Hersenspoeling

• Anoniem

Wie heeft dit boek gelezen? Is het wat?

Groet Anoniem. :):)

BRAIN-WASHING.

In 1955, werd een Sovjet handboek met de titel: ?Brainwashing: A Synthesis of the Russian Textbook on Psychopolitics?, vertaald en als openbare waarschuwing verspreid door professor Charles Stickley uit New York.

Dit boek werd gebruikt op ondergrondse communistische scholen en ging over de verovering van het verstand via hersenspoeling. Er werd een strategie in uiteengezet om, onder het mom van geestelijke gezondheidszorg, een wereld in chaos te creëren. Die wereld zou daarmee openstaan voor een gemakkelijke verovering door het communisme.

Ik heb het boek in januari 2005 in het Nederlands vertaald, omdat het een verklaring zou kunnen geven voor onze chaotische samenleving. Het kan belangrijke informatie bevatten voor iedereen die in standaard antwoorden geen bevrediging vindt.

Het geeft antwoorden aan onderwijzers en predikanten, aan beoefenaars van (alternatieve) geneeskunde en aan lands- bestuurders maar ook aan een ieder die op straat in verbijstering om zich heen kijkt naar het geweld en de sociale verloedering.

Dit handboek is gebaseerd op de methoden van Ivan Pavlov, een Russische psychiater die theorieën ontwikkelde over de ?geconditioneerde reactie?, door experimenten op honden aan het begin