Discussie: Bestaat Geestelijke Ziekte

  • Mitchie

    Schizofrenie: een ziekte?

    De stellingen en benoemde feiten in een werkstuk over Schizofrenie op scholieren.com zijn niet juist en misleidend. Er bestaat n.l. niet zoiets als een geestelijke ziekte. Het overschrijden van de biologische norm kan men ‘ziekte’ noemen, het overschrijden van de norm omtrent gedrag binnen een bepaalde cultuur moet men niet concipiëren als ‘ziekte’. Doet men dat wel, dan gooit men twee logisch niet verenigbare categorieën op één hoop. Het woord ‘ziekte’ slaat dan op alles en daarmee op niets. (Quote: dr. Thomas Szasz)

    Wat is uw mening hierover. Bestaat er zoiets als geestelijke ziekte of zouden mensen zolang als ze zich maar aan de regels houden mogen zijn zoals ze (willen) zijn ?

    Met vriendelijke groet,

    Mitch Plat

    Werkstuk: http://www.scholieren.com/werkstukken/20844

  • Alkien

    Mitch, ik denk dat alleen de DSM een soort van classificatie kan geven. En in die “wetenschap” geloof ik niet.

    Wanneer is en mens gediagnostiseert ???

    Wanneer ben je schizofreen ???

    Wanneer ben je niet alleen ???? Zullen de meesten zeggen, want dat is een voor de hand liggende grap

    Kijk eens bij jezelf, heeft iedereen niet een “andere” ik ???

    Het hangt er maar net vanaf welke de overhand heeft denk ik.

    En of je er zelf last van hebt.(of andere, en daar zit het hem in denk ik )

    Groet,

    Alkien.

    Nee, het is in mijn ogen geen ziekte. ;)

  • Hyperactief

    Schizofrenie: een ziekte?

    De stellingen en benoemde feiten in een werkstuk over Schizofrenie op scholieren.com zijn niet juist en misleidend. Aldus: Mitchie.

    Hoi Mitchie, ik heb het stuk op scholieren.com gelezen en vindt het schandalig hoe kinderen al op een verkeerd spoor gezet worden. Via mijn info en mijn log kun je naar antipsychiatrie.web-log waar ik vanavond de inleiding + inhoudsopgave en 3 hoofdstukken met als slot de aanbevelingen van schizofrenie een “ziekte” die winst oplevert voor de psychiatrie neergezet. Ik zal die scholieren.com hier ook op wijzen.;)

    Het overschrijden van de biologische norm kan men ‘ziekte’ noemen, het overschrijden van de norm omtrent gedrag binnen een bepaalde cultuur moet men niet concipiëren als ‘ziekte’. Doet men dat wel, dan gooit men twee logisch niet verenigbare categorieën op één hoop. Het woord ‘ziekte’ slaat dan op alles en daarmee op niets. (Quote: dr. Thomas Szasz) Aldus: Mitchie.

    En zo is het maar net, ik heb ook gelijksoortige citaten mee gezonden naar de tijdelijke TBS commissie in de Tweede Kamer.

    Wat is uw mening hierover. Bestaat er zoiets als geestelijke ziekte of zouden mensen zolang als ze zich maar aan de regels houden mogen zijn zoals ze (willen) zijn ? Aldus: Mitchie.

    Nee geestelijke “ziekten” bestaan niet, psychische problemen overigens wel, de psychiatrie is een pressiemiddel waardoor anders gezinden in hun rechten geschonden kunnen worden…. Kortom, leven en laten leven. Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Maar Hyper, psychische problemen kan men niet mee omgaan, en kom je bij de psychiatrie uit.

    Op het moment dat iemand “even” in de knoop zit, ben je als je om hulp vraagt, al gelijk aangemerkt als psychisch labiel.

    Men zal er niet aan denken dat er andere dingen aan ten grondslag kunnen liggen.

    Zo ben ik nu aan het kijken of ik verhalen kan vinden van vrouwen in de overgang, die als labiel etc. worden aangemerkt. Terwijl het gewoon iets natuurlijks is.

