Bij deze vraag ik om advies.
Ik ben nu 44 jaar. In mijn jeugd (5-15) had ik een erg dominante stiefvader, ALLES wat ik deed was fout er stonden altijd sancties op .
En wat deed je moeder dan vragen de meeste mensen die dit verhaal heb verteld. Tja niet veel, ik verdedigde haar altijd met dat de overmacht van mijn stiefvader te groot was ook zelfs voor mijn moeder.
Ze kwam wel eens voor mij op maar wat ze had moeten doen was meteen scheiden (dat heeft ze vlak voor had dood mijn opgebiecht, ze zei ik had meteen een jaar na het huwelijk moeten scheiden, hij had me toen helemaal in elkaar geslagen na een incident).
Al met al deed ze niet veel om de tiranie te voorkomen. Nu rookte mijn moeder tot ontsteltenis van mij ik vond het altijd stinken. Ik zei/vroeg dat ze dat niet moest doen.
Nu komt mijn probleem, ik ga nu in een grote bocht om elke rokende persoon heen?! Ik wil er op voorhand niets mee te maken hebben. Dat kan natuurlijk niet, zo'n 40% van de mensen rookt denk ik. Ik begrijp het mechanisme dat hier aan de hand is wel, maar heb geen idee hoe eronderuit te komen.
Kan iemand mij hier een tip geven (en dan niet dat ik een psychiater moet zien want daar heb ik geen geld voor)?
alvast bedankt