BOEKTIP: Slikken !!!

  • Hyperactief

    Na de boektip De Medicijnen mafia uit 2003, hieronder de beschrijving van Slikken in zijn geheel, die in de vorige topic: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=233&i=36469&t=36418 nog niet beschreven was. Ik heb van dit boek nu 1/5 deel uit, en kan het van harte aanbevelen aan kritische mensen die om hun of hun kind zijn/ haar gezondheid geven. Van veel patiëntenverenigingen kunnen mensen zeker niet op aan. Ieder jaar sterven er in Nederland honderden mensen doordat ze een verkeerd medicijn hebben gekregen, exacte cijfers zijn niet te geven omdat er hier geen goede registratie is. Ouderen en kinderen zijn kwetsbaar, volgens het rapport: De Staat van de Gezondheidszorg 2004 van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IZG) worden jaarlijks aan tienduizenden Nederlandse patiënten recepten voorgeschreven die schadelijk voor hen zijn… Groetjes v Hyperactief

    SLIKKEN, Hoe ziek is de farmaceutische industrie?, van Joop Bouma, Uitgeverij: L.J. Veen (2006), ISBN: 90-204-0365-6

    Beschrijving achterzijde boek:

    Schrijft uw dokter u het medicijn voor dat het beste voor u is, of het middel waarmee hij geld of een leuk cadeautje krijgt van de fabrikant?

    De farmaceutische industrie in Nederland geeft jaarlijks honderden miljoenen uit aan promotie van geneesmiddelen en zoekt voortdurend naar nieuwe wegen om middelen ‘in de pen’ van de dokter te krijgen. Daarbij worden soms de grenzen van het toelaatbare overschreden. Ondanks ingrijpen van de overheid worden artsen nog steeds op grote schaal verleid, worden patiëntengroepen gebruikt voor de lobby van vaak overbodige pillen en worden wetenschappers betaald om de publieke en politieke opinie te beïnvloeden. Aan geneesmiddeleninnovatie wordt intussen amper geld besteed. De farmaceutische bedrijven in ons land zijn handelsondernemingen geworden voor de marketing van ziekten en medicijnen.

    Journalist Joop Bouma legt in dit boek bloot hoe de farmaceutische industrie in Nederland het geneesmiddelenbeleid domineert, met grote gevolgen voor iedereen. Hij beschrijft boeiend en toegankelijk hoe de sector artsen fêteert, overbodige middelen op de markt brengt en ‘ziekten’ bedenkt om nieuwe pillen te kunnen afzetten. Slikken is een onthutsend en belangwekkend boek over de macht van de farmaceutische industrie, waar iedereen mee te maken heeft.

    Joop Bouma, journalist bij Trouw, volgt de farmaceutische industrie al jaren. Hij publiceerde eerder Het rookgordijn, over de macht van de Nederlandse tabaksindustrie.

    INHOUDSOPGAVE:

    Inleiding 11

    1 Hoe ziek is de farmaceutische industrie? 15

    De pijplijn staat droog 15

    Het geval-Efexor 22

    De depressie van Robbie Williams 29

    Waarom schrijft de dokter dat middel voor? 35

    Geneesmiddelenonderzoek: 600 miljoen.

