Huis kopen: ik kom er niet meer uit

  • Joost

    Ik (we, want ik woon samen) staan voor een dilemma. Wie kan ons helpen?

    We hebben 5 jaar geleden een leuke woning gekocht in Noord-Belgie. Vanwege de reisafstand naar ons werk willen we verhuizen. De hypotheek op ons huidige huis is erg laag (250 euro p.p.). We kunnen een paar dingen doen:

    - ons huis in Belgie verkopen en een duur huis in Nederland kopen

    - ons huis in Belgie houden en in Nederland een kleiner en goedkoper huis kopen

    We hebben moeite met de verkoop van ons huis omdat het een ontzettend mooie woning is, tegelijkertijd zijn we bang dat als we straks twee huizen hebben, we in Nederland nét niet hebben wat we willen en in Belgie ook nét niet hebben wat we willen.

    Wat denken jullie?

    Joost

  • web-aapje

    Ander werk zoeken dichter bij huis?

  • Joost

    Dat is geen optie, we hebben beiden een baan waarbij je niet zomaar 1-2-3 vertrekt.

  • ron

    Ga uit van verlies, wat je ook beslist. Het is namelijk een onmogelijkheid geen verlies te lijden bij verandering.

    Probeer dit niet (volledig) uit te sluiten.

    Ga achter je eenmaal gemaakte beslissing staan!

    Wees tevreden!

    Besef dat je op een dag ineens alles kwijt zou kunnen zijn….en dat je (ook) dit niet (volledig)in de hand hebt.

    Overweeg er een bepaalde tijd voor te nemen dingen naast elkaar te zetten en er pas bv over een maand een beslissing over te nemen.

    Geef elkaar de ruimte alles te noemen wat in je op komt.

    Er zijn vast nog duizend en een andere tips of ideeen.

    Wens je er iig veel succes mee!

    Groet Ronald

  • Annelies E

    Mits het kan, iets huren in

    Nederland

    En het huis aanhouden in Belgie

  • azalaia

    Hallo Joost, hoeveel bedraagt de reisafstand, meer dan 1 uur per dag heen en 1 uur terug? Ik proef heel duidelijk dat je eigenlijk helemaal niet wilt verhuizen en gewoon je mooie woning wilt blijven houden.

    Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om vlak bij je werk een kamer te huren bij iemand, waar jullie dan in de week kunnen verblijven om dan vrijdags weer naar huis te gaan in België. Als je voor 300 euro p./m voor 2 personen een ruime kamer kan huren, dan is de afstand overbrugd.

    Groeten van azalaia.

    Joost schreef:

    >

    > Ik (we, want ik woon samen) staan voor een dilemma. Wie kan

    > ons helpen?

    >

    > We hebben 5 jaar geleden een leuke woning gekocht in

    > Noord-Belgie. Vanwege de reisafstand naar ons werk willen we

    > verhuizen. De hypotheek op ons huidige huis is erg laag (250

    > euro p.p.). We kunnen een paar dingen doen:

    >

    > - ons huis in Belgie verkopen en een duur huis in Nederland

    > kopen

    > - ons huis in Belgie houden en in Nederland een kleiner en

    > goedkoper huis kopen

    >

    > We hebben moeite met de verkoop van ons huis omdat het een

    > ontzettend mooie woning is, tegelijkertijd zijn we bang dat

    > als we straks twee huizen hebben, we in Nederland nét niet

    > hebben wat we willen en in Belgie ook nét niet hebben wat we

    > willen.

    >

    > Wat denken jullie?

    >

    > Joost

  • Ellen XL

    Er zitten hierboven al goede tips bij:

    Het huis in België niet verkopen, iets goedkoops huren dichtbij het werk.

    Daar zou ik aan willen toevoegen dat je een deel van het huis zou kunnen verhuren aan een betrouwbaar persoon, die er dan gelijk op kan passen als jullie er niet zijn.

    Groet Ellen

  • Hyperactief

    Daar zou ik aan willen toevoegen dat je een deel van het huis zou kunnen verhuren aan een betrouwbaar persoon, die er dan gelijk op kan passen als jullie er niet zijn. Aldus: Ellen XL.

    Pfffff Ellen is moeilijk hoor, ik heb kort geleden in de actualiteiten alhier een betrouwbare officiële verhuur makelaar gezien die een koopwoning met contract verhuurt had. Op een geven moment kreeg de eigenaresse argwaan omdat de huur betalingen opeens uitbleven. Toen ze poolshoogte ging nemen kon ze er niet in vanwege gewijzigd slot. De politie heeft de deur opengebroken en een zeer professionele hennepkwekerij ontmanteld, het huis was een ruïne met zeer veel schade, als klap op de vuurpijl was ze ook zelf aansprakelijk voor de illegaal afgetapte electriciteit met een forse boete. Totale schade in de tienduizenden Euro's, en tot overmaatr van ramp moest ze eerst een gerechterlijke procedure opstarten om de huurder eruit te krijgen. De verhuurmakelaar treft geen blaam en is NIET aansprakelijk. Ik bedoel maar, doet iemand het officieel en via een erkend goed bekend staant bedrijf en het zegt niets…..:(:(:( Misschien kan Joost hier zijn voordeel mee doen, een gewaarschuwd mens telt voor twee, en hoe die zaken in België geregeld zijn weet ik niet, maar zeker het overdenken waard. Groetjes v Hyperactief

  • Ellen XL

    Hm ja daar zit wel wat in…

    Ik had dan ook gedacht verhuren aan vrienden, had daarbij “betrouwbaar” genoteerd. Dus dat je weet aan wie. Ik dacht, als je ieder weekend thuiskomt dan heb je nog wel door als er iets is wat niet moet zoals bordeel, weedkwekerij.

    Hoewel ik een geval ken, daar werd een weedkwekerij ontmanteld en de bewoonster deed stomverbaast “He! hoe kan dat nou! nooit geweten dat er een weedkwekerij was in die kamer”

    Hoe het in België is weet ik niet en het kan ook wel iets met de APV hier zijn, maar als je hier een weedkwekerij in een huurhuis hebt kan de woningbouw je zo op straat zetten wegens o.m. vernieling aan de woning.

    Dat staat ook in het huurcontract. Dus een huurcontract opstellen?

    Groetjes en ik ga pitte.. Ellen

  • De Bie

    Meer geld verdienen?