    Misschien een goed onderwerp voor later. ;)

    Groetjes,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Zo ben ik nu aan het kijken of ik verhalen kan vinden van vrouwen in de overgang, die als labiel etc. worden aangemerkt. Terwijl het gewoon iets natuurlijks is.

    Misschien een goed onderwerp voor later. ;) Aldus: Alkien.

    Ja met psychische problemen komt men vaak (te vaak) uit bij de psychiatrie Alkien, veel van deze “psychiatrische problemen” bleken achteraf een lichamelijke achterliggende oorzaak te hebben, nog maar niet te spreken van verpathologiseren van menselijk gedrag wat gewoon is in bepaalde omstandigheden. Hieronder zo maar twee voorbeelden uit hoofdstuk 3 van Schizofrenie op antipsychiatrie.web-log…. Groetjes v Hyperactief

    * “Mevrouw J”, die als schizofreen was gediagnosticeerd omdat ze stemmen in haar hoofd hoorde, takelde af tot het punt dat ze ophield met praten, niet in bad kon, niet kon eten of naar het toilet kon zonder hulp. Een grondig lichamelijk onderzoek stelde vast dat ze de glucose, die de hersenen nodig hebben als energie, niet goed opnam. Toen dit eenmaal behandeld was, veranderde ze aanmerkelijk. Ze herstelde volledig en heeft geen last meer van haar eerdere geestelijke toestand.

    * De 51-jarige Anne Gates, moeder van vijf kinderen, kreeg antidepressiva voorgeschreven nadat ze terugkerende emotionele problemen ervoer. Ze had suïcidale gedachten. Haar afnemende menstruatiecyclus was echter nooit medisch onderzocht, ze bleek last te hebben van de menopauze en had oestrogeen nodig.47 Hypoglycemie (abnormale afname van de bloedsuikerspiegel), allergieën, overgevoeligheid voor cafeïne, schildklierproblemen, vitamine B tekorten en een overschot aan lood in het lichaam kunnen ook de manifestaties van een “bipolaire stoornis” veroorzaken.48

  • Alkien

    Juist Hyper. Het onderste berichtje spreekt al zoiezo boekdelen.

    De menopauze kan beginnen einde 40. Maar zoals mijn oma begon het op haar 37e.

    In die tijd had je al die “bemoeizucht” nog niet, en kon je gewoon als vrouwn zijnde “oud” worden.

    Nu zit er direkt een arts op die je gaat vertellen dat je labiel bent. Of de drogist maakt reclame voor allerlei middeltjes om de bijverschijnselen te minimaliseren.

    Nu weet ik dat er hier een aantal dames rondhobbelen die dit misschien al allemaal hebben doorlopen.

    Daarom zou ik ook graag hun mening horen.

    Maar dan moeten we er een nieuw draadje over starten denk ik. ;)

    Psychisch kan het volgens mij er behoorlijk in hakken. Nu ben ik er niet bang voor, maar ook ik zit er tegenaan. zoals jij wel weet Hyper. :)

    Dus lijkt het mij een goed idee om er een nieuwe topic over te starten.

    Groetjes,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Maar dan moeten we er een nieuw draadje over starten denk ik. ;) Aldus: Alkien.

    We :?:?:? Ik ben al van jongs afaan afgekeurd voor vrouw door de Nederlandse vereniging van huismannen Alkien.:D:D:D Groetjes v Hyperactief:)

  • Alkien

    :D:D:D

  • Mitchie

    Quote Alkien:

    “psychische problemen kan men niet mee omgaan, en kom je bij de psychiatrie uit.”

    Het is nog veel erger…

    Niet alleen mensen met psychische klachten worden opgesloten maar ook normale mensen die gewoon anders zijn worden opgesloten. De psychiater bepaald of de “qualiteit van het leven” van een persoon voldoende is om te mogen bestaan.

    Mitch

  • Hyperactief

    Klopt helemaal Mitchie, zie op mijn web-log onder info de twee brieven die ik aan de Tijdelijke TBS Commissie verstuurd heb. Groetjes v Hyperactief

    P.S.: Ook voor Caroline en andere geïnteresseerden heb ik de brieven net aldaar gepubliceerd, zoals beloofd, bij deze.;)