Toenemende schulden/ huisuitzettingen ???

• Hyperactief

Ik vraag me keer op keer af, hoe mensen op straat omgaan met situaties aangaande schrijnende gevallen van schulden en/ of huisuitzettingen. Voor een tijdje terug had ik hierover een topic op een ander prikbord, en gelijk waren er prikkers die met een voorbeeld van TV kwamen waarin ze de schuld op mensen zelf afschoven. Mensen die ze niet persoonlijk kennen, worden vaak afgerekend op televisiebeelden, van nou ik zag wel een breedbeeldtelevisie en andere luxe in huis. Maar zo'n breedbeeldtelevisie kan natuurlijk heel makkelijk in betere tijden gekocht zijn, en zegt niets over de situatie op dat moment. Ook in sommige buurten, zie je vaak dat mensen hun vooroordeel al klaar hebben als een ander problemen heb en uitgezet wordt. Wat vinden jullie hiervan, en hoe ga je hier zelf mee om, gaan jullie van a tot z uitleggen hoe die dingen kunnen gebeuren, of steken jullie daar geen energie in, omdat het toch geen zin heeft. En waarom menen zoveel mensen altijd alles over anderen te weten, terwijl ze zichzelf vaak nog niet eens kennen ??? Groetjes v Hyperactief

P.S.: Hier in Amsterdam was het aantal huisuitzettingen vorig jaar gestegen naar ± 1200, ook deurwaarders maken gouden tijden mee.:(

• Peter

Nou, laat ik het dan nog één keer proberen. Anders wordt het weer zo'n één-tweetje.

Volgens mij is dit hetzelfde ‘beschermingsmechanisme’ uit een paar topics terug (waarom gaan mensen andere mensen met problemen liever uit de weg?)

Dit werkt ongeveer als volgt. Als je leven op rolletjes loopt, denk je liever niet aan nare dingen. Ook denk je er niet aan dat je misschien wat geluk hebt gehad dat alles meezit. Nee, je denkt dat je door je intelligentie en vaardigheid toch maar mooi wat hebt bereikt in het leven.

En als andere mensen het minder goed voor elkaar hebben, waar ligt dan de oorzaak? Juist, ook bij henzelf. Alleen die andere mensen zijn dom, en jij zelf bent slim. Dit is ook een soort verdedigingsmechanisme, want als je gaat denken dat jou hetzelfde zou kunnen overkomen, stort je zorgvuldig gebouwde wereldbeeld in elkaar.

• Hyperactief

Ik begrijp wat je bedoeld Peter, maar toch heb ik in mijn omgeving mensen die dat dachten ook diep zien vallen, soms nog dieper dan degeen waar ze kritiek op hadden. Het is toch eigenlijk jezelf belazeren i.p.v. beschermen, ikzelf zou een ander bijna niet meer onder ogen durven komen als ik zelf in een situatie terecht kwam waarbij je eerst een ander bekritiseerd zou hebben. Ikzelf heb ook wel het idee dat verdere liberalisatie van de markt dit deels in de hand werkt, omdat geen situatie meer hetzelfde is, in tegenstelling tot de 30er jaren toen dat voor iedereen vrijwel gelijk was. Dus dat de mensen nu meer het totaaloverzicht kwijt zijn, wat denk jij ??? Groetjes v Hyperactief

• Alkien

Weet je, in de omgeving waar ik woon zijn onlangs diverse huisuitzettingen geweest.

O.a. aan de overkant. Eerst zie je wekenlang deurwaarders, en vervolgens komen ze samen met de politie.

Dan ineens in een weekend staat er een busje voor de deur die alles uit huis haalt. En daarbij een grote kraakwagen van de gemeente.

Dan durf je toch bijna niet meer te kijken. Ik loop weg bij het raam als ik het zie.

Want ik weet dat daar een heleboel ellende aan vooraf gegaan is. En dan hoop je dat het jou niet hoeft te overkomen, maar zeg nooit, nooit. :(

Groetjes,

Alkien.

• Hyperactief

Precies Alkien, ik heb het in eind jaren 80 meegemaakt dat een gezin op straat kwam. De man was zwaar aan de drank geraakt en daardoor in de financiële problemen. Mensen zullen het heel makkelijk op de drank afschuiven in zo'n situatie wat natuurlijk een verkeerde “keus” is en blijft. Maar verdiep je jezelf verder daarin, bleek zijn vrouw na de geboorte aan een zware Postnatale Depressie te lijden en werd opgenomen. De man kon kinderen/ huishouden en werk niet aan, begon aan de drank met het trieste resultaat. Als je dan de kinderledikantjes en de rest van de boedel met veel lol uit het bovenraam naar beneden gegooid ziet worden en in de kraakwagen verdwijnen, dan begint je bloed wel even te koken. Want ook al was de “keuze” verkeerd, er zaten grote psychische problemen achter die schijnbaar niemand op tijd kon keren.:( Groetjes v Hyperactief

P.S.: Nu op nederland 2 Radar, waar zo iets over deurwaarders komt.

• Alkien

Ik heb radar al op staan. ;)

En ja, er wordt vaak geoordeeld over dit soort zaken, maar wat er aan vooraf gegaan is is vaak even zo schrijnend. En bij instanties wordt vaak de deur voor je neus dichtgesmeten.

Of mensen weten niet waar ze terecht kunnen. Triest, want het is net wat je zegt, ook aan de overkant waren er een paar kinderen bij betrokken.

Groetjes,

Alkien.

• Hyperactief

Triest, want het is net wat je zegt, ook aan de overkant waren er een paar kinderen bij betrokken. Aldus: Alkien.

De psychische gevolgen zijn op zo'n moment onmeetbaar, toch vraag ik me heel veel af hoe groot die maatschappelijke losten zijn, volgens mij enorm en staan ze in geen verhouding tot de schulden. Dan hebben we het nog niet over de kosten van opvang, waar je op zich al een heel gezin van kunt onderbrengen in één van de diuurste hotels.:( Een vraagje voor Ellen, neemt het aantal huisuitzettingen in jou omgeving ook gezien je werk toe, of is het in die regio beter geregeld ??? Groetjes v Hyperactief

• Alkien

Nou zoals ik het net zag op de TV moest ik toch wel ff van slikken.

Wat heb je er een vreselijk mensen bij bijdie deurwaarders.

Die hebben werkelijk alle gevoel van menselijkheid verloren.

Als je daarmee te maken krijgt wordt je nog dieper de grond in getrapt.

Ik zou weleens willen weten hoeveel mensen er door het lint gaan bij het aanhoudende niet mee te praten gedrag van sommige deurwaarderskantoren.

Zullen er best veel zijn. :(

Mensen met kinderen die uit hun huis gezet worden, daarvan mag de Jeugdzorg weer de centjes binnen halen. Vinden ze niet erg, maar ze kunnen aan de andere kant wel de troep opruimen die de maatschappij laat liggen, en dan heb ik het over de vroegtijdige hulpverlening bij dit soort zaken. Want ook dat laat veel te wensen over.

Groetjes,

Alkien.

• Peter

Ik weet niet of liberalisatie nou echt de oorzaak is. Liberalisatie heeft een aantal dingen juist veel goedkoper gemaakt (o.a. telefonie).

Ik denk wel dat het gemakkelijker is dan 30 jaar geleden om in de problemen te komen om een aantal redenen. Mensen krijgen makkelijker kredieten en maken sneller schulden. Dit zorgt vroeg of laat voor problemen. Ook denk ik dat de verleiding groter is. 30 jaar geleden hoefde je je niet druk te maken om een i-pod of een mobiele telefoon. Die dingen bestonden nog lang niet. Zelfs auto's waren nog niet zo algemeen als nu. Tegenwoordig voelen mensen denk ik meer druk om zichzelf te omringen met leuke spullen, want het is nu eenmaal te koop, ook al kunnen ze het eigenlijk niet betalen.

Ook denk ik dat rotsvaste verbanden die vroeger nog voor een vangnet zorgden (kerk, buurt, familie) tegenwoordig veel losser zijn geworden.

• Hyperactief

Nou zoals ik het net zag op de TV moest ik toch wel ff van slikken.

Wat heb je er een vreselijk mensen bij bijdie deurwaarders.

Die hebben werkelijk alle gevoel van menselijkheid verloren.

Als je daarmee te maken krijgt wordt je nog dieper de grond in getrapt.

Ik zou weleens willen weten hoeveel mensen er door het lint gaan bij het aanhoudende niet mee te praten gedrag van sommige deurwaarderskantoren.

Zullen er best veel zijn. :( Aldus: Alkien.

Ja Alkien, ook hier wordt de wettelijke afspraak met voeten getreden zo bleek, ik ben wel blij dat de politiek geschrokken is van de uitkomsten, want ook hier geldt, wat kost dit maatschappelijk gezien op psychisch gebied. Ik moest denken aan minister Donner toen hem in de TBS commissie gevraagd werd hoeveel illegalen er in TBS zaten, en dat ie het antwoordt niet openbaar voor handen had, of dat uit diplomatiek oogpunt juist niet openbaarde en het de commissie schriftelijk zou toezenden. Om hierop terug te komen, mensen die een strafbaar feit begaan kosten de maatschappij veel meer dan dat dit opleverd, zo ook de gevolgen van mensen die eruit stappen, en de psychische gevolgen voor de achterblijvers, peperdure opvang van kinderen etc. etc. Volgens mij draaien we op veel gebieden steeds verder de soep in met weer hogere kosten waar weer anderen de dupe van worden etc. etc.:(

Mensen met kinderen die uit hun huis gezet worden, daarvan mag de Jeugdzorg weer de centjes binnen halen. Vinden ze niet erg, maar ze kunnen aan de andere kant wel de troep opruimen die de maatschappij laat liggen, en dan heb ik het over de vroegtijdige hulpverlening bij dit soort zaken. Want ook dat laat veel te wensen over. Aldus: Alkien.

Als ooit officieel naar buiten komt wat wij daadwerkelijk weten, dan staat Den Haag te denderen op zijn grondvesten, dat weet ik zeker. Bezuinigingen die uiteindelijk meer kosten en meer mensen psychisch kapot maken kost goudgeld, wie oh wie durft het ooit aan dit vanuit officiële hoek te openbaren, want zonder bevestiging vanuit de branche zelf bestaat het niet.:( Groetjes v Hyperactief