Psychologische tests ???

  • Hyperactief

    Ik ben benieuwd wat jullie van psychologische tests vinden in beroepsloopbanen, zijn deze tests een verrijking wat betreft de juiste kandidaten of sluit het in jullie ogen juist mensen uit ??? Groetjes v Hyperactief

  • Ellen XL

    In mijn beroep (ordehandhavende functie met opsporingsbevoegdheid:-) komen psychologische tests veelvuldig voor. Zelf ben ik ook wel onderworpen geweest aan zo'n test (o.a. bij sollicitatie). Men gaat dan met meerdere personen aan tafel zitten en vuurt vragen en rare opmerkingen op de testen persoon af en dan maar kijken en horen hoe die reageerd.

    Mijns inziens hebben dat soort testen niet veel zin.

    Een beetje intelligent en/of onderkoeld persoon manipuleerd zo'n test de gunstige kant op, terwijl een onzeker iemand die wat langer nadenkt een negatieve indruk wekt wat betreft b.v. zijn betrouwbaarheid.

    Er schiet mij trouwens ineens te binnen dat bij sollicitatie's voor andere beroepen, b.v. thuishulp, men ook wel eens test maar dan zonder van te voren te melden dat dit een test wordt. Meestal zijn er bij een dergelijke sollicitatie ook meerdere mensen aanwezig en dan krijg je vragen als “wat zou je doen wanneer er dat en dat gebeurde?” Het antwoord daarop wordt dan heel kritisch bekeken.

    Eigenlijk nog lastiger dan een psychologische test, want je moet een oplossing uit de mouw schudden van iets waar je misschien helemaal geen ervaring mee hebt en je was niet voorbereid.

    Groetjes Ellen

  • Hyperactief

    In mijn beroep (ordehandhavende functie met opsporingsbevoegdheid komen psychologische tests veelvuldig voor. Zelf ben ik ook wel onderworpen geweest aan zo'n test (o.a. bij sollicitatie). Men gaat dan met meerdere personen aan tafel zitten en vuurt vragen en rare opmerkingen op de testen persoon af en dan maar kijken en horen hoe die reageerd.

    Mijns inziens hebben dat soort testen niet veel zin.

    Een beetje intelligent en/of onderkoeld persoon manipuleerd zo'n test de gunstige kant op, terwijl een onzeker iemand die wat langer nadenkt een negatieve indruk wekt wat betreft b.v. zijn betrouwbaarheid. Aldus: Ellen XL.

    Hoi Ellen, naar mijn idee hebben deze testen ook niet veel zin, het zegt natuurlijk wel wat over de persoon in kwestie, maar niet alles, ook beroepsmatige capaciteit laat men hier door liggen mijns inziens.

    Manipuleren kan men allen met situaties omschrijven van wat er van je verwacht wordt, voor de rest valt er aan allerlei figuurtjes weinig te manipuleren. Wat wel weer kan met figuurtjes, is van te voren jezelf hierin trainen, iemand die dat een paar keer gedaan heeft gaat er makkelijker doorheen. Voor de rest is het ook afhankelijk of de ruimte zonder afleiding is, of je uitgerust bent, geen kortgeleden emotionele gebeurtenissen achter de rug heb etc. Dat zijn allemaal factoren die een rol kunnen spelen, maar ook goede mensen kan uitsluiten.

    Er schiet mij trouwens ineens te binnen dat bij sollicitatie's voor andere beroepen, b.v. thuishulp, men ook wel eens test maar dan zonder van te voren te melden dat dit een test wordt. Meestal zijn er bij een dergelijke sollicitatie ook meerdere mensen aanwezig en dan krijg je vragen als “wat zou je doen wanneer er dat en dat gebeurde?” Het antwoord daarop wordt dan heel kritisch bekeken.

    Eigenlijk nog lastiger dan een psychologische test, want je moet een oplossing uit de mouw schudden van iets waar je misschien helemaal geen ervaring mee hebt en je was niet voorbereid. Aldus: Ellen XL.

    Dit hoort ook bij psychologische testen, en soms staan ze op papier met meerkeuze antwoorden. Maar zoals ik net al zei, zijn dit dus juist de dingen die het makkelijkst te manipuleren zijn. Zie het als opvoeding, het is je geleerd dat het niet mag en dat weet je, maar dat wil niet zeggen dat je het ook doet, natuurlijk doe je het niet met de opvoeders of zoals hier de testers in de buurt, begrijp je.:D Het zegt niets over iemand werkelijk, het zijn moment opnames.;) Groetjes v Hyperactief:)

  • Ellen XL

    Wat het eerste betreft, daar had ik ook aan gedacht om zo'n test eerst met iemand te oefenen, die dan lastige vragen stelt.

    Wat het tweede betreft wil ik nog kwijt dat het een stuk makkelijker is een test op papier te doen dan in de praktijk. Hier krijg je immers tijd om na te denken wat het beste antwoord is en er is geen non-verbale communicatie.

    Geloof maar dat die non-verbale communicatie meespeelt tijdens een echte (harde) psychologische test. Het gaat heel snel en meerdere personen tegen één. Dan kan je eens even laten zien hoe je werkelijk in elkaar steekt. Persoonlijk vind ik het wel een uitdaging;-) Groetjes Ellen

  • Hyperactief

    Wat het eerste betreft, daar had ik ook aan gedacht om zo'n test eerst met iemand te oefenen, die dan lastige vragen stelt. Aldus: Ellen XL.

    Dat kan ellen, er zijn voor de figuren boeken om te oefenen.:)

    Wat het tweede betreft wil ik nog kwijt dat het een stuk makkelijker is een test op papier te doen dan in de praktijk. Hier krijg je immers tijd om na te denken wat het beste antwoord is en er is geen non-verbale communicatie. Aldus: Ellen XL.

    Ja en nee, ik heb weleens een test gedaan waar de tijd die je ervoor kreeg minder was dan dat je alles kon beantwoorden, dat was volgens mij expres gedaan om te kijken hoeveel je er onder stressvolle situaties goed had, wat betreft de non-verbale communicatie klopt.

    Geloof maar dat die non-verbale communicatie meespeelt tijdens een echte (harde) psychologische test. Het gaat heel snel en meerdere personen tegen één. Dan kan je eens even laten zien hoe je werkelijk in elkaar steekt. Persoonlijk vind ik het wel een uitdaging;) Aldus: Ellen XL.

    Tuurlijk speelt dat mee, en uitdagingen werken vaak het beste. Groetjes v Hyperactief:)

  • Ellen XL

    Ja die test die jij hebt gedaan waar je niet genoeg tijd voor had, komt in de richting. Dat het expres was, heb je goed ingezien. Hoe vond je het?

    Groetjes van Ellen:-)

  • Hyperactief

    Ik had er geen moeite mee, en haalde de test op mijn sloffies, anderen hadden er beduidend meer moeite mee. Ik had het weer op gebied van de shuttle run dat ik niet mee kwam, maar goed ben nooit een atleet geweest.;) Groetjes v Hyperactief:)

  • Ellen XL

    Wat ik zo zie hier op het forum, moest jij die test ook wel makkelijk kunnen halen:-)

    De shuttle run, daar heb ik ook eens mee moeten afhaken en dat terwijl ik dus wel een atleet ben, verscheidene marathons en triatlons heb gedaan. Dat stomme heen en weer geren, net als je vaart krijgt moet je omdraaien;-( Daar krijg je toch een voetbalknie van! Tegenwoordig als je gevangenisbewaarder wil worden moet je ook een shutlle run doen, net of je ze nog moet vangen of er achter aan moet rennen met een vangnet;-):-) Groetjes van Ellen

  • Hyperactief

    Wat ik zo zie hier op het forum, moest jij die test ook wel makkelijk kunnen halen:) Aldus: Ellen XL.

    THNX Ellen.:)

    De shuttle run, daar heb ik ook eens mee moeten afhaken en dat terwijl ik dus wel een atleet ben, verscheidene marathons en triatlons heb gedaan. Dat stomme heen en weer geren, net als je vaart krijgt moet je omdraaien;-( Daar krijg je toch een voetbalknie van! Tegenwoordig als je gevangenisbewaarder wil worden moet je ook een shutlle run doen, net of je ze nog moet vangen of er achter aan moet rennen met een vangnet;):) Aldus: Ellen XL.

    Klopt en daar heb ik hem tot 2 X toe gelopen, daar ging ik op stuk. Groetjes v Hyperactief:)

  • De Bie

    Bij een psychologische test worden tussen de 500 vragen, 5 gesteld die er toe doen. De maker van de test is zo geconcentreerd op het zich verdiepen in de eigen persoonlijkheid dat deze 5 vragen niet opgemerkt worden, in de invul trance. De met potlood volgekraste testjes worden door een computerinstuut gescanned. De waardering krijgt de deelnemer en de computer slaat de persoonsgegevens en de resultaten op. Let er de volgende keer eens op, als u een test maakt, welk duister instituut de testjes waardeerd. De vragen, bent u zelfverzekerd, bent u doelbewust bla bla, doen er niet toe, maar deze een procent heeft hem de kneep. Hiermee wordt afgewogen of u een eendimensionist bent (individualistisch, kapitalistisch, atheistisch, pro terrorismusbestrijding, globalist) of een oudbakkenist (familiemens, geld niet het belangrijkste vindend in het leven, misschien zelfs wel gelovig bah, bush hater, nationalist). Ik heb de laatste jaren vrij veel van die assesment achtige, onschuldig lijkende testen uitgevoerd en de vragen die dit aan zullen tonen poppen op zonder logische reden of verband.. En niemand die zich afvraagt naar het waarom, er ineens zoveel testen bestaan en moeten? Wie het weet mag het zeggen.