Stoornis

  • De Bie

    Misschien weet je dat “stoornissen” in de bijbel van de psychiatrie de DSM erin gestempd worden op topwereldcongressen Ellen ??? Dat gaat dus echt zo, en in elke uitgave is het aantal “stoornissen” oftewel de diagnonsens gigantisch gestegen. En ja met de individu als gevaar is ook al rekening gehouden, in 1977 is al aangekondigd op zo'n top dat men individualisme als geestelijke stoornis wil opnemen…. Toen in die tijd, was individualisme nog schaars goed, dus echt protest kwam er niet. Maar als je nu bedenkt dat men in de nieuwe DSM groepsbehandeling wil opnemen, dan komt dat wat in 1977 geopperd is toch in de huidige tijd wel in een heel ander daglicht te staan. En nee, ik verzin dit niet ter plekke, dat is de kronkel van de psychiatrie…

    Dat schreef hyper..het bovenstaande. Ik moet nog even zeggen dat het het beste voorbeeld is waaruit blijkt dat de psychiatrie zelf de mensheid veranderd. Het is geen kronkel want het is dertig jaar geleden. Het toont wel de visieloosheid van de deelnemende psychologen in die tijd. Psychiatrie is dus een stroming of invloed die leid tot overdreven individualisatie. Dat is onderandere hersenspoeling tot kritiekloos consumentisme. Dit is een logisch gevolg want patienten liggen overdreven te zelfrefecteren op kosten van het ziekenfonds. Een massale verzameling individuen heeft geen collectieve ziel, wat nieuwe brainwashing nog makkelijker maakt.

  • joost

    Ik vind het altijd knap hoe mensen problemen kunnen aanwijzen maar dan vraag ik me ook altijd weer af wat de oplossing is. Kom eens met oplossingen hoe zou de psychiatrie moeten veranderen?

  • De Bie

    De initiatoren van psycholgie en die die het al die jaren gevoed hebben (hoofdzakelijk financieel en af en toe een beetje theorietjes schrijven) zien het juist als een oplossing voor het probleem (wij). Je kunt beter niet de illusie hebben dat je er iets aan kunt veranderen. De psychiatrie veranderd ook zo snel dat niemand dingen kan veranderen, want niemand kan de veranderingen begrijpen, dat wat er veranderd en waar dat nou weer vandaan komt. Het is een programma. Het is een vervanger voor het missen van menselijke relaties (famillies). Met een goed draaiend hulpverlendend systeem merkt niemand meer dat er eigenlijk iets ontbreekt in het leven. De psychiatrie, om maar even in het nu te spreken, moet voor mij niet te veranderen, eerder het besef bij de mensen te realiseren wat nu eigenlijk het feitelijke probleem is waardoor de eigen geest hapert. Dat (tijdelijke) ongelukkigheid misschien wel bij het leven hoort. En dat zelfreflectie nooit helpt en tijdverspilling is. Dat antidepressiva slechts een maskeringsmiddel is en dus dodelijk ongezond, omdat je het oorspronkelijke probleem nu kunt negeren. Dat iedereen recht heeft op treurnis, en dat je bij rouw of verdriet niet een beschamende gang (omdat je niet meer in staat bent verder te werken) naar een psycholoog moet maken en met een grootverpakking ritalin huiswaarts keren moet. Maar het is makkelijker gezegd dan geloofd omdat het hele dagelijks leven van alle kanten zo gestuurd wordt dat er geen weg terug is. Een verandering op een bepaalde plaats, in de psychologie, is dat tevens weer een tegenwerking op een andere plaats die nog niet zo slecht was. Dit process, waarvan ik vindt dat het de laatste jaren wel erg snel verloopt, kun je alleen maar vertragen door er zo min mogelijk aan mee te doen. En die naasten die je hebt met geestelijke problemen, direct te helpen en niet naar een psycholoog proberen te sturen of de heilende werking van risperdal voorteschrijven.

  • joost

    en wat vind jij?

  • Hyperactief

    Ik vind het altijd knap hoe mensen problemen kunnen aanwijzen maar dan vraag ik me ook altijd weer af wat de oplossing is. Kom eens met oplossingen hoe zou de psychiatrie moeten veranderen? Aldus: joost.

