Hallo allemaal:
ik heb de volgende stelling: uitsluitend het ‘hier en nu’ bestaat, dus gisteren en morgen, overmorgen enz. bestaan niet.
Als mensen iets plannen voor morgen of verder in de tijd, dan zijn dit alleen gedachtes, maar de werkelijke handeling kan alleen in het NU worden uitgevoerd.
Na het lezen van dit, is dit ook weer geschiedenis, het nu van toen is alweer verstreken en bestaat dus niet meer.
Mensen denken vaak aan/in het verleden of proberen te denken/weten over de toekomst, dus over iets wat geen werkelijkheid is, maar nog werkelijkheid moet worden.
Al heel lang denk ik in het NU, het heden. Hierop is mijn leven gebasseerd.
Ik heb wel herinneringen natuurlijk maar pas als je die los kan laten, zowel de goede als de minder goede, kun je weer terug keren naar het NU, het bestaan, de realiteit.
Ons bestaan is gebasseerd op het NU, omdat dit de werkelijkheid is.
Nu vraag ik mij af of het NU in beweging is, of dat het NU stilstaat dus een dood punt is. Het is verder niet belangrijk om dit te weten, het verandert n.l. niks of voegt niks toe.
Dieren kennen geen verleden, toekomst, maar alleen het hier en nu en hebben dan ook niet die problemen die de mens wel creeërt, b.v. tijdens een ruzie wordt vaak weer het verleden erbij gehaald of verondersteld dat het in de toekomst dan ook wel niet veel beter zal worden.
Op die manier maken wij het ons onmogelijk om in het heden te leven, omdat velen van ons die gewoon overslaan.
Hoe denken jullie hierover?
Groeten van azalaia.