Persoonlijk ben ik er van overtuigd dat lichaam en geest hand in hand gaan en dat wanneer er met het één iets aan de hand is het ander er ook een tik van mee krijgt.
Nu was ik de afgelopen jaren nogal eens ziek en had daardoor tijd genoeg om hier liggend in bed nog verder op door te filosoferen. (Vanaf mijn ziekbed heb ik nog meer bedacht, zoals een ontwerp voor design toiletpapier dat ook nog goed veegt)
Wat betreft de mogelijke oorzaken van het ziek zijn, zal ik even wat voorbeeldjes geven;
· rugklachten - een zware last om te dragen
· nekklachten - je wordt teveel op je nek gezeten
· ademhalingsproblemen ? benauwende / verstikkende situatie
· maagprobleem ? onverteerbare situatie
· darmprobleem ? schijterigheid
· last van knie ? je houdt je poot stijf
· blaasontsteking ? je bent pissig
Zo ken ik er nog wel een paar en er zijn in de Nederlandse taal een hoop voorbeelden te vinden, zowel woorden als spreekwoorden die al een toespeling geven.
Verder had ik nogal eens een blaasontsteking, dus ik was pissig.
Dit zorgde voor nogal wat hilariteit bij mij, mijn fantasie ging kompleet aan de rol.
Ik moest denken aan zo?n tegenstrijdig opgevoede hond, die ineens midden op het vloerkleed gaat zitten pissen?
Ik geloof dat teefjes zoiets vaker doen als reuen, want wanneer een reu met z?n poot omhoog tegen het bankstel aanplast dan is het wel heel erg!
In de mensenwereld hebben vrouwen ook vaker last van een blaasontsteking als mannen.
Reuen grommen liever als ze nijdig zijn. Mijn hond, een foxterrier, gromde voor de lol. Als hij rustig in zijn mand lag, zei ik vanuit mijn luie stoel; ?grom nog eens even lekker?. Dan ging hij even liggen grommen, je zag aan hem dat hij het heerlijk vond.
Ik denk dat lekker grommen vast beter helpt als Chranberrysap.
Nu waren er een jaar of 10 terug ook mensen die dit soort denkbeelden bestempelden als de “Oren-Maffia” De (politieke partij) SP was er sterk op tegen om de verantwoordelijkheid voor hun ziekte bij de mensen zelf te leggen.
Terwijl voorstanders van deze denkbeelden juist vonden dat ze hiermee de macht en verantwoordelijkheid over zichzelf en hun ziekte in eigen hand konden houden, dus niet de verantwoordelijkheid bij een arts of iets anders buiten hun zelf legden.
(in dit geval dus ook duidelijk mijzelf, maar ik ben de enige niet die er zo over denkt)
Wat denken jullie ervan?