Na de boektip De Medicijnen mafia uit 2003, hieronder de beschrijving van Slikken in zijn geheel, die in de vorige topic: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=233&i=36469&t=36418 nog niet beschreven was. Ik heb van dit boek nu 1/5 deel uit, en kan het van harte aanbevelen aan kritische mensen die om hun of hun kind zijn/ haar gezondheid geven. Van veel patiëntenverenigingen kunnen mensen zeker niet op aan. Ieder jaar sterven er in Nederland honderden mensen doordat ze een verkeerd medicijn hebben gekregen, exacte cijfers zijn niet te geven omdat er hier geen goede registratie is. Ouderen en kinderen zijn kwetsbaar, volgens het rapport: De Staat van de Gezondheidszorg 2004 van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IZG) worden jaarlijks aan tienduizenden Nederlandse patiënten recepten voorgeschreven die schadelijk voor hen zijn… Groetjes v Hyperactief
SLIKKEN, Hoe ziek is de farmaceutische industrie?, van Joop Bouma, Uitgeverij: L.J. Veen (2006), ISBN: 90-204-0365-6
Beschrijving achterzijde boek:
Schrijft uw dokter u het medicijn voor dat het beste voor u is, of het middel waarmee hij geld of een leuk cadeautje krijgt van de fabrikant?
De farmaceutische industrie in Nederland geeft jaarlijks honderden miljoenen uit aan promotie van geneesmiddelen en zoekt voortdurend naar nieuwe wegen om middelen ‘in de pen’ van de dokter te krijgen. Daarbij worden soms de grenzen van het toelaatbare overschreden. Ondanks ingrijpen van de overheid worden artsen nog steeds op grote schaal verleid, worden patiëntengroepen gebruikt voor de lobby van vaak overbodige pillen en worden wetenschappers betaald om de publieke en politieke opinie te beïnvloeden. Aan geneesmiddeleninnovatie wordt intussen amper geld besteed. De farmaceutische bedrijven in ons land zijn handelsondernemingen geworden voor de marketing van ziekten en medicijnen.
Journalist Joop Bouma legt in dit boek bloot hoe de farmaceutische industrie in Nederland het geneesmiddelenbeleid domineert, met grote gevolgen voor iedereen. Hij beschrijft boeiend en toegankelijk hoe de sector artsen fêteert, overbodige middelen op de markt brengt en ‘ziekten’ bedenkt om nieuwe pillen te kunnen afzetten. Slikken is een onthutsend en belangwekkend boek over de macht van de farmaceutische industrie, waar iedereen mee te maken heeft.
Joop Bouma, journalist bij Trouw, volgt de farmaceutische industrie al jaren. Hij publiceerde eerder Het rookgordijn, over de macht van de Nederlandse tabaksindustrie.
INHOUDSOPGAVE:
Inleiding 11
1 Hoe ziek is de farmaceutische industrie? 15
De pijplijn staat droog 15
Het geval-Efexor 22
De depressie van Robbie Williams 29
Waarom schrijft de dokter dat middel voor? 35
Geneesmiddelenonderzoek: 600 miljoen.
Marketing: 1 miljard 41
De pijnpil die beroerten veroorzaakte 47
Waarom is Vioxx zo vaak off label voorgeschreven? 54
Het ziekenhuis schrijft voor 65
Vertrouwen in de dokter 75
2 De dokter verdient bij 76
Verstrengeling en vertrouwen 76
Verstrengeling rond een depressierichtlijn 83
'Natuurlijk laat ik me niet beïnvloeden' 89
Aasgieren, cirkelend boven een struikelende dinosaurus 92
De Europese lobby 95
De parel verliest zijn glans 101
Pleidooi voor een parlementair onderzoek 106
Het geval-Opren 113
Slikken in Nederland 117
Hoe erg zijn schimmelnagels? 124
Marketing is lucratief 133
3 'Een stukje fun' in de Alphen 134
Meedenken en meeduwen 134
'sOchtends les, 'smiddags op de lange latten 142
'Bepaalde dingen flikken ze ons niet meer' 153
De MOL zwijgt 163
'Nascholing is een contactmoment' 174
'Ik ben niet vies van geld' 181
De artsenbezoeker, handelsreiziger in strandmatten 187
'Je bent maar een pionnetje in het grote spel' 195
'De kleine, ongemerkte corruptie' 202
Dokters gaan vrijuit 204
4 'Een fantastische doorbraak' 208
De warme band tussen patiënt en fabrikant 208
Het geval-Humira 214
Reclame met symptomen 223
'Voorzichtigheid, grenzend aan wantrouwen' 232
Beïnvloeding als dubbelzijdig plakband 240
De methode-Hinfelaar 243
De Europese lobby van IAPO 251
Afhankelijkheid van de industrie: Bloedlink 263
De campagne voor diabetesmiddelen 272
Osteoporose: 800 000 patiënten, 755 000 recepten 279
Een patiëntengroep als geneesmiddelenfinancier 285
Wel of geen industriesponsor? 292
5 De wraak van Praag 293
Het halfvolle glas van Bart Roep 293
Slechte wetenschap of verwijtbare nalatigheid? 298
Het geval-Seroxat 299
'Een criminele organisatie' 310
Psychiaters roeren zich 313
'Ongegeneerd reclame maken' 319
Toetsing van onderzoek in Nederland 325
Het sprookje van de 800 miljoen dollar 332
'De waarheid ligt zelden in het midden' 339
Zaaien en oogsten in Nederland 344
Een seeding trial met wilsonbekwamen 347
Seeding trial KIT 352
Seeding trial Olmetec 355
Seeding trial Nemo 357
Een navigatiesysteem voor de auto 359
Seeding trial Easy Project 361
6 Sterfhuis ‘Sector Reclametoezicht’ 366
'Ik moest ergens beginnen' 366
De zaak van de maagzuurremmer 369
Het geval-Maxalt 372
Spioneren voor de industrie 378
Het geval-Xenical 380
'Boeven vang je met boeven' 385
Ongewenste bijwerkingen 389
Het topje van de ijsberg? 391
De 28 marketingplannen van Hans ter Steege 397
De eerste haarscheurtjes 401
Ook artsen lopen kans op vervolging 405
De inspecteur-generaal mocht niet naar Nice 415
'Cadeautje of snoepreisje? Mag best' 418
'Reclametoezicht is geen kerntaak' 424
Nefarma tracht schade te beperken 426
Gekonkel op het departement 431
'Nou ja, er is toch wel wat veranderd' 442
De laatste ambtenaar doet het licht uit 446
Nawoord 448
Afkortingen 449
Noten 452
Register 500 t/m 511