Bij bepaalde beroepen worden psychologische tests uitgevoerd, naast bijvoorbeeld papiertjes vereisten (diploma's etc.) en vaardigheden/ ervaring e.d. is zo'n test ook vaak een vast onderdeel van zo'n procedure afhankelijk van het soort beroep. Nu zullen veel mensen het wel met me eens zijn dat papiertjes hebben, niets zegt over iets in je hebben, toch zit de maatschappij nou eenmaal zo in elkaar. Zelf heb ik het idee, dat een uitkomst van een psychologische test ook mensen kan uitsluiten, terwijl dat niets zegt over de mensen of ze geknipt zijn voor iets. Mijn vraag is dan ook aan jullie, hebben jullie het idee dat door zulke tests dat “soms” de juiste mensen voor de juiste plek uitgesloten worden, en ook het omgedraaide, namelijk dat er mensen door zo'n test heen komen waarvan je later denkt van mijn god hoe is die hier ooit terecht gekomen ??? Zou het niet beter zijn zulke tests te vervangen voor een individuele kijk waarbij niet van protocolletjes met gemiddelden uitgegaan wordt ??? Of heeft iemand de ervaring hier, dat er absoluut beroepen zijn waar zo'n test wel positief bijdraagt en niet gemist kan worden ??? Voorbeelden zijn welkom. Groetjes v Hyperactief