    Werken aan probleemoplossing joost, oftewel sociale vrij gevestigde psychiatrie, en de biologische en institutionele charlatans weg ermee. Ruim een halve eeuw geleden zei de psychiatrie dat ze de geestelijke gezondheid in de wereld zouden verbeteren, ze hebben het alleen maar rotter gemaakt ten gunste van de farmaceuten… Groetjes v Hyperactief

  • Ellen XL

    Ik ben het roerend met je eens De Bie! Ik wil er nog even wat dieper op in gaan want 30 jaar geleden ging men niet zo makkelijk naar de psychiater. Dan was je n.l. echt gek! Mensen bleven liever met hun trauma's doorlopen dan gek zijn. Nou vind ik wel dat trauma's op de één of andere manier behandeld moeten worden.

    Maar zoals het nu is, is het te gek! Ik schreef al elders; 1 op de 20 slikt antidepressiva. Het wil er bij mij niet in dat zoveel mensen echt depressief zijn, misschien voelen ze zich tijdelijk niet helemaal jofel. En dan is het hup op de fiets naar het Riagg. Zo geaccepteerd als wat, mensen gaan gewoon met medicijnen op werken. Je kan net zo goed met een borrel op gaan werken hoor. Dat zie ik dus als de hersenspoeling van het kritiekloos concumentisme (ik verhaspel het expres even). Dat komt mijns inziens door die enorme inhoudelijke leegte waar de meeste mensen last van hebben. Iedereen is op zoek naar invulling, naar iemand die verteld wat ze moeten doen of medicijnen, een cursus, een praatgroep, een goed boek, een dure auto, een leuke vriendin, wat een hele harem! Allemaal om die leegte niet te hoeven voelen. Want het is natuurlijk eng als er niets is en je zit daar met jezelf. Maar als je gaat zelfreflecteren op kosten van het ziekenfonds dan ben je weer wat! Dan is er weer contact! Nu is het ziekenfonds inmiddels deze zaken aan het beperken want zelfs met een aanvulling van *** mag je nog maar iets van 10 sessies over de ganse duur van de verzekering. Ik vind wel dat sommige ernstige aandoeningen behandeld moeten worden i.p.v. er maar medicijnen of methadon in te proppen. Aan de andere kant wordt er vaak zomaar een etiket op een patient geplakt, die denkt dan: Joepie, ik ben psychotisch of ik heb ADHD! Dat wordt weer kicken met die medicijnen.

    Schreef jij nou ergens “de psychologische koude oorlog voering”?

    Dat vind ik een hele goede, die hou ik er in!

  • Hyperactief

    Je kan net zo goed met een borrel op gaan werken hoor. Aldus: Ellen XL.

    Met drank op mag je geen auto rijden dat weet vrijwel iedereen Ellen, minder bekend is dat het met veel pillen ook niet mag, als ze ooit een apparaatje uitvinden die verboden middelen in je bloed aantreffen, dan is in één keer het file probleem opgelost, daar ben ik zeker van. Nu komt het meestal uit bloedproeven naar voren na een zwaar ongeluk, die mensen hangen net zo zwaar als met drank, en terecht, want wie weet hoeveel er daardoor naar de andere wereld gereden worden…. Groetjes v Hyperactief

  • Ellen XL

    Jij zegt het, ik dacht het!

    Een voertuig (zelfs een fiets) besturen onder invloed (van wat dan ook; drank, drugs of medicijnen) is een misdrijf. Dus zelfs niet eens een overtreding.

    Er wordt ook wel bloedonderzoek uitgevoerd bij twijfel na een ernstig ongeval en dan kan je het allemaal zien.

    Het gebruik van b.v. cannabis is 3 maanden na gebruik nog duidelijk aantoonbaar bij een bloedonderzoek. (ik zou ze ook niet allemaal de kost willen geven die stoned achter het stuur zitten) Ze zijn nu bezig met apparatuur die hiervoor ook langs de weg gebruikt kan worden.

    Dus kort samengevat, met zo'n geel stickertje op het medicijndoosje mag je niet autorijden (en eigenlijk ook niet op de fiets:-)

  • Hyperactief

    Klopt helemaal Ellen, ik zat net toevallig weer eens een keer op het autisme bord te lezen, en wat zie ik tot mijn stomme verbazing, een moeder die zich kwaad maakt dat een school op een feestje alcoholvrij bier geschonken heeft, omdat ze las dat daar toch een beetje alcohol in zit. Moeders die het er massaal mee eens zijn, maar wel hun kinderen van soms zeer jongs afaan aan levensgevaarlijke gedragsveranderende medicatie zetten en zich daar geen moment om bekommeren. Die kinderen zijn niet “gestoord” maar de wereld om ze heen.:(:(:( Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Dat kind waar het om ging is 13 jaar, maar de school heeft niets overtreden, alcoholvrijbier is zelfs in sommige bajessen en TNS klinieken te verkrijgen, terwijl alcohol daar echt verboden is. Groetjes v Hyperactief