Is er in de psychologie ook iets te vinden over het tot zegen zijn voor je omgeving? Aldus: ron.
Hoi ron, de psychologie van de psychiatrie laat niets heel van religie, hieronder heb ik de inleiding uit een informatief tijdschrift van CCHR international geplakt, maar als je PDF kunt openen, dan kun je helemaal onderaan de topic het tijdschrift in zijn geheel lezen, met een schat aan informatie hoe de religie omzeep geholpen is en wie daar achter zitten, uiteraard mag je het tijdschrift opslaan/ houden en/ of verder verspreiden. Interessant voor jou om te lezen, en wat je bovenste vraag betreft, vergeet niet dat religie veel langer bestaat dan psychologie, waarvan de laatste pas in 1800 gedaante heeft gekregen. Al die tijd daarvoor draaide de wereld beter als na al dat psychologische gekonkel, op alle gebieden, dat is een feit !!! Groetjes v Hyperactief
EEN GODDELOZE AANVAL Psychiatrie versus religie
INLEIDING De hoop van de mens ligt onder vuur
In welke staat verkeert religie op dit moment? In een Amerikaanse stad werd aan 65-plussers verteld dat ze in hun buurthuis voor en na het eten geen gospels mochten zingen en niet mochten bidden, omdat het een openbaar gebouw was. Pas na een omvangrijk proces bleven hun rechten gehandhaafd. Een kind werd verteld dat ze geen potloden met het woord “Jezus†erop gedrukt aan haar schoolvriendjes mocht geven. Huilend vroeg ze haar moeder:
“Waarom haat de school Jezus?†Mr. Kelly Shackelford van het Liberty Legal Institute getuigde voor de hoorzitting van het Amerikaanse Congres in 2004: “Deze jonge kinderen begrijpen de boodschap. Hun religie wordt hetzelfde behandeld als een krachtterm. Deze kinderen wordt op vroege leeftijd geleerd, ‘houd je religie voor jezelf, het is vies, het is slecht’â€Â.1
In maart 2004 stelde het Franse parlement een wet in tegen schoolkinderen die religieuze symbolen in openbare scholen dragen waaronder de door vele moslim meisjes gedragen sluiers en hoofddoeken, te grote kruizen en joodse keppeltjes.2 Aanvallen op religie zijn nog steeds aan de orde, maar die zijn dan ook net zo oud als het geloof zelf. Totaal nieuw zijn de berichten over seksueel misbruik onder geestelijken die de voorpagina’s gehaald hebben in bijna
alle landen van de wereld.
Rechtszaken, waarin vele miljoenen dollars geëist worden van de kerken, worden aangespannen en gewonnen. Hier worden kerken geconfronteerd met een geniepige aanval die niet alleen hun spirituele en materiele kracht ondermijnt, maar in sommige gevallen zelfs hun voortbestaan bedreigt. Hoewel dit soort dodelijke aanval nieuw is, gaat de oorsprong daarvan terug naar het einde van de negentiende eeuw. In die tijd begonnen psychiaters voor het eerst religie te vervangen door hun “zielloze wetenschapâ€Â.
In 1940 ontvouwde de psychiatrie haar plannen openlijk toen de Engelse psychiater John Rawling Rees, een mede-oprichter van de World Federation for Mental Health (WFMH), een National Council of Mental Hygiene toesprak waarin hij zei: “Sinds de laatste wereldoorlog hebben we veel gedaan om de verschillende maatschappelijke organisaties in het hele land te infiltreren… we hebben een effectieve aanval gedaan op een aantal beroepen.
De twee gemakkelijkste daarvan waren natuurlijk het onderwijs en de Kerk…â€Â3 Een andere medeoprichter van de WFMH, de Canadese psychiater G. Brock Chisholm, versterkte dit algemene plan in 1945 door religieuze
waarden aan te vallen en de psychiaters op te roepen om “het volk… van zijn kreupel makende last van goed en kwaad te bevrijdenâ€Â. 4 Door zich kwaadaardig eeuwenoude religieuze principes toe te eigenen, hebben psychiaters crimineel gedrag goedgepraat en zonde en kwaadaardigheid gedefinieerd als “geestelijke stoornissenâ€Â.
