Zeggen wat je denkt !!!

  • Hyperactief

    Het leek me wel eens een interessant onderwerp te discusseren over zeggen wat je denkt. Als je als kind zegt wat je denkt, dan wordt dat vaak al afgestraft, afhankelijk van de persoon en diens incasseringsvermogen en ervan uitgaande dat je met zo'n uitspraak over diens tolerantievermogen heen ging. Leren wij eigenlijk al heel vroeg hierdoor om onze gevoelens niet te uiten. Want wie kan het niet van de vraag hoe gaat het, 9 van de 10 keer zegt iemand goed, terwijl het in de praktijk kl.o.te kan gaan. Gaat iemand op kraamvisite, en er ligt daar een oerlelijk kind, zullen er maar weinig mensen zijn die dat ook uiten. Wat is dat zelfbedrog, zelfbescherming of gewoon liegen. Zelf ben ik nogal een flapuit, recht voor zijn raap, iets waar je zeker ook niet bij iedereen populair mee wordt, het zij zo.:D Maar om heel eerlijk te zijn, zeg ik ook niet alles wat ik denk, maken we het juist mede daardoor niet erg moeilijk:?:?:? Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Niet zeggen wat je denkt is in mijn ogen liegen tegen jezelf. Want je houdt dingen achter en daar is degene waar je mee communiceert ook niet mee geholpen.

    Komt dan ooit een keer wel eruit wat je denkt komt de klap des te harder aan.

    Ook ik ben een flapuit, maar als ik iets zeg doe ik dat wel eerlijk. Zo niet loop ik ook tegen mezelf te liegen.

    Dus iemand recht in de ogen kijken en zeggen wat je denkt lijkt me beter.

    Mijn kinderen zeggen ook alles. Met buiten spelen kan dat lastiger zijn daar ze soms niet weten tegen wie ze het hebben.

    Nee, ik ben voor het zeggen wat je denkt.

    Groetjes,

    Alkien.

  • Annelies E

    Toch denk ik iets en zeg het niet

    Klein voorbeeld

    In de stad zie je iemand iets pikken

    In dit geval een erg grote man

    Ik denk wat een aso

    Maar ik zeg het niet tegen hem

    Maar ik ben wel naar de chef gelopen

    En daarna weet ik het niet wat ze gedaan hebben

    Ik had enorme haast

  • Jopy

    Privé tegen de mensen die ik lief heb vindt ik het heel belangrijk dat ze weten wat ze aan mijn hebben en bij hen sta ik er ook om bekend er niet omheen te draaien.

    Zakelijk is mijn ervaring het tegenovergestelde het wordt absoluut niet gewaardeerd om te zeggen dat het beter kan dan de hogere het organiseerd en denkt het te doen. Het maakt niet uit of je gelijk hebt of niet. Zoals ik op een ander prikbord ik de smoelenmap heb staan, ben ik een beetje te vergelijken met Louis van Gaal, deze man insprireert mijn ook qua communiceren. Er is een groep directe collega's die mij hiervoor erg waarderen en er zijn ook een aantal collega's waarvan het wederzijds is dat we elkaar zijn en haar bloed wel kunnen drinken. Soms ben ik dan wel eens jarloers op collega's die minder moeite hebben met hun mond houden en niet of minder snel door hebben dat er een spelletje word gespeeld of dat het niet zo gaat als dat het woord ‘'eerlijk’' in de van dale staat beschreven.

    Grt. Jopy

  • Alkien

    Privé tegen de mensen die ik lief heb vindt ik het heel belangrijk dat ze weten wat ze aan mijn hebben en bij hen sta ik er ook om bekend er niet omheen te draaien.

    Aldus Jopy.

    Hier ben ik het helemaal mee eens.

    Het tweede stukje wat je schreef kan ik ook achter staan. Waar communicatie ontbreekt gaat het uiteindelijk ooit een keer mis.

    Maar wie praat er tegenwoordig eigenlijk nog. Iedereen leeft maar langs elkaar heen. Jammer. :(

    Groet,

    Alkien.

  • Alkien

    Dan heb dus wel wat gezegd, alleen niet rechtstreeks. ;) En in dat geval kan ik me het dus ook zo voorstellen.

    Groet,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Niet zeggen wat je denkt is in mijn ogen liegen tegen jezelf. Want je houdt dingen achter en daar is degene waar je mee communiceert ook niet mee geholpen. Aldus: Alkien.

    Dat hoeft niet Alkien, kan ook verstandig zijn. Je kan als je een monsterachtige politieagent te paard ziet beter denken dat de l.u.l die erop zit er onder hoort te hangen dan dat te uiten.:D Daarmee heb je jezelf heel erg geholpen, al is het alleen maar op financieel gebied.;) Zo zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden, waarbij mensen zich inhouden terwijl het gevoel wat anders aangeeft.

    Komt dan ooit een keer wel eruit wat je denkt komt de klap des te harder aan.

    Ook ik ben een flapuit, maar als ik iets zeg doe ik dat wel eerlijk. Zo niet loop ik ook tegen mezelf te liegen. Aldus: Alkien.

    FF voor de duidelijkheid, bij liegen klopt hetgeen je zegt. Maar ik heb het niet over liegen, de definitie van liegen is iets bewust doen of achterhouden om er beter van te worden, onbewust oftewel niet beter weten, valt al niet meer onder liegen. Maar het gaat mij meer om alledaagse situaties op straat, bij instanties, op bijvoorbeeld werk etc. etc.

    Dus iemand recht in de ogen kijken en zeggen wat je denkt lijkt me beter.

    Mijn kinderen zeggen ook alles. Met buiten spelen kan dat lastiger zijn daar ze soms niet weten tegen wie ze het hebben.

    Nee, ik ben voor het zeggen wat je denkt. Aldus: Alkien.

    Ik ben ook voor dat laatste, en wat je van kinderen aanhaald dat bedoelde ik, die flappen er nog veel uit, maar het wordt ze eigenlijk al snel afgeleerd, omdat je in de huidige maatschappij schijnbaar eerst de persoon in kwestie moet aankijken of het wel of niet kan om iets te uiten, dat is toch dubbel.:? Groetjes v Hyperactief

  • Hyperactief

    Hoi Annelies, een heel duidelijk voorbeeld waar je uit lijfsbehoud anders reageerd dan je zou willen, heel begrijpelijk. Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Dat hoeft niet Alkien, kan ook verstandig zijn. Je kan als je een monsterachtige politieagent te paard ziet beter denken dat de l.u.l die erop zit er onder hoort te hangen dan dat te uiten. Daarmee heb je jezelf heel erg geholpen, al is het alleen maar op financieel gebied. Zo zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden, waarbij mensen zich inhouden terwijl het gevoel wat anders aangeeft.

    Aldus Hyper.

    Ja, in dat geval heb je gelijk.:D

    FF voor de duidelijkheid, bij liegen klopt hetgeen je zegt. Maar ik heb het niet over liegen, de definitie van liegen is iets bewust doen of achterhouden om er beter van te worden, onbewust oftewel niet beter weten, valt al niet meer onder liegen. Maar het gaat mij meer om alledaagse situaties op straat, bij instanties, op bijvoorbeeld werk etc. etc. Aldus Hyper.

    Snap het. ;)

    Ik ben ook voor dat laatste, en wat je van kinderen aanhaald dat bedoelde ik, die flappen er nog veel uit, maar het wordt ze eigenlijk al snel afgeleerd, omdat je in de huidige maatschappij schijnbaar eerst de persoon in kwestie moet aankijken of het wel of niet kan om iets te uiten, dat is toch dubbel. Aldus Hyper.

    Precies als je iets niet zegt hoe kan er dan communicatie ontstaan, dan klopt het verhaal toch al niet meer. Dat heet in het wilde weg kletsen. :)

    Ja dat aankijken, en dan….dan nog kun je vaak niet zien of men ‘open’ is.

    Iemand waarbij ik tegen een rug aankijk, of die konstant de andere kant opkijkt, praat ik niet mee. Want of men wil het niet horen maar zegt dit niet, of men is zelf niet ‘open’.

    Toch best lastige materie. :)

    Groetjes,

    Alkien.

  • Hyperactief

    Privé tegen de mensen die ik lief heb vindt ik het heel belangrijk dat ze weten wat ze aan mijn hebben en bij hen sta ik er ook om bekend er niet omheen te draaien. Aldus: Jopy.

    Dat is mooi Jopy, houden zo.;)

    Zakelijk is mijn ervaring het tegenovergestelde het wordt absoluut niet gewaardeerd om te zeggen dat het beter kan dan de hogere het organiseerd en denkt het te doen. Het maakt niet uit of je gelijk hebt of niet. Aldus: Jopy.

    Toch is dit triest Jopy, zo'n organisatie doet zichzelf veel te kort volgens mij, het zou wel degelijk uit moeten maken. Sterker nog, ik ben ervan overtuigd dat bedrijfsmatig gezien het de hele sfeer kan verzieken, wat de productie nooit ten goede kan komen.

    Zoals ik op een ander prikbord ik de smoelenmap heb staan, ben ik een beetje te vergelijken met Louis van Gaal, deze man insprireert mijn ook qua communiceren. Er is een groep directe collega's die mij hiervoor erg waarderen en er zijn ook een aantal collega's waarvan het wederzijds is dat we elkaar zijn en haar bloed wel kunnen drinken. Aldus: Jopy.

    Kan je eens een voorbeeld noemen hoe dat zich uit in de praktijk tussen de “bloeddrinkers” onderling.;)

    Soms ben ik dan wel eens jarloers op collega's die minder moeite hebben met hun mond houden en niet of minder snel door hebben dat er een spelletje word gespeeld of dat het niet zo gaat als dat het woord ‘'eerlijk’' in de van dale staat beschreven. Aldus: Jopy.

    Ik kan dat gevoel Jopy, scherp zijn heb zijn voor maar zeker ook zijn nadelen, en zoals met zoveel woordbetekenissen eerlijk voor jou kan voor 10 anderen 10 andere definities opleveren. Het valt mij op, dat er mede door de nieuwe leermethoden steeds minder mensen in staat zijn om de daadwerkelijke betekenis van woorden te defineren, dat vind ik best zorgelijk. Groetjes v Hyperactief