens te breken. De vriendelijke groepstherapeut heeft meer gemeen met de onbarmhartige ‘shocker’ dan op het eerste gezicht vermoed kan worden.

    Psychiatrie als middel ter gedragscontrole maakt dat deze wetenschap zich bij uitstek leent voor politieke en sociale manipulatie. Fascistische en communistische dictaturen hebben er schuitig gebruik van gemaakt en op de dag van vandaag vindt de verfijning van psychiatrische en psychologische technieken plaats. Het ‘Derde Rijk’ is na 1945 niet opgehouden te bestaan en de communistische heilstaat houdt niet op bij het IJzeren gordijn.

    Psychiaters proberen al sinds de eeuwwisseling invloed uit te oefenen op onze samenlevingen. Ze bedien(d)en zich van methoden, die voor die van de inquisitie niet onderdoen. Het absolute en meest onmenselijke dieptepunt bereikten Duitse psychiaters in de jaren ‘38-’45. Ook blijkt de Wereld Federatie voor Geestelijke Gezondheid, de internationale psychiatrische belangengroep, niet terug te deinzen voor een uitgesproken politieke rol in onze samenleving.

    'Oorlog tegen de ziel' laat zien dat de nieuwe ‘priesters’ van de menselijke geest meer willen dan ‘geestelijke gezondheid’.

    VOORWOORD:

    Het boek, dat u nu in uw handen houdt, legt in kernachtige hoofdstukken uit hoe er in de afgelopen 100 tot 150 jaar een stelselmatige oorlog is gevoerd tegen úw ziel, tegen ú! Niet dat u daar dagelijks iets van merkt, misschien gaat het volledig aan u voorbij, maar misschien bent u wel eens in contact geweest met een van de meest ‘oorlogszuchtige’ vormen van de geneeskunde, de psychiatrie.

    'Oorlogszuchtig', zult u zeggen, ‘is dat niet wat overdreven?’. De meeste mensen vinden psychiaters wel wat eng, maar om ze nou direct oorlogszuchtig te noemen…'

    Wie de moeite neemt dit boek te lezen, zal tot de conclusie moeten komen, dat de titel ‘Oorlog tegen de ziel’ de exacte bewoording is van de acties die de psychiatrie nu al meer dan een eeuw op nauwgezette manier ten uitvoer brengt.

    De psychiatrie is niet een willekeurig bijeengeraapte groep van ziele'genezers', zoals het ons van de buitenkant nog wel eens wil toeschijnen. Psychiaters en aanverwante geestelijke hulpverleners zijn de radertjes in een machine, die maar één eindproduct kent: een met politieke, chemische, ideologische, fysieke, elektrische en zelfs mechanische middelen gecontroleerde menselijke geest.

    De psychiaters, die in een open en eerlijke relatie met hun patiënt tot een oplossing van diens problemen willen komen, zullen de eersten zijn, die het bovenstaande zullen beamen. Zij passen dan ook niet in het raderwerk. Dé psychiatrie, zoals die zich aan het overgrote deel van de patiënten of cliënten openbaart, werkt als een machine waarin geen plaats is voor indivuidualiteit en vrijheid.

    Het apparaat is uit negentiende eeuwse onderdelen in elkaar gezet, maar het draait wonder boven wonder nog steeds op volle toeren. Dat kan ook alleen maar doordat het met veel toewijding wordt gekoesterd, opgepoetst en netjes onderhouden.

    Dit boek behandelt zeer veel aspecten van de psychiatrie en haar verwevenheid met machtsstelsels, die we heden ten dage kennen. Het gaat in op de uitwassen van de Duitse psychiatrie in het Derde Rijk, op de negentiende eeuwse achtergronden en de ‘moderne’ therapieën als electroshock en psychochirurgie.

    Het laat zien dat de anti-psychiatrie evenzeer in het drijfzand is geraakt, doordat het met de patiënt niet werkelijk open kaart speelt. Ook wordt ingegaan op de zelden gehoorde geschiedenis van de beweging voor geestelijke volksgezondheid, of zoals dat vroeger heette, geestelijke hygiëne.

    De invloed van de Wereld Federatie voor Geestelijke Gezondheid, de familie Rockefeller en de beleidsadviseurs van Amerikaanse presidenten, vooral van Jimmy Carter. Een legpuzzel, die zich langzaam ontvouwt tot een van de grootst opgezette operaties van deze en de vorige eeuw, de Operatie Psychiatrie.

