Overgang !!!

  • Alkien

    Beste prikkers,

    Zoals ik in een andere topic heb geopperd, hier een nieuwe aangaande de “overgang”.

    Dames die dit hebben meegemaakt of er tegenaan zitten zou ik graag om hun mening willen vragen.

    Wordt je psychisch labiel ??? Wat is er anders in je leven waardoor sommige vrouwen naar een arts stappen ???

    En het meest belangrijke, hoe ga je er mee om.

    Groet,

    Alkien.

  • Ellen XL

    Hoi Alkien,

    Probeer de OPZIJ van juli/augustus 2004 te pakken te krijgen, daarin stond een werkelijk heel interessant arikel, genaamd “sterker uit de overgang”.

    e-mail adres van opzij is; opzij@redactie.weekbladpers.nl

    telefoonnummer klantenservice opzij: 020-5518704

    Groetjes Ellen

  • azalaia

    Hoi Alkien, ik heb mijn overgang al achter de rug, en ik zou liegen als ik zou vertellen dat ik er ook maar iets van heb gemerkt. In december 2000 had ik mijn laatste menstruatie, en daarna NOOIT meer, ook niet iets wat er op leek. Opvliegers heb ik hooguit 2 x ervaren, een soort van warmte sensatie, maar zowel geestelijk als lichamelijk ben ik nog precies dezelfde als voorheen. Er is niets veranderd in mijn beleving vóór als nà de overgang. En van labiel worden……ik niet in ider geval.

    En hoe ging ik er mee om: nou, niet dus eigenlijk, alleen de mensturatie bleef weg en dat vond ik al lang best. Dit had geen enkele invloed over hoe ik mij voel als vrouw.

    Groeten van azalaia.

  • Francis

    Hay alkien,

    Ik ben pas 26 dus de overgang zoals de meest ehem kennen is nog niet aan mij besteed…

    Alleen heb ik 4 jaar terug hormooninjecties gehad om mijn menstruatie helemaal stil te leggen(ik zal je niet vervelen met waarom en hoezo)

    Wat inhield dat is kunstmatig in de overgang ging…met alle bijbehorende klachten…misschien zelfs wat heftiger omdat het acuut gaat ….Ik had constant opvliegers..dan deed ik me jas uit op straat…snachts de deken weg /deken er weer op ..Het is zo`n rare gewaarwording je krijgt het van binnen uit heel heftig warm .

    Ook gebeurde dit vaak op me werk en als mensen dan allemaal vroegen gaat het wel…dan barste ik nog in janken uit ook dus klinkt niet echt stabiel whaaah..beetje dezelfde trekjes als sommige mensen hebben tijdens hun menstruatie…Was echt niet fijn en ik kreeg later piletjes om de klachten te verminderen en dit hielp wel..

    Nu is het allemaal achter de rug gelukkig maar ik begrijp heel goed als mensen het er moeilijk mee hebben>

    liefs Francis

  • Alkien

    Dank je Ellen. Ik ga het proberen. ;)

    Groet,

    Alkien.

  • Alkien

    Hoi azalaia,

    Menstruatie is bij het probleem niet…..

    Oké, ik ga er nu maar voor uit komen denk ik :(

    Ik ben 46, heb alleen maar last van de dingen waar een vrouw last van kan hebben gedurende deze periode……

    Ik heb een hormonending( niet nader aan te duiden, voor vrouwen te begrijpen ;) )

    Daarmee zou je er minder last van moeten hebben…zucht…dus niet….of jank ik nu allleen maar, iets waar ik helemaal niet van hou.

    Warm/ Koud, Boos …niet boos…..geen zin wel zin……..en dan heb ik het niet over s.ex……want ik woon alleen.

    Als ik in de spiegel kijk zie ik alleen een langharige blondine,,,,,,,,1.70 groot…….maar ……..

    Ben ik nu echt in de overgang, want ik zie mezelf niet echt positief nu……de buitenwereld wel ,maar die geloof ik allang niet meer.( Behalve mijn vriend)

    Groetjes,

    Alkien.

  • Ellen XL

    Dat vind ik leuk dat je reageerd Alkien, ik heb het blad speciaal nog voor je opgezocht. Ik had het bewaard omdat ik het zo'n interessant artikel vond.

    Groetjes Ellen :-)

  • Annelies E

    Ik ben nu 59

    Veel opvliegers gehad

    En mijn gewicht schommelt

    En de bloeddruk

  • azalaia

    Heb je last van een identiteitscrisis veroorzaakt door hormonenschommelingen.

    De overgangs is natuurlijk ook een geestelijke periode van elke vrouw, niet alleen lichamelijk. Dat ‘'hormonending’' wat elke vrouw zou moeten weten, dat zegt me niks haha. Bedoel je soms de pil? Dan zou je die eens voortdurend moeten gaan slikken zonder stopperiodes. Dat is ook helemaal nergens voor nodig. Ik heb 20 jaar de pil geslikt zonder te stoppen, alleen de laatste 10 jaar voor mijn overgang ben ik ermee gestopt en toen kwam er nog een kind op mijn 39 ste, bijna 40 jaar als een engel uit de hemel en al was dan wel niet de bedoeling, het paste helemaal bij mij zoiets weer te beleven. Zelfs 4 jaar daarvóór heb ik 2x met een pauzew van 2 maanden gedroomd dat ik vlak voor mijn 40ste nog een kind zou krijgen, een dochter. 4 jaar ervoor.

    Sorry, ik zou het over jou moeten hebben, maar mijn geest aan aan de haal met mijzelf…….:D

    Helaas kan ik je niet veel verder helpen, maar maak je niet zo druk verder. je kijkt in de spiegel en wat zie je dan….. een ander soms…. haha, nou, dan kijk je maar niet meer in de spiegel (geintje).

    Groeten van azalaia.Alkien schreef:

    >

    > Hoi azalaia,

    >

    > Menstruatie is bij het probleem niet…..

    >

    > Oké, ik ga er nu maar voor uit komen denk ik :(

    >

    > Ik ben 46, heb alleen maar last van de dingen waar een vrouw

    > last van kan hebben gedurende deze periode……

    >

    > Ik heb een hormonending( niet nader aan te duiden, voor

    > vrouwen te begrijpen ;) )

    >

    > Groetjes,

    > Alkien.

  • De Bie

    Sjezes..wat een feminale sores. Nu we toch (bijna) niet meer reproductief zijn wordt het misschien tijd dat de volgende generatie eens zo gemodificeerd wordt dat die hele hormonale rim-ram eens achter wege blijft. Op deze toer gaat het beslist binnen enkele jaren (na de lichtinval). Een groot deel van de veel door de mens gebruikte gewassen is al zo bewerkt (door zwitserse ‘levens-kunstenaars’), dat ze slechts een generatie bestaan en geen voortplant mogelijkheid bezitten. V.b. de boer wil papayvruchten. Hij koopt zich een zak een-generatie zaad en het volgende jaar kan hij papaya's oogsten. De plant produceert echter geen zaad dus het jaar daar op moet hij weer een zak kopen bij de producent. Gevolg: de echte plant sterft uit (die met zaad en leven), en de leverancier (met plant-patent, want een niet zaadproducerend natuurproduct is geen leven en dus te patenteren) wordt steenrijk van de afhankelijkheid van de boer. Leuk om te weten, dat wij (u en ik) het zelfde lot wachten. Gangbare mening is nu al; dat ieder menselijk functioneren als een probleem ervaren wordt (psychose, schizofrenie, borderline, trauma, overgang). De jonge generatie wordt zo opgevoed dat ieder anders reageren van eigen lichaam als ziekte ervaren wordt. Kun je sociaal-extrapoleren (in de toekomst kijken zonder te zweven). Dan weet je dat het leven er is voor de fun, en zal iedereen de verlossing van het reproductieviteits-dilemma met open armen ontvangen. Eindelijk. Jammer dat we ons moeten bevinden in die domme overgangs periode. Ben blij als de shift achter de rug is. Forza! Vooruit met de geit. Tegenspartelen helpt niet..