Ik ben Laks!

  • Marco

    Ja, Ik ben laks en lui!

    Alhoewel ik zo niet wil zijn ben ik het gewoon. Zo kom ik over op anderen en gaat dit mijn baan en opleiding kosten in de zorgsector!

    Ben er vandaag alweer op aangesproken dat ik dingen uitstel tot het laatste moment en dat het dan weer misgaat. Mijn ouders vinden me ook laks en stom, nadat ik weer problemen had op mijn werk door mijn laksheid

    Ik weet waar het bij mezelf aan ligt en dat is gebrek aan assertiviteit en een overschot aan faalangst, maar dat snapt helaas niemand. Zakelijk gezien kan ik mijn opleiding/werk niet aan (SPW4)

    Als ik stop met mijn opleiding stel ik mijn ouders zeer teleur! Dat wil ik niet! Zelf zou ik dolgraag willen stoppen en een andere weg inslaan!

    Ja, en dan zit ik hier deze tekst te typen met 2 boze ouders die gaan slapen. Vele teleurgestelde/boze collega's en een huilende ik op dit moment.. En een GIGANTISCH schuldgevoel! Ik heb veels teveel sturing nodig met alles wat ik doe. Er komt nagenoeg niks vanuit mezelf! En als ik mijn onzekerheidsgevoel ga forceren dan word mijn onzekerheid alleen maar erger

    Is er iemand hier die mij snapt of dit herkent?

    Iemand die mij kan helpen met de beslissing die ik kan nemen (heb weer sturing nodig:S)

    groetjes gestreste Marco

  • Alkien

    Hallo Marco,

    Zoals jij op mij overkomt, zit je gewoon qua werk/ studie in de verkeerde richting.

    En doe jij liever iets anders.

    Als dit het geval is, dan zou ik toch voor datgene kiezen wat jij het liefste doet.

    Ik ben bang dat je anders in hetzelfde kringetje blijft rond draaien en het alleen maar erger wordt.

    Als jou ouders/ omgeving vinden dat je deze studie af moet maken, maar jij doet dit met tegenzin kun je nagaan dat het fout gaat.

    Ga dan eens bij jezelf te rade of je niet toch gewoon je eigen keus moet maken, want zo lijkt het mij toe dat je gewoon in de verkeerde richting zit, en daardoor de klachten vertoond die je aangeeft.

    Groet,

    Alkien.

  • sunny

    Sorry ik hang aan van Alkien zie ik.

    Over het algemeen is dingen voor je uitschuiven een manier om dingen niet te hoeven doen/ of niet goed te hoeven doen.

    Je saboteerd jezelf als het ware.

    Dit kan met je faalangst te maken hebben.

    Dat voor je uitschuiven kan komen

    (1) doordat je zelf nogal perfectionistisch bent, als je dan dingen op het laatste nippertje doet dan hoeft het niet perfect te zijn, het klikt raar maar perfectionisten beginnen soms ergens niet aan omdat ze denken dat het ze niet lukt, (weer die faalangst.) Ik haal niet uit je stukje dat je perfectionistisch bent maar het kan een reden zijn.

    (2) doordat de buitenwereld, je ouders misschien?, te veel van je verwachten, je saboteerd dan hun verwachtingen en je creert meer ruimte voor jezelf.

    Wat kan je er aan doen?

    Wil je dit patroon doorbreken dan kan je van de bachremedies: “Larch” gebruiken, dit is een middel dat je zelfvertrouwen versterkt.

    Je kan naar een klassiek homeopaat die heeft een aantal middelen bij faalangst

    Doe dit niet op eigen houtje, zo'n homeopaat kiest het middel wat goed bij jou past.

    Verder zou ik als ik jou was voor mezelf op een rijtje zien te krijgen in hoeverre of het werk dat je nu doet wel geschikt is voor jou en in hoeverre het een wens is van je ouders.

    Welk werk je dan zou willen doen, in welke richting.

    Hoe lang al hebben jou ouders je met je ‘laksheid’ geconfronteerd.

    Soms is het zo dat kinderen gaan beantwoorden aan het beeld dat ze van hun ouders krijgen voor geschoteld, als je je leven lang al te horen heb gekregen dat je ‘laks’ zou zijn dan word je vanzelf laks omdat het toch niet uitmaakt wat je doet, het is als het ware nooit goed.

    Ik zeg niet dat je ouders jou zo hebben opgevoed, dat kan ik niiet opmaken uit je stukje.

    Het kan zijn dat je een ander tempo hebt dan je ouders, dat je langzamer bent en dat zij sneller dingen aanpakken??

    En dat het daar wrikt??

  • Hyperactief

    1) doordat je zelf nogal perfectionistisch bent, als je dan dingen op het laatste nippertje doet dan hoeft het niet perfect te zijn, het klikt raar maar perfectionisten beginnen soms ergens niet aan omdat ze denken dat het ze niet lukt, (weer die faalangst.) Aldus: sunny.

    Hoi sunny, ik ben zelf zeer perfectionistisch ingesteld, maar heb absoluut geen last van faalangst. Met veel dingen waar ik eerst de tijd van de wereld voor heb laat ik het vrijwel altijd op het laatste moment aankomen, alsof je onder die druk de beste prestaties levert als is het wel vaak kwa tijdrace tegen de klok in stres ten top.:D In aanvulling op Marco, die moet kijken wat bij HEM past, en wat meer sch.ij.t hebben aan wat ouders WILLEN, het gaat om ZIJN toekomst, niet die van zijn ouders, die zouden hem meer los moeten laten en eigen keuze's laten maken. Mensen die hun hele leven gestuurd worden, kunnen dit als gewoonte aannemen waardoor er geen eigen iniatief meer is. Groetjes v Hyperactief

  • Alkien

    Precies. Dat is wat ik ook wilde verwoorden in mijn antwoord aan Marco. Volgens mij laat hij zich zo te lezen veel te veel leiden door wat zijn ouders/ omgeving wil.

    Enne…..voor wat jou eerste stukje beteft, heel herkenbaar…….:D Dat heb ik ook….ADHD eigen denk ik…..:D

    Groetjes,

    Alkien.

  • Annelies E

    Dat had ik met het onderwijs

    Eigenlijk was ik liever maatschappelijk werker geworden

    Kies voor iets anders nu het nog kan wellicht

  • azalaia

    Hoi Marco, jij zou eventjes anderhalf jaar in dienst moeten, dan word je dicipline aangeleerd en en je leert zelfstandig dingen uit te voeren. Je komt dan tevens los van je ouders te staan en ik denk dat je dan veel beter weet wat je ZELF wil, en niet blijft doen hoe je ouders dit het liefste zouden willen zien.

    Maar aangezien er geen diensttijd meer bestaat, zou ik toch hulp zoeken en op een assertiviteitstrainigen gaan.

    Wat je ook kan doen is van de zomer 2 maanden ergens gaan kamperen met een groep jongeren onder primitieve omstandigheden in het buitenland, hier wordt je geestelijk en lichamelijk sterk van, weerbaar en leer je jezelf ook goed kennen.

    Ik heb nu even weinig tijd om met je mee te denken, maar kom later weer terug op dit pb.

    Groeten van azalaia.

  • sunny

    Hoeft ook niet op iedereen van toepassing te zijn, en Marco geeft aan dat hij faalangst heeft, jij hebt daar geen last van, lekker toch?

  • Hyperactief

    Je zette het zo neer alsof het voor iedereen op zou gaan sunny, en zoals ik al aangaf hoeft dat dus niet, oftewel ik nuanceerde het een beetje. Groetjes v Hyperactief

    sunny schreef:

    >

    > Hoeft ook niet op iedereen van toepassing te zijn, en Marco

    > geeft aan dat hij faalangst heeft, jij hebt daar geen last

    > van, lekker toch?

  • Hyperactief

    Hou eens ff lekker op met dienst azalaia, het leger beschadigt veel jonge mensen in oorlogsgebieden, afschaffen die handel… Dicipline is ook buiten het leger aan te leren. Groetjes v Hyperactief