Alles en iedereen hetzelfde - alles grijs

  • Ellen XL

    Van de week zag ik het nieuwe winkelcentrum in het bij ons uit de grond gestampte nieuwbouwwijkje en ik schrok me helemaal kapot!

    Het zag er precies zo uit als de winkelcentra in de nieuwbouwwijkjes die daarvoor uit de grond gestampt waren.

    Het straalde de boodschap uit: hier kan je je geld uitgeven.

    Al die nieuwbouwhuisjes die met veel tamtam waren aangekondigd leken op mekaar ze hadden allemaal grijze bakstenen.

    Nou vind ik grijs al een gevaarlijke kleur voor mensen die depressief zijn, want het lijkt net of er overal een laagje grijs stof overheen ligt.

    Ze doen net of die huizen voor jonge gezinnen zijn en leuk, maar het is helemaal niet leuk het is grijs.

    Om graffiti tegen te gaan zijn de tunneltjes bespoten met lichtgroene verf en daarop van die mallotige figuren met uitdrukkingloze koppen. Een of andere grapjas had al een machinepistool in de handen van zo'n figuur geschilderd.

    Zouden ze willen dat we allemaal het zelfde worden? Allemaal “individualisten” die massaal hun mobieltje oppimpen, dezelfde bril hebben en straks allemaal tegelijk juichen en tegelijk poepen. Alles en iedereen hetzelfde - alles grijs - en iedereen meestampen in de nieuwe orde en nog door onszelf betaald ook :D

  • azalaia

    Grijs is nu eenmaal een makkelijke kleur, hoeft niet over nagedacht te worden, het typeert wel de grauwheid van nederlands denken, kleur bekennen is ons kennelijk vreemd letterlijk en figuurlijk.

    Groeten van azalaia.

  • Annelies E

    Ik kom net terug uit het Belgische Gent

    wat een pracht gebouwen

    weliswaar eeuwen oud

    Maar zo mooi

    Die nieuwe winkelcentra in Nederland allemaal het zelfde

    In Nijmegen trouwens wel een mooie winkelstraat vind ik

    Marike van Nimwegen winkelstraat en ook appartementen erbij

  • Ellen XL

    Bedankt voor je leuke antwoord Annelies!

    Marieke van Nimwegen, ja dat was me er eentje, ik heb er nog eens een film van gezien. Ze was een beetje vrijgevochten he?

    Het is zo, de binnenstad is meestal mooi, ook hier in Zwolle. Ik werk in een oud gebouw en het maakt me altijd blij dat daar al eeuwenlang hetzelfde beroep werd uitgeoefend en nu nog steeds. Namelijk de bewaking van de stad.

    Ik heb eens zo'n helm (met veren) gepast en ik dacht dat ding zal wel op mijn kop wankelen, maar nee, hij zat erom als gegoten!

    Ik ben blij dat ik in een huis woon met rode bakstenen en rode dakpannen.

    Ik ben van plan die bepaalde wijk nog eens wat beter te bekijken want ze hadden de pretenties dat “Holtenbroek de kleurrijkste wijk van Zwolle” zou worden.

    Ik denk dat ik de politiek hier vragen over ga stellen.

    Ik heb al wat andere mensen gevraagd die vinden het ook te grijs

    Groetjes Ellen

  • Ellen XL

    Ben ik helemaal met je eens Azalia! :-);-)

    Groetjes Ellen

  • De Bie

    Sommige mensen hebben nou eenmaal een beetje onderdrukking nodig. Zijn er nog woninkjes vrij daar?

  • Annelies E

    O ja

    Ik was tot voor kort nooit in Zwolle geweest

    Nu wel

    En ik vond het een mooie stad

    Ben er maar trots op

  • Ellen XL

    Ja had je belangstelling? Het is vlak bij mij in de buurt;)

  • De Bie

    Ja. Misschien is het een inspirerende filmlokatie. Is er materiaal te vinden op het internet?

  • Ellen XL

    Wat een ontzettend goed idee van jou De Bie :D

    Ik heb even via de zoekmachien Zwolle Holtenbroek ingetoetst, er waren ik weet niet hoeveel site's - allemaal laten ze het grijs goed in beeld komen.

    Wij noemden Holtenbroek ook vaak Holtenbronx of gewoon De Bronx

    Hier een paar site's

    www.holtenbroek.1.nl/

    www.roelofstevens.nl/holtenbroek/

    www.peter-maat.nl/webcam.htm

    Die laatste site is lekker geschift, dan kan je er nog over chatten en zo.

    :D