Basiskennis psychologie in onderwijs?

• Peter

Vrij filosoferend vraag ik me wel eens af.. zou het nuttig kunnen zijn om wat basisbeginselen uit de psychologie onderdeel uit te laten maken van het middelbaar onderwijs?

Mensen willen een heleboel dingen, maar het meest van alles zijn mensen op zoek naar erkenning en waardering. Dit is een evidente waarheid, maar toch zijn er maar heel weinig mensen die ernaar handelen. En volgens mij komt dat omdat veel mensen dit belangrijke psychologische mechanisme niet goed doorzien. Kijk maar eens naar prikborden: iedereen is bezig met het bewijzen van zijn eigen gelijk en het uitleggen waarom anderen het verkeerd zien, maar er wordt zelden waardering uitgesproken voor andermans inzichten. Terwijl je met dat laatste veel interessantere discussies zou kunnen realiseren.

De geschiedenis leert dat succesvolle mensen zich erg bewust zijn van de hunkering naar erkenning en ervoor zorgen dat dit verlangen bij andere mensen wordt bevredigd.

Kortom, misschien iets om mee te nemen in het onderwijs, naast de Franse les, wiskunde en economie?

• Hyperactief

Vrij filosoferend vraag ik me wel eens af.. zou het nuttig kunnen zijn om wat basisbeginselen uit de psychologie onderdeel uit te laten maken van het middelbaar onderwijs? Aldus: Peter.

Hoi Peter, ik heb hier ook vaak over nagedacht, en ben aan de ene kant van mening dat dit dan al op de basisschool van het lespakket deel uit zou kunnen maken, met als doel op speelse wijze de communicatie verbeteren etc. etc.

Mensen willen een heleboel dingen, maar het meest van alles zijn mensen op zoek naar erkenning en waardering. Dit is een evidente waarheid, maar toch zijn er maar heel weinig mensen die ernaar handelen. En volgens mij komt dat omdat veel mensen dit belangrijke psychologische mechanisme niet goed doorzien. Aldus: Peter.

Je heb hier een interessant punt, om bepaalde doelen te bereiken zie je met kinderen bijvoorbeeld dat ze onbewust precies het tegenovergestelde doen. Ook bij volwassenen is dit meer dan eens een probleem.

Kijk maar eens naar prikborden: iedereen is bezig met het bewijzen van zijn eigen gelijk en het uitleggen waarom anderen het verkeerd zien, maar er wordt zelden waardering uitgesproken voor andermans inzichten. Terwijl je met dat laatste veel interessantere discussies zou kunnen realiseren. Aldus: Peter.

Ik heb dat ook vaak geconstateerd, nu is het eigen gelijk zolang het onderbouwd is niets mis mee. Maar kijk eens op de forums als er een in de samenleving schokkende gebeurtenis plaats vindt, dan krijgt ongenuanceerde emotie vaak de overhand. Ikzelf ben zeer goed thuis in de TBS materie, en heb ten tijde van de TBS incidenten wel eens diverse forums met verschillende bezoekers bezocht om alleen te lezen wat klopt wat er geschreven wordt. Ik kan je vertellen dat 95 % onzin wat niet klopt aan de lage kant is wat mijn schatting betreft.

Toch begint één iemand een discussie op een mediastuk wat ook vaak al vol fouten staat, en de rest borduurt er op door alsof het zo daadwerkelijk geregeld is, ik vindt dat best zorgwekkend, want zo gaat borrelpraat een eigen leven leiden. Waarom moet iedereen overal over mee praten terwijl ze de hoed van de rand niet kunnen onderscheiden:?:?:? Als ik op dat soort forums met onderbouwde kritiek zou komen, dan was ik dag en nacht bezig, en daar pas ik voor. Maar het is wel typerend, dat juist vaak ensen die echt niets weten op zo'n gebied (is geen schande) mij dan beschuldigen van wat bij ze zelf ontbreekt, en zo gaan goede leerzame discussie's verloren… Ik heb daar mee geleerd, om niet meer overal op in te gaan, want als nivo's van mensen te ver uiteen zitten dan bereik je ze niet zonder op dat nivo te gaan zitten.

De geschiedenis leert dat succesvolle mensen zich erg bewust zijn van de hunkering naar erkenning en ervoor zorgen dat dit verlangen bij andere mensen wordt bevredigd. Aldus: Peter.

Dat geldt gelukkig niet voor iedereen.

Kortom, misschien iets om mee te nemen in het onderwijs, naast de Franse les, wiskunde en economie? Aldus: Peter.

Op zich een goed idee, maar dan eerder, de andere kant die ik nog niet belicht heb is de volgende vraag die ik mezelf vaak stel. Zijn we juist niet teveel psychologisch bezig in deze maatschappij. De psychologie bestaat pas ± 2 eeuwen, al die eeuwen ervoor kwamen we er ook zonder dat. Psychologie kan ge maar ook misbruikt worden, en ik heb het idee dat het laatste de overhand heeft, vaak ook onbewust omdat mensen alleen nog maar de technische relevantie overzien, en niet het geheel. Je ziet dat laatste in alle sectoren van de maatschappij terug. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt :?:?:? Groetjes v Hyperactief

• Alkien

Ik sluit me bij het relaas van Hyper aan in deze.

Ook ik vind dat dit dan al in de hogere klassen van het Basisonderwijs zou moeten beginnen.

Dan kunnen ze dit meenemen in de pubertijd wanneer ze naar het voortgezet onderwijs gaan.

Doe je het eenmaal in de pubertijd dan is volgens mijv oor een groot deel de interesse daarvoor weg. Althans dat is mijn bescheiden mening.

Dus op zich nog niet zo'n slecht idee.

Groet,

Alkien.

• Hyperactief

Ook ik vind dat dit dan al in de hogere klassen van het Basisonderwijs zou moeten beginnen. Aldus: Alkien.

Ik had geen klassen voor ogen Alkien, maar zou als het toch ingevoerd zou worden mijns inziens zo vroeg mogelijk moeten gebeuren, dus in de eerste klassen na het kleutergebeuren.;) Groetjes v Hyperactief

• Alkien

Ik had geen klassen voor ogen Alkien. Aldus Hyper.

mmm dan heb ik je verkeerd begrepen. Volgens mij hebben ze alleen maar klassen op school. De leerkrachten zouden het zoiezo al moeten weten. Waar het de allereerste klassen betreft lijkt medit een zware opgaaf. Kinderen van pakweg net 6 jaar dit soort dingen bijbrengen lijkt me geen gemakkelijke opgaaf.

Groetjes,

Alkien.

• Hyperactief

mmm dan heb ik je verkeerd begrepen. Volgens mij hebben ze alleen maar klassen op school. De leerkrachten zouden het zoiezo al moeten weten. Waar het de allereerste klassen betreft lijkt medit een zware opgaaf. Kinderen van pakweg net 6 jaar dit soort dingen bijbrengen lijkt me geen gemakkelijke opgaaf. Aldus: Alkien.

Ik bedoelde uiteraard geen specifieke klas, maar zo vroeg mogelijk Alkien. En natuurlijk zou dat moeten met lespakketten behorend bij de leeftijd, dus kinderen van 6 spelenderwijs in een soort speltherapie en naar gelang het ouder worden rollenspel. Jong geleerd is oud gedaan, juist als ze jong zijn pakken ze heel veel op, zeker als het spelenderwijs gebeurd. Groetjes v Hyperactief

• Alkien

Mee eens. Het zou dus inderdaad een optie kunnen zijn. ;)

Groetjes,

Alkien.

• Annelies E

Ik heb het gehad in mijn opleiding

En daarom interesseert het mij nog steeds

• Hyperactief

In wat voor opleiding als ik vragen mag Annelies ??? Groetjes v Hyperactief

Annelies E schreef:

>

> Ik heb het gehad in mijn opleiding

> En daarom interesseert het mij nog steeds

• Annelies E