    INHOUD:

    Voorwoord/ 7

    Hoofdstuk 1 ‘Geheime Reichssache’/ 9

    Hoofdstuk 2 De oorsprong van de vernietiging/ 28

    Hoofdstuk 3 De toepassing/ 33

    Hoofdstuk 4 De ‘wonderolie’ van de Rockefellers/ 46

    Hoofdstuk 5 De vijfde colonne/ 55

    Hoofdstuk 6 Psychiatrie met een aardappelschilmesje/ 66

    Hoofdstuk 7 ‘L’Elettroshock'/ 78

    Hoofdstuk 8 Scheikundige controle van de geest/ 88

    Hoofdstuk 9 De verslaving/ 94

    Hoofdstuk 10 Wie is wie in het ‘Reich’ van de drugs/ 106

    Hoofdstuk 11 Operation Mind Control/ 113

    Hoofdstuk 12 We zijn allemaal gek/ 125

    Hoofdstuk 13 De schoolmeester als drug-pusher/ 135

    Hoofdstuk 14 De supermarkten van de geestelijke gezondheid/ 147

    Hoofdstuk 15 Geestelijke gezondheid, het communistische paradijs?/ 157

    Hoofdstuk 16 De anti-psychiater als psychiater in het drijfzand/ 164

    Hoofdstuk 17 De enige uitweg/ 177

    Bronnen/ 187

    Index/ 189 t/m 192.

  • azalaia

    Hallo Hyperactief, alles wat ik zojuist heb gelezen gaat totaal aan mij voorbij, heb dan ook nooit iets te maken gehad met een psyiater/psycholoog of andere hersenspoelers. Het lijkt mij inderdaad een interessant boek, zou het graag eens ter hand nemen, ware het niet dat ik geen enkel geduld kan opbrengen om mij aan het lezen te zetten.

    Ik kan uren achter elkaar dingen lezen op het internet, maar zodra ik een tekst uit een boek voor mijn neus krijg, komt er een knoop in mijn maag te zitten. Die knoop dit natuurlijk tussen mijn oren onzichtbaar maar voelt alsof die in mijn maag zit.

    Het is een knoop gemaakt van weerstand, gelukkig een oplosbaar materiaal :D:D:D.

    Groeten van azalaia.

  • Hyperactief

    Hallo Hyperactief, alles wat ik zojuist heb gelezen gaat totaal aan mij voorbij, heb dan ook nooit iets te maken gehad met een psyiater/psycholoog of andere hersenspoelers. Aldus: azalaia.

    Hoi azalaia, was het maar zo dat het aan jou voorbij gaat, het gaat aan niemand voorbij, je hoeft niet percé bij een psychiater of psycholoog te lopen om hiermee geconfronteerd te worden, daar zit het gevaar juist…. mocht je het tegenkomen op een boekenbeurs of zo, gewoon aanschaffen, je kan ook één blz. tegelijk lezen, overigens heb je er met mijn stukje al een paar gelezen.:D Groetjes v Hyperactief:)

  • Ellen XL

    Hoi Hyper! Het is mij ook te veel gelees! En niet eens over een leuk onderwerp.

    Ik ben nog niet eens toe gekomen aan het laatste deel van Harry Potter dat ik al sinds november in huis heb. Dit is toch geen boekenclub he? Je had bij een ander onderwerp gezet dat in dat boek zou staan waar “ze” te vinden zijn, maar als ik er zo'n lang verhaal over moet gaan lezen (waarvan ik de helft al weet) dan vind ik “ze” er niet belangrijk genoeg voor. Ik denk trouwens ook dat als je dit soort dingen veel leest en er veel over denkt, dan ga je in “ze” geloven en dan krijgen ze nog meer macht. Je kan beter lezen hoe je je afschermd tegen “ze” want ze hebben n.l. echt niet de absolute macht:-/ Groetjes Ellen

  • Hyperactief

    Hoi Hyper! Het is mij ook te veel gelees! En niet eens over een leuk onderwerp. Aldus: Ellen XL.

    Meningen verschillen Ellen, ik vind het leerzaam en boeiend en natuurlijk schokkend.

    Ik ben nog niet eens toe gekomen aan het laatste deel van Harry Potter dat ik al sinds november in huis heb. Dit is toch geen boekenclub he? Je had bij een ander onderwerp gezet dat in dat boek zou staan waar “ze” te vinden zijn, maar als ik er zo'n lang verhaal over moet gaan lezen (waarvan ik de helft al weet) dan vind ik “ze” er niet belangrijk genoeg voor. Aldus: Ellen XL.

    Die s.h.i.t lees ik niet;) Zoals ik al zei ieder wat wils. En nee dit is geen boekenclub, maar daarom kunnen anderen hier nog wel wat aan hebben. Dat “ze” daarvoor hoef je trouwens als je beter gelezen had niet het boek voor aan te schaffen, staat in de begin topic van dit lijntje onder voorwoord de laatste alinea direct boven inhoud, dat heb je dus al gelezen.

    Ik denk trouwens ook dat als je dit soort dingen veel leest en er veel over denkt, dan ga je in “ze” geloven en dan krijgen ze nog meer macht. Aldus: Ellen XL.

    Wat wil je nou eigenlijk suggereren, dat ik uit mijn nek loop te kletsen, dus niet he !!! Ik geloof niet in dingen die er niet zijn, maar hetgeen beschreven is, is gebaseerd op feiten !!!

    Je kan beter lezen hoe je je afschermd tegen “ze” want ze hebben n.l. echt niet de absolute macht:-/ Aldus: Ellen XL.

    Hoe kun je oordelen als je er niets over gelezen heb, nogmaals het lezen erover is niet verplicht, maar geef geen oordeel over dingen waarvan je de grote van het bestaan niet van weet. Die macht is veel groter dan je denkt, die macht zit niet in één of andere bananenrepubliek, maar in het machtigste land ter wereld, overigens laat ik me er niet door gek maken, het gaat komen zoals het komen gaat, en uiteindelijk vernietigen ze zichzelf. De grootste dictators zijn ook nog altijd ten gronde gegaan, en de muur in de voormalige DDR is ook gevallen. Dus dat die macht niet eeuwig is, daar ben ik van overtuigd…… Groetjes v Hyperactief

  • Ellen XL

    Zo heb ik het niet bedoeld hoor. Dat het in een bepaalde alinia stond heb ik er niet uit kunnen opmaken, maar ik zal nog eens kijken.

    Dat je uit je nek zou kletsen bedoel ik al helemaal niet in tegendeel zelfs. Ik stel juist dat als je er zo mee bezig bent het meer macht over je krijgt.

    Wat het laatste betreft, dat ik dit boek niet lees betekend niet dat ik nog nooit wat over dit onderwerp gelezen zou hebben. Ik vind het een beetje jammer dat je denkt dat ik vandaag pas begonnen ben me te ontwikkelen, want je kan toch niet weten wat ik allemaal gelezen en gestudeerd heb?

  • Hyperactief

    Zo heb ik het niet bedoeld hoor. Dat het in een bepaalde alinia stond heb ik er niet uit kunnen opmaken, maar ik zal nog eens kijken. Aldus: Ellen XL.

    Oké Ellen, het begint met een R.:D

    Dat je uit je nek zou kletsen bedoel ik al helemaal niet in tegendeel zelfs. Ik stel juist dat als je er zo mee bezig bent het meer macht over je krijgt. Aldus: Ellen XL.

    Dan had ik je verkeerd begrepen, maar maak je geen zorgen, het krijgt absoluut geen macht over mij, als dat zo zou zijn dan zou ik er niet openlijk over durven schrijven. Het smaakt naar meer, daar het boeiend is, en langzaam maar zeker puzzelstukjes in elkaar vallen van bepaalde beslissingen die nu genomen worden, en toen bekonkeld zijn.

    Wat het laatste betreft, dat ik dit boek niet lees betekend niet dat ik nog nooit wat over dit onderwerp gelezen zou hebben. Ik vind het een beetje jammer dat je denkt dat ik vandaag pas begonnen ben me te ontwikkelen, want je kan toch niet weten wat ik allemaal gelezen en gestudeerd heb? Aldus: Ellen XL.

    Dit begrijp jij verkeerd, natuurlijk denk ik niet dat je jezelf nu pas aan het ontwikkelen bent, een mens ontwikkeld zich zijn hele leven, ik dacht dat je geen interesse in dit onderwerp had, gezien je reactie, no hard feelings.;) Groetjes v Hyperactief:)

  • Ellen XL

    Ik wist wel dat jij niet haatdragend bent:-) R. heb ik inmiddels ook gezien en ik vind mezelf ook wel “kort door de bocht” om een boek waar jij enthousiast over bent, bij voorbaat als lang van stof af te doen. Dat spijt me en het was niet zo aardig. Ik zal wat je er over geschreven hebt allemaal nog eens om mijn gemak doorlezen, niet nu want morgen is het weer vroeg dag voor mij.

    Groetjes Ellen

  • Hyperactief

    Oké Ellen, ik hoor het wel als je nog iets meer ervan wilt weten, en kort door de bocht of niet, daar kan ik wel tegen hoor.;) Groetjes v Hyperactief:)