hier en nu...

  • Ellen XL

    Ik probeerde toch al eerder uit te leggen dat je niet dit lichaam bent.

    (Als je dat denkt, doe je jezelf iets te kort)

    Niet alles is materieel en bewijsbaar.

    Buiten de materie is geen tijd, eigenlijk is daar alles “het nu”.

    In een materiele wereld is dit heel moeilijk te vatten.

    Vandaar mijn bovenstaande vergelijking met het in een auto rijden.

    Er is wel even nu maar dan begint meteen het volgend nu, enz, enz.

    Eigenlijk is het ook helemaal niet belangrijk (vind ik)

    Het is wel zo dat als je dit moment waarop je leeft, intensief beleeft, je meer leeft en meer uit je leven haalt, als wanneer je voortdurend met je gedachten in het verleden of de toekomst hangt.

    Om het nu te beleven kun je proberen je gedachten te stoppen (zoals met meditatie). Vaak lukt dat niet lang, maar het moment dat het wel lukt, zit je behoorlijk dicht bij NU.

    Van mij mag iedereen er anders over denken hoor, dit is mijn mening of inzicht, ik hoef geen gelijk te hebben*D

    Groetjes en een fijn NU toegewenst*D

  • azalaia

    Ze zeggen wel eens: Nu of Nooit :D.

    Het is wel eens goed stil te staan bij dit soort soort dingen, maar niet te lang, want stilstand is achteruitgang, o nee, foutje, achteruitgang blijft ook nu.

    Ik heb gelezen dat er in Afrika een inheemse stam is zonder geschiedenis, dus zonder opgeschreven verleden. Zij weten dus niets van gisteren en denken ook niet aan morgen, dat gegeven kennen ze niet. Ze leven meet de zonsopgang en zonsondergang en alles wat daartussen in zit is het heden. Het Nu.Deze stam heeft geen enkele herinnering aan voorouders. Denk jij dat deze mensen gelukkiger zullen zijn…… je kan niet zeggen dat ze niks uit het verleden hebben geleerd, want dat verleden bestaat gewoon weg niet in hun beleving. Ze leven als het ware met de dieren, bijna als dieren, in een volkomen harmonie met de natuur. Ben vergeten hoe deze stam heet, maar lang zal het niet meer duren of hun geschiedenis komt op schrift te staan.

    Groeten van azalaia

    .

    Ellen XL schreef:

    >

    > Ik probeerde toch al eerder uit te leggen dat je niet dit

    > lichaam bent.

    > (Als je dat denkt, doe je jezelf iets te kort)

    Groetjes en een fijn NU toegewenst*D

  • Ellen XL

    Ik heb me wel eens verdiept in volkerenkunde en er zijn wat volken die (nog steeds) daaraan (min of meer) voldoen zoals b.v de Hunza's. Ik denk niet dat ze gelukkiger zijn dan wij omdat ‘geluk’ bij hen niet bestaat. Geluk kan alleen bestaan als er ook ongeluk is. Ik denk wel dat ze in het NU zitten, dat is een staat van zijn.

    Tijd zullen ze ook wel niet kennen. De zon gaat op, ze worden wakker van het licht… in harmonie inderdaad. Een soort paradijselijke toestand. Ze zullen wel oud worden, zo zonder al die stress.

    Dit staat natuurlijk helemaal los van wat jij of ik zouden willen, wij zijn dan ook niet opgevoed in een dergelijke cultuur. Zouden die lui sowieso wat willen he?

    Bedankt voor je grappige reactie, iets om lekker over door te filosoferen op een luie zondag. Groetjes Ellen

  • Hyperactief

    Een soort paradijselijke toestand. Ze zullen wel oud worden, zo zonder al die stress. Aldus: Ellen XL

    Hoi Ellen, ik heb toevallig van de week een stuk in een oud boek gelezen waar een succesvolle arts het destijds al met de maatschappij gehad had, zijn goedlopende artsenpraktijk opzei, en 7,5 jaar alleen in een lendedoek gehuld in de rimboe heeft geleefd zonder andere mensen om hem heen, ik denk dat veel mensen dit in hun hart wel eens zouden willen, ver weg van alle gekte, en al het gez.ei.k aan je kop. Groetjes v Hyperactief

  • Ellen XL

    Zo denk ik ook Hyperactief! Pff… heerlijk om de deur achter je dicht te trekken… helemaal mee eens :-);-) Groetjes Ellen

    P.S. Je leest trouwens heel veel he!

  • Hyperactief

    I.D.D. Ellen, voorheen las ik bijna nooit, maar sinds ik ontdekt heb dat je door je kennis te vergroten veel beter beslagen te ijs kan komen, en we met veel mythes leven, ben ik niet meer uit de boeken weg te rammen.:D Groetjes v Hyperactief

  • Ellen XL

    Haha! Kennis is macht:D Groetjes Ellen

  • Hyperactief

    Yep, helemaal waar.:D:D:D Groetjes v Hyperactief:)

  • DRE

    “Om het nu te beleven kun je proberen je gedachten te stoppen (zoals met meditatie). Vaak lukt dat niet lang, maar het moment dat het wel lukt, zit je behoorlijk dicht bij NU.”

    En een nano seconde later is dat je het Licht ziet en er in opgenomen word. Nou, dat nu is zoooooooooo “heerlijk” dat je nooit meer iets anders wilt.

    Blijkt dus dat er daarna nog meerdere levels zijn :(

  • De Bie

    Hi Aza, onze eigen geschiedschrijving is zo overhit dat het geen helpende leidraad meer is voor de opgroeiende generaties. Integendeel het zaait verwarring en beperking. Daarbij hebben onze ‘kunstenaars’ en ‘creatieven’ het auteursrecht verkregen op dat wat hun voorouders genetische ingefluisterd hebben (opvoeding). Deze auteursrechten blokkeren nu slechts creatieven in spe onder het mom vom everything has been done. Dankzij deze regelingen vereeuwigen zondaars als maarten het hart zichzelf als voor nuttig voor de sameleving geweest te zijnde. Op de langere termijn dreigt dus geestelijke uitrotting als het zo verder gaat. Melodien of verhalen, worden, das normaal in een beschaving, mondeling of schriftelijk doorgegeven en jij kunt deze verder gebruiken om situaties te illustreren. Bij ons niet want je schendt het auteursrecht. De stam die je beschrijft in afrika, heeft dit probleem niet, slechts die feiten en gegevens die ze belangrijk achten voor het leven dat ze leiden vertellen ze verder, hoeft niet in gesproken woord, kan ook in dans of mimiek, en de rest verdwijnt in het nu. De geschiedenis van deze stam is er dus wel maar deze zit opgeslagen in de botten en in de lucht. Op de zelfde manier kan het ook zo opluchten als bv je computer eens crashed en al je geschiedfiles plotseling verdwenen blijken te zijn. Eerst schrik je, maar dan bleken deze er niet toe doenende ‘souveniers van het verleden’ slechts een belemmering voor je toekomst. Wees dus ook heel voorzichtig in het conserveren van je eigen geschiedenis, het kan je NU behoorlijk interfereren. Het aantal methoden hiervoor verveelvoudigd zich de laatste jaren rapide, camera's met megaopslagcapaciteit. Alle datadragers als film, boek, tv, foto, video zijn eigenlijk remmende factoren te noemen, en verrijken het leven dus niet bepaald. Als onze geschiedschrijving volkomen gedigitaliseerd is: dus geen mondelinge overleveringen meer, dan zal langzaam met de uitwissing ervan begonnen kunnen worden. Magnetische of electronische files zijn zeer destructie gevoelig! Een aanslag op een bevolkingsregister heeft nu geen bevrijdend gevolg meer omdat er zich duizend mirrors bevinden op andere netwerken als het dan nog niet online stond. In enkele jaren zal langzaam begonnen worden met de afbouw van de harddisk in de computer, iedere file van wie dan ook is dan direct op het web en omdie reden heb je geen hd meer nodig. Ieder is hier voor want een pc is verleden tijd en een toetsenbordje kost maar 199 euro. Voor het gebruiken van files betaal je dan wel, maar zover is het nu nog niet. Dan is het dus mogelijk met een knopje een gebied of regio op nonactief te kunnen schakelen, als de UNplichten niet nagekomen worden, maar hier ligt ook niemand nog wakker van.