wel of geen pillen , een groot dilemma...!!!

• monique

Hallo allemaal..

Het is zo frustrerend om tegensrtijdige gevoelens te hebben ..

Mijn verstand zegt dat het niet langer zo kan maar mijn gevoel zegt dat ik een kind van 7 niet vol kan stoppen met pillen om beter te functioneren.

Mijn zoontje van 7 is erg druk en inpulsief en heeft “het stempeltje” ADHD.

Het moeilijke is dat school aangeeft dat hij steeds moeilijker te hanteren is doordat hij slecht tot niet luisterd.

Thuis gaat het wel aardig, zeker als ik samen met hem ben, maar zodra er meerdere gezinsleden aanwezig zijn wordt hij drukker en drukker.

Even voor de duidelijkheid we zijn met 5 personen mijn vriend en ik en 3 kinderen.

Dus kort samen gevat , hoe meer mensen er in zijn nabijheid zijn hoe drukker hij wordt. Dus een klas met 22 kinderen is een groot opstakel voor hem.

Het inpulsieve neemt ook gevaarlijke vormen aan…. zo rent hij de straat over als hij een vriendje of een schattig klein poesje aan de overkant van de straat ziet.

Al meerdere keren heb ik een hartverzakking opgelopen omdat hij gevaarlijke dingen doet.

Het behouden van vriendjes is ook een probleem omdat ze hem als wervelstorm niet bij kunnen houden en dat hij toch wel gevaarlijke dingen doet waardoor ouders al snel hun kinderen weghouden bij mijn zoontje.

Mijn verstand zegt dat ik hem moet helpen en dat ik niet de hele tijd bij hem kan zijn om te voorkomen dat er iets naars gebeurt, maar mijn gevoel zegt dat ik geen pillen moet gaan geven.

Wie heeft daar een mening over en kan mij helpen om makkelijker een keuze te maken

• jerry

het stempeltje wordt te makkelijk geplakt. en belangrijk kriterium is dat het kind er zelf hinder van onder vindt “storm in mijn hoofd” of soort gelijke uitspraken. Ik zou persoonlijk eerder voor speciaal onderwijs kiezen dan voor medicatie. zeker als het gaat om ritalin. Maar goed als de stemplel goed geplaats is dan is medicatie zeker een goede optie om het leven van zowel je kind als de omgeving te verlichten.

Belangrijk is om het kind als middelpunt te nemen heeft hij geen last van zijn druk zijn dan heeft de omgevening een groter probleem dan hij en waarom dan hem mediceren.

maar goed dit is makkelijker getypt dan beoordeeld. Zorg er alleen voor dat de stempel wordt gezet door een deskundige en niet de huisarts of de schoolmaatschapelijk werker. Zij kunen het wel vermoedem maar niet vaststellen.

suc6

• Annelies E

Ik zou voor speciaal onderwijs gaan

Klassen kleiner.

Meer specifieke aandacht.

Geduld is bij zo,n manneke een schone zaak

• Amaranth

Toch, speciaal onderwijs ondervangt slechts één van de problemen, namelijk de grote klassen. De impulsiviteit wordt er niet minder van, net als de moeilijkheden die hij heeft met het vinden (en vasthouden) van vriendjes - en dat zijn ook wezenlijke dingen in het leven van je kind.

Natuurlijk wil je het beste voor je kind, maar de omstandigheden almaar aanpassen aan hem heeft grenzen. Dat kun jij als ouder op de langere termijn niet opbrengen, dat is ook niet eerlijk ten opzichte van de andere twee kinderen. En daarbij: de samenleving waarin hij zich straks staande moet houden is er een van véél contacten, en hem daarvan weghouden leidt misschien alleen maar tot grotere problemen later.

Daarbij geeft je berchtje wel iets weg van je eigen gevoel (van tekortschieten misschien). Het is niet makkelijk om een kind met adhd te hebben, en je kunt er als ouder ook wel van gaan voelen dat je zelf een mislukking bent. En om dat op te lossen ga je je kind dan maar “volstoppen met pillen”.

Gek hé, als hij een lichamelijke ziekte zou hebben als bijvoorbeeld diabetes, dan zou je niet aarzelen om hem insuline te geven als hij dat nodig zou hebben. Wel: adhd is óók een lichamelijke ziekte, al zit het verborgen in je hoofd. En er zijn medicijnen die daarbij kunnen helpen - één tabletje per dag. Dat is toch wat anders dan volstoppen, vind ik.

En: werkt het niet, dan kun je altijd weer stoppen immers?

• Chappy

Hoi,

Voordat je aan de pillen begint, kun je wellicht eens proberen naar een goede kinesioloog te gaan.

Ik geloof absoluut niet in pillen. Hyper en Alkien (waar zijn jullie eigenlijk?!?!?), kunnen je meer over de nadelen van o.a. ritalin vertellen - veel meer dan ik.

Bovengenoemde behandeling (kinesiologie) is heel kindvriendelijk en al na 2 of 3 behandelingen merk jij (en de school) duidelijk verandering.

Verder kun je - indien je zoon de officiele stempel adhd heeft - een rugzakje aanvragen. Dan krijgt hij extra hulp op school, die jou ook kunnen helpen met de communicatie met de leerkracht, zodat deze kan worden gestuurd in de manier waarop hij of zij het beste met jouw zoon om kan gaan.

Succes met je keuze.

Groetjes,

Chappy

• monique

hoi jerry,

gelukkig is de ADHD vastgesteld door een kinderpsygiater en een jeugdarts van de GGZ dus dat zit wel goed neem ik aan.

Ze hebben hem meerdere keren een dagdeel onderzocht en ook een IQ en een EQ test afgenomen.

Het moeilijke is dat ik te veel tegenstrijdige meningen hoor over ritalin of soortgelijke medicatie.

Ik ga zeker even kijken wat speciaal onderwijs kan bieden

Bedankt voor je tip

Gr Monique

• monique

Hoi Chappy,

Dat is inderdaad een heel goed idee.

We zijn al met homeopathie bezig geweest en al vanaf zijn geboorte bezig in het alternatieve.

Ik ga dat zeker uitzoeken en wie weet heeft dit wel een gunstige uitwerking.

Ik ben er tussendoor alleen achter gekomen dat het lastig is om een goede kinesioloog te vinden bij ons in de buurt. maar goed dat is een kwestie van goed zoeken.

We gaan het zeker proberen want ik ben er van overtuigd dat er iets is wat verberering geeft.

En mocht dit allemaal niet werken kan ik alsnog medicatie aanvragen toch?

Gr Monique

• monique

Hoi Amaranth,

Speciaal onderwijs is zeker een optie maar heeft bij ons geen pre.

Het gaat bij ons meer om het wel of niet geven van medicatie, in welke vorm dan ook.

Als er ander manieren zijn om de gevolgen van zijn ADHD ( concentratie, inpulsiviteit en het gestuiter ) onder controle te krijgen zijn zullen we die zeker niet laten liggen.

Ik lees vaak dat de stof methylfenidaat ( Ritalin ) kinderen als een zombie maakt.

Dat maakt voor ons de keus ook zo moeilijk

Wat is dan erger… een druk inpulsief kind of een zombie?

Ik wil geen kind wat TE lief is …. hij mag van mij ook wel een beetje druk zijn en wat nog belangrijker is dat hij zichzelf kan blijven.

Wat dat tekortschieten betreft is ook wel een beetje zo, maar dan voornamelijk naar de andere 2 kinderen toe.

Zij hebben ook aandacht, liefde en tijd van hun moeder nodig, en wat aandacht betrteft schiet dat er jammer genoeg wel eens bij in.

In ieder geval bedankt voor je reactie en je heb me zeker aan het denken gezet :-)

• Chappy

Hoi,

Je zou eens kunnen kijken op topki.nl voor een adres bij jou in de buurt.

Groetjes,

Chappy

• sunny

probeer eens visoliecapsules uit, schijnt ook te helpen bij “ADHD”

Er schijnt wel verschil te zitten in de verschillende merken, het fijne weet ik er niet van.