    Marketing: 1 miljard 41

    De pijnpil die beroerten veroorzaakte 47

    Waarom is Vioxx zo vaak off label voorgeschreven? 54

    Het ziekenhuis schrijft voor 65

    Vertrouwen in de dokter 75

    2 De dokter verdient bij 76

    Verstrengeling en vertrouwen 76

    Verstrengeling rond een depressierichtlijn 83

    'Natuurlijk laat ik me niet beïnvloeden' 89

    Aasgieren, cirkelend boven een struikelende dinosaurus 92

    De Europese lobby 95

    De parel verliest zijn glans 101

    Pleidooi voor een parlementair onderzoek 106

    Het geval-Opren 113

    Slikken in Nederland 117

    Hoe erg zijn schimmelnagels? 124

    Marketing is lucratief 133

    3 'Een stukje fun' in de Alphen 134

    Meedenken en meeduwen 134

    'sOchtends les, 'smiddags op de lange latten 142

    'Bepaalde dingen flikken ze ons niet meer' 153

    De MOL zwijgt 163

    'Nascholing is een contactmoment' 174

    'Ik ben niet vies van geld' 181

    De artsenbezoeker, handelsreiziger in strandmatten 187

    'Je bent maar een pionnetje in het grote spel' 195

    'De kleine, ongemerkte corruptie' 202

    Dokters gaan vrijuit 204

    4 'Een fantastische doorbraak' 208

    De warme band tussen patiënt en fabrikant 208

    Het geval-Humira 214

    Reclame met symptomen 223

    'Voorzichtigheid, grenzend aan wantrouwen' 232

    Beïnvloeding als dubbelzijdig plakband 240

    De methode-Hinfelaar 243

    De Europese lobby van IAPO 251

    Afhankelijkheid van de industrie: Bloedlink 263

    De campagne voor diabetesmiddelen 272

    Osteoporose: 800 000 patiënten, 755 000 recepten 279

    Een patiëntengroep als geneesmiddelenfinancier 285

    Wel of geen industriesponsor? 292

    5 De wraak van Praag 293

    Het halfvolle glas van Bart Roep 293

    Slechte wetenschap of verwijtbare nalatigheid? 298

    Het geval-Seroxat 299

    'Een criminele organisatie' 310

    Psychiaters roeren zich 313

    'Ongegeneerd reclame maken' 319

    Toetsing van onderzoek in Nederland 325

    Het sprookje van de 800 miljoen dollar 332

    'De waarheid ligt zelden in het midden' 339

    Zaaien en oogsten in Nederland 344

    Een seeding trial met wilsonbekwamen 347

    Seeding trial KIT 352

    Seeding trial Olmetec 355

    Seeding trial Nemo 357

    Een navigatiesysteem voor de auto 359

    Seeding trial Easy Project 361

    6 Sterfhuis ‘Sector Reclametoezicht’ 366

    'Ik moest ergens beginnen' 366

    De zaak van de maagzuurremmer 369

    Het geval-Maxalt 372

    Spioneren voor de industrie 378

    Het geval-Xenical 380

    'Boeven vang je met boeven' 385

    Ongewenste bijwerkingen 389

    Het topje van de ijsberg? 391

    De 28 marketingplannen van Hans ter Steege 397

    De eerste haarscheurtjes 401

    Ook artsen lopen kans op vervolging 405

    De inspecteur-generaal mocht niet naar Nice 415

    'Cadeautje of snoepreisje? Mag best' 418

    'Reclametoezicht is geen kerntaak' 424

    Nefarma tracht schade te beperken 426

    Gekonkel op het departement 431

    'Nou ja, er is toch wel wat veranderd' 442

    De laatste ambtenaar doet het licht uit 446

    Nawoord 448

    Afkortingen 449

    Noten 452

    Register 500 t/m 511

  • Alkien

    Dit is idd een fantastisch boek, en een aanrader voor een ieder die wil weten wat zich afspeelt binen de “pillen” industrie.

    Heb er ook al diverse stukken uit zitten lezen, maar is best heftig.

    Goede Tip Hyper. ;)

    Groetjes,

    Alkien.

  • Hyperactief

    I.D.D. Alkien, ik ben al door 1/4 deel heen inmiddels, en kom met regelmaat zeer bekende namen tegen wat nieuwe puzzelstukjes in elkaar laat vallen waarom sommige psychiaters bepaalde uitspraken doen. Het boek De medijnen mafia wat hoofdzakelijk internationaal gericht is had me al meer dan duidelijk gemaakt dat er veel meer loos is dan in de media bekend wordt, maar dit boek op Nederland gericht is daar een zeer waardevolle aanvulling op… Groetjes v Hyperactief

  • De Bie

    Hi Hyp en Alk, Robbie williams is een lopende reclame zuil voor antidepressiva. Ik heb de inhoud gelezen en hoop dat de auteur dit bedoeld in de inleiding. Is het niet droevig dat dit (podium)gedrag gezien wordt als geestelijk gezond? RW had half succes, raakt verblind door het licht, neemt illegale drugs ter verdoving, krijgt kollaps en een psychose, komt er weer bovenop met risperdal en cola. En zie het gevolg: een wereldcarierre en megasucces!! Alles dankzij de pharmacie. Popsterren, maar nog veel langer hollywoodsterren worden misbruikt voor dit soort sociaal modificatieve doeleinden. Iedere generatie zijn eigen slechte voorbeeld. Tina turner? Geloof dat het goed is dat dit boek geschreven is, jammer dat de boodschap verspreidt wordt via het verkeerde kanaal: een boek. Een boek als dit bereikt een druk en een handje vol vakbroeders leest het en denkt ja, en de uitgever denkt nee. De boodschap is natuurlijk juist, maar bij zwemmen tegen de stroom in kom slechts later aan op je bestemming.

  • Hyperactief

    Het is i.d.d. godsgeklaagd dat ze “toppers” misbruiken voor mind control en aandeelhouders De Bie, ik ben moe van tegen de stroom in te zwemmen, maar denk er niet over met die giftige stroom mee te gaan. Groetjes v Hyperactief

  • De Bie

    Dat klinkt zeer bewonderingswaardig, houdt vol want het tij zal keren. Helaas heeft nederland altijd eerst een schandaal nodig voordat het geloof met besef om de hoek komt kijken. Doet er zich zoiets voor, waarbij de schuld aan de AD gegeven kan worden, maak er dan gebruik van. AD kent slechts slachtoffers het gerbuik moet stoppen en de handel verboden.

  • Hyperactief

    Dat klinkt zeer bewonderingswaardig, houdt vol want het tij zal keren. Aldus: De Bie.

    Ik houdt zeker vol De Bie, ik zit nu over de helft van dit boek, en alles waar wij de afgelopen jaren voor gewaarschuwd hebben en waarvan mensen dachten dat het overdreven was of op incidenten gebaseerd blijkt nog veel erger te zijn. Dat er patiëntenverenigingen zijn die niet vies zijn van geld uit de farmaceutische industrie was ons bekend, maar dat er voorzitters van die verenigingen zijn die beweren dat ze onafhankelijk zijn terwijl in sommige gevallen bijna alles vanuit de industrie gesponsord wordt slaat alles. Er lopen mensen met dollartekentjes en grote betonnen platen voor de kop die zeggen voor patiënten op te komen, maar zwijgen als het graf als er schadelijke effecten van een middel naar buiten komen, wat ben ik blij dat ik daar niet bij wil horen.

    Helaas heeft nederland altijd eerst een schandaal nodig voordat het geloof met besef om de hoek komt kijken. Doet er zich zoiets voor, waarbij de schuld aan de AD gegeven kan worden, maak er dan gebruik van. AD kent slechts slachtoffers het gerbuik moet stoppen en de handel verboden. Aldus: De Bie.

    Ik hoop dat Justitie patiëntenverenigingen die het niet zo nauw met hun informatie nemen en/ of op andere manieren belangen schenden bij calamiteiten tot aan de grond toe afgebroken worden, er zijn heel wat sites die op het randje opereren. Voor slachtoffers hoop ik niet op een schandaal, maar ik ben bang dat eerst een nieuwe ramp zich moet aandienen voor ogen open gaan. Ik las vanavond ook dat twee middelen om te stoppen met roken gewoon AD is, niet te geloven hoe verrot deze wereld is, en mensen zich in goed vertrouwen laten belazeren, en zakkenvullers de doelen waar ze zeiden voor te strijden inruilen voor geld, deze wereld zit vol wegwerpers zonder principes.:( Groetjes v Hyperactief