conflict aankunnen

  • wanna

    Het is weer zover..

    mijn vriend kan enorm slecht tegen conflicten.

    Hij komt uit een gezin waar altijd de lieve vrede werd bewaard en nooit geruzied werd.

    ik vind ze meestal verhelderend, het gezin waar ik uitkom ook,en maak ook altijd duidelijk dat ik nog steeds van m hou en dat de wereld niet vergaat als er eens fiks geruzied wordt.

    ook al is het mijn fout,was ik onredelijk dan komt ie na vijf tellen zijn excuus aanbieden,hij kan er eenvoudigweg niet tegen.

    privé komen we hier al aardig uit.

    helaas raakt hij van conflicten op zijn werk nog meer van slag.de -voorheen verkoper- baas van hem praat veel,beloofd veel en heeft een nogal vreemde defenitie van zowel werkgever als werknemer.

    Deze ziet bijvoorbeeld bedrijfsaanschaffen van apparatuur als ‘kadootjes’voor zn werknemers en komt hiermee ipv een loonsverhoging!

    Mijn partner laat het te lang op zijn beloop,zijn baas weinig voor rede vatbaar dus probeert ie het vaak niet eens..'het helpt toch niet'

    nou wil ik hem steunen en sturen maar uiteindelijk moet hij er werken en ik niet.

    ik verbijt mijzelf regelmatig en snak soms naar een hartig woordje met meneer de baas.

    maar dat kan natuurlijk niet.

    hoe krijg ik mijn partner zover dat hij beter tegen conflicten kan en er niet zo kapot van is (zelfs fysiek!)iedere keer?

    Hij is bijzonder passief en onderneemt ook niet graag iets nieuws,ondanks dat hij daar niet op zijn plek zit.

    solliciteren, discussiëren en initiatief nemen zijn allemaal dingen die voor hem werkelijk een ware uitputtingsslag zijn!

    Als hij geen ‘plaatje’ van iets kan maken hoe of wat iets is,is het voor hem een ware opgave.

    mijn vraag is wat dit toch is en hoe ik als partner hem steun. ik vertik het om hem dingen uit handen te nemen en zou wensen dat hem dit allemaal wat makkelijker af zou gaan.Voor hem, maar net zo zeer voor mij en onze toekomst.

  • Hyperactief

    Hoi wanna, ik weet niet of je laatst dit zelfhulpboek meegekregen heb uit deze topic? http://www.prikpagina.nl/read.php?f=233&i=35577&t=35577 Mocht je er meer over willen weten, dan ben ik bereid de inhoudsopgave hier te vermelden. Groetjes v Hyperactief

  • Fred

    Check de assertiviteitspagina. Of boeken erover in de bibliotheek.

  • Ellen XL

    Is er een assertiviteitspagina?

  • Hyperactief

    Zoek en gij zult vinden.:D Groetjes v Hyperactief:)

    http://assertiviteit.startpagina.nl/

    Ellen XL schreef:

    >

    > Is er een assertiviteitspagina?

  • azalaia

    Hallo wanna, wat mij zo ineens te binnen schiet is een cursus zelfverdediging, boxsport bedoel ik dus niet hiermee. Door zo'n cursus te gaan volgen leert hij zich niet alleen lichamelijk te verdedigen maar ook geestelijk. Hij komt hierdoor beter in balans te zitten en kan de dingen beter hanteren waar die nu nog onoverkomelijk zijn. Misschien dat jullie dit samen knnen gaan doen, een Japanse verdedigings sport, en wie weet hoe leuk hij dit zal vinden en jij ook. Hij moet dit wel een jaartje volhouden, anders werkt het niet goed. Jullie samen op Taek Wondo of hoe dat dan ook mag heten……

    Groeten van azalaia.

  • Annelies E

    Je kan hem ook in zijn waarde laten

  • Alkien

    Ik denk Hyper, dat iemand die met konflikten een “probleem heeft” niet eerst gaat lezen.

    Ik persoonlijk ben voor de direkte aanpak. Praten !!!

    Ik hou helemaal niet van ruzie, sterker nog ik ga eraan kapot.

    Maar heb geleerd het uit te praten.

    Als deze man niet kan praten, is het naar mijn idee een potentieel slachtoffer om later geweldadig te worden.

    Mensen die niet praten, lossen het op een andere manier op. :(

    Jij weet ook dat wijlen mijn man niet sprak……..dat zegt geoeg denk ik.

    Groetjes,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Ik denk Hyper, dat iemand die met konflikten een “probleem heeft” niet eerst gaat lezen. Aldus: Alkien.

    Klopt Alkien, maar misschien doen zich wel momenten voor dat iemand het wel tot zich wel nemen, en niet geschoten is altijd mis

    Ik persoonlijk ben voor de direkte aanpak. Praten !!!

    Ik hou helemaal niet van ruzie, sterker nog ik ga eraan kapot.

    Maar heb geleerd het uit te praten. Aldus: Alkien.

    Ik heb zelf wel voorbeelden gezien waar een time out op zo'n moment verstandiger was, oftewel zwijgen. Want om 3 X niets kunnen zulke conflicten op catastrofes uitdraaien, dat weet jij ook. Natuurlijk moet je niet in het heetst van de strijd met een boek aankomen, dat is olie op het vuur.

    Als deze man niet kan praten, is het naar mijn idee een potentieel slachtoffer om later geweldadig te worden.

    Mensen die niet praten, lossen het op een andere manier op. :(

    Jij weet ook dat wijlen mijn man niet sprak……..dat zegt geoeg denk ik. Aldus: Alkien.

    Klopt, als er maar één zijn of haar verstand gebruikt, dan zijn mensen al een heel eind, kan niemand dat dan heb je alleen maar verliezers, er valt niets te winnen in zulke situaties. Groetjes v Hyperactief

  • an

    Ik denk dat het probleem dat je hier aansnijdt een probleem van je partner is en niet van jou.

    Hij ziet van jou dat je anders met conflicten omgaat dan hij thuis gewend is en hij zal zich dat voorbeeld echt wel eigen maken op zijn tijd en zijn manier.Jullie zijn niet voor niets bij elkaar.

    Zijn manier om met conflicten om te gaan is waarschijnlijk zo ingesleten dat het niet 1,2,3 weg te werken is, misschien is hij hier zijn hele leven wel mee bezig.

    Ik zou het niet forceren, laat hem in zijn waarde, zit er niet te dicht boven op, geef hem de ruimte om er op zijn manier mee om te gaan.