In zijn boek The Death of Satan, verwijst de schrijver Andrew Delbanco naar de verdwijnende “taal van het kwaad†en het proces waarin “kwaad naamloos wordtâ€Â. Tot de opkomst van de psychiatrie hadden samenlevingen erg heldere ideeën over “moreel kwaadâ€Â. Heden ten dage horen we echter verbloemende woorden als “gedragsprobleem†of “persoonlijkheidsstoornisâ€Â. Delbanco beschrijft dit als denkbeelden “…waaruit het begrip verantwoordelijkheid is verdwenen; de mens wordt nu beschouwd als een onderdeel met een vastgestelde functie. Als het niet goed meer werkt, wordt het gerepareerd of weggegooid; maar hij wordt niet meer op z’n verantwoordelijkheidsbesef aangesproken. …We denken in termen van
het aanpassen van het kapotte onderdeel of, als het te ver heen is, het wegruimen ervan.â€Â5
Als gevolg van de subversieve plannen van de psychiaters over religie hebben de ideeën over goed en slecht gedrag, een goede en slechte houding en persoonlijke verantwoordelijkheid de laatste decennia zoveel te lijden gehad, dat mensen tegenwoordig weinig of geen richtlijnen meer hebben om hun gedrag aan te toetsen, te beoordelen of naar te richten.
Woorden als ethiek, moraal, zonde en kwaad zijn bijna verdwenen uit het dagelijks taalgebruik. Delbanco stelt vervolgens: “Het repertoire van het kwaad was nog nooit zo uitgebreid. Toch is onze reactie hierop nog nooit zo zwak geweest. …Wij
kunnen de dader niet duidelijk zien. …De boosdoeners zijn moeilijk te ontdekken …dus het werk van de duivel is overal, maar niemand weet waar je hem kunt
vinden. …Het kwaad trekt zich terug in de achtergrondgeluiden van het moderne leven. …
We voelen iets waarvoor we binnen onze cultuur geen woorden meer hebben om het uit te drukken.†De consequenties zijn verwoestend voor zowel de samenleving als de religie. Het kwaad zelf is niet verdwenen, er is voldoende bewijs dat kwaadaardig en destructief gedrag nog steeds onbeteugeld in de samenleving aanwezig is. En het kwaad is net zo moeilijk om te confronteren als altijd. Toch wil iedereen leven in een samenleving waarin het kwaad kan worden herkend en verslagen. Of niet soms?
Al meer dan een eeuw is de mensheid het onwetende proefkonijn geweest in een weloverwogen experiment van “maatschappelijke hervorming†dat door de psychiatrie in de hel bedacht is. Dit experiment hield onder andere een aanval in op de essentiële religieuze en morele bolwerken van de samenleving. Het kon geen
voortgang vinden zolang de mens het kwaad nog helder kon zien, kon uitdrukken en ermee kon afrekenen. Het ligt verraderlijk achter de huidige sociale ontbinding.
Het is de samenvatting van het kwaad, het draagt het masker van de meest sociale uiterlijke kenmerken. Tot voor kort was het de religie die de mens voorzag van morele en spirituele markeerpunten die hij nodig had om beschavingen waar hij trots op kon zijn te creëren en te laten voortbestaan. Het geloof zorgt voor de inspiratie die nodig is voor een betekenisvol leven met een hoger doel. In deze crisis is het de taak van de religieuze leiders om de beslissende stappen te
nemen.
De geestelijken moeten het juk van het zielloze materialisme afwerpen dat voortgebracht is door de psychologie en de psychiatrie en ze moeten de religie terugbrengen in de handen van de religieuzen. Sterker nog, religieuze leiders moeten deze verantwoordelijkheid op zich nemen, niet alleen in het belang van het
voortbestaan van de religies, maar ook in het belang van het voortbestaan van de mensheid. Hoogachtend, Jan Eastgate Woordvoerder, Citizens Commission on Human Rights InternationalBRON: EEN GODDELOZE AANVAL, psychiatrie versus religie, Rapport en aanbevelingen over de negatieve psychiatrische invloed op religie CCHR International.
EXTERNE BRONNEN:
1 (Statement of Mr. Kelly Shackelford, Chief Counsel Liberty Legal Institute, Capitol Hill Hearing Testimony to the Committee on Senate Judiciary, 8 June 2004 hearing on Religious Expression.)
2 Elaine Sciolino, “France’s New Dress Code: A Ban on Religious Symbols in Schools Shows How Differently France and the U.S. Think About Religion and Pluralism; International,†New York Times, 5 Apr. 2004.)
3 (John Rawlins Rees, M.D. “Strategic Planning for Mental Healthâ€Â, Mental Health Vol 1, Nr. 4, Oktober 1940 p. 103-4.)
4 (Ibid, p. 12.)
5 (John G. Howells, M.D., World History of Pyschiatry, (New York: Brunner/Mazel, Inc, 1975), p. 265.)
http://www.ncrm.nl/aanval%20religie.pdf