Ik zat tussendoor een programma te kijken over voormalige SSers, over de psyche hoe deze ouderen er nu tegen aan kijken. Sommigen hebben er psychisch last van, anderen zijn gewetenloos en vinden dat ze gedaan hebben wat ze moesten doen. Eén zei zelfs dat de verzetstrijders verantwoordelijk waren voor de wraak van de Duitsers. Met het verstrijken van de jaren sterft de generatie die dit aan den lijve ondervonden heeft uit, de geluiden van kritische mensen die de valkuilen van toen kennen verstommen. Ik heb er veel over gelezen, veel over gevolgt, kan de rol van de psychiatrie in deze, weet de psychologie achter bepaalde uitgezette lijntjes, kortom het houdt me bezig. Mijn vraag aan jullie is, geloven jullie dat we van toen geleerd hebben, geloven jullie dat de woorden van dat mag nooit meer gebeuren ook in daadkracht omgezet is, geloven jullie in de huidige maatschappij dat zulke drama's niet meer voorkomen, of maken jullie net als mij jullie zorgen dat door gebrek aan kennis mensen nu in dezelfde valkuilen als toen trappen, of denken jullie dat alles zo goed geregeld is dat het uitgesloten is ??? Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden en eventuele voorbeelden hierover. Groetjes v Hyperactief