Psychische klachten tiener

  • Ikke

    Hallo allemaal,

    Ik vraag me af of jullie me misschien advies kunnen geven.Het gaat om een hele goede vriendin van me, haar zoon van 16 zit helemaal niet lekker in zijn vel.

    Op een gegeven moment is hij min of meer ‘doorgedraaid’ (weet er even geen beter woord voor, sorry ) waarna hij haar heeft verteld dat hij al sinds zijn kindertijd geesten ziet die hem vertellen wat hij moet doen.

    Mijn vriendin heeft toen meteen hulp gezocht en haar zoon gaat nu naar de dagopvang van een psychiatrische instelling.Maar hij krijgt daar nog geen therapie omdat er wachtlijsten zijn…zucht…

    Maargoed, hij kan niet naar school omdat hij zegt dat het hem nu allemaal te veel is, en omdat het toch belangrijk is dat hij een ritme houdt en niet tot 12 uur in bed blijft liggen, gaat hij dus daarheen.

    Probleem nu is, dat mijn vriendin de indruk heeft dat hij zijn ‘psychische klachten’ misbruikt.Als hij bijvoorbeeld iets in huis moet doen, heeft hij er ‘plotseling’ erg veel last van.

    Mijn vriendin vind dit dus heel erg moeilijk om mee om te gaan en ik kan haar eigenlijk ook geen advies geven, omdat ik er geen ervaring mee heb.

    Tja, ik kan wel zeggen dat het (ook) typisch puber-gedrag is, maar tegelijkertijd, stel hij is wel altijd eerlijk?Dan zou het wel heel erg zijn als ze hem niet geloven natuurlijk….

    Het verhaal is natuurlijk eigenlijk een stuk langer, maargoed, dan wordt het waarschijnlijk nogal onsamenhangend, dus ik heb het even samengevat.

    Heeft iemand tips of ervaringen hiermee?

    Alvast bedankt!

    Groetjes, Ikke

  • azalaia

    Hallo ikke, ik denk dat je het beste contact kan opnemen met Hyperactief en/of Alkien, zie voor het e-mailadres 1 pagina terug. Hyper is meer thuis in deze materie en Alkien ook. Of ga naar het www.psychiatrie.startpagina.nl en stel daar je vraag.

    Groeten van azalaia.

  • Ellen XL

    Hallo Ikke,

    Indertijd heb ik met mijn dochter, toen 15 ook vergelijkbare klachten gehad.

    Het bleek helemaal niet goed op school te gaan en ze spijbelde veel.

    Ik heb toen met de school afspraak gemaakt dat mijn dochter toch enige uren per dag zou komen ongeacht hoe de resultaten zouden zijn. Dit om normaal contact met leeftijdsgenootjes te houden.

    Toen ze eindelijk therapie bij het Riagg kon krijgen is ze daar heen gegaan naast de gewone middelbare school.

    Later is ze naar een school gegaan waar minder belang bij exacte vakken en meer aan de creatieve werd gehecht.

    Uiteindelijk is het goed terecht gekomen ze is nu best succesvol.

    Het is wel vaker zo dat tieners (en soms ouder of jonger) vatbaar zijn voor het spirituele.

    Zelf was ik als kind hartstikke helderziend! Ik zag ook van alles door de kamer gaan. En nog wel trouwens!

    Maar het is wel de bedoeling daar mee te leren leven of een zo normaal mogelijk leven te leiden.

    Dat kan bv ook door er het één en ander over te leren.

    Zoals, zijn die geesten lastig dan kun je ze ook wegsturen.

    Het klinkt misschien voor mensen die zoiets niet ervaren behoorlijk wazig, maar ik ben heel gewoon! Ik heb een gewone baan en ik kan gewoon de afwas doen…

    Dus zo'n drama is het niet! Misschien is hij het nieuwe medium Char!

    Ik hoop dat je er iets mee kan. Groetjes Ellen

  • azalaia

    Of www.antipsychiatrie.startpagina.nl

    azalaia.

  • Ellen XL

    Interessante pagina Azalaia! Is ie helemaal door Hyperactief en Alkien gemaakt? Wat een werk zeg! Ik ga trouwens binnenkort met vakantie, dus dan zie je me even niet :) Groetjes van Ellen :)

  • azalaia

    Hoi Ellen, ik zou niet weten of deze site door hun is opgezet, maar ze zetten wel de toon haha.

    Nog een prettige vacantie gewenst. Ik ga ook 10 dagen naar Italië van 01 tot en met 11 juni, dan ben ik er ook even niet.

    Is wel eens even goed, even weg van het vertrouwde, dingen achter je laten, maar ik zal mijn 2 honden wel erg missen, dat weet ik nu al.

    Die 10 dagen moet door te komen zijn, ze blijven uitstekend verzorgd achter anders was ik niet gegaan..

    Groeten van azalaia.

  • Ikke

    Bedankt voor jullie reacties!

    Haha, het nieuwe medium Char, ja wie weet!Ik hoop dat hij leert hoe hij ermee om kan gaan, zodat het hem niet meer leeft..

    Liefs, Ikke

  • Ellen XL

    Grinnik! Ik kan me helemaal voorstellen hoe dat voelt Azalaia, zonder honden op vakantie. Zelf ben ik ook ooit eens zonder hond op vakantie gegaan, hij was uitstekend verzorgd bij mijn vriendin. Ik liep de hele vakantie ‘hongerig’ naar alle honden te kijken die ik tegenkwam. Daarna altijd met hond gegaan.

    Jij ook een hele goede vakantie toegewenst met veel beter weer dan ik tegemoet zie op Ameland:) En ik zal je missen! Net als Hyper en Alkien!

    Als je weer terug bent kunnen we eens naar “off topic” kijken.

    En anders kom ik toch gewoon een keer alleen langs als je dat leuk vindt?

    Tot ziens! Groetjes van Ellen

  • Ellen XL

    Ik help het je hopen lieve Ikke, misschien dat hij eens in gesprek zou kunnen met mensen die ervaringsdeskundig zijn. Je zou eens kunnen informeren bij het plaatselijke natuurvoedingswinkeltje. Daar weten ze misschien wel een betrouwbare persoon. (Omdat die meestal daar ook wel komen) Groetjes Ellen

  • Ikke

    Ja, dat is inderdaad ook een goed idee!Ik zal het aan mn vriendin vertellen, ze vind het heel erg.Maar gelukkig doet ze de dingen die hij ziet niet af als onzin.Daar ben ik in ieder geval heel blij om!

    Ik heb dit bericht ook op anti-psychiatrie geplaatst, maar dat mocht blijkbaar niet…wist ik veel…het is verwijders en ik mocht er niet daar over discusieeren…maja..Ik heb hier wel goede tips gehad, dus nogmaals harstikke bedankt!!

    Liefs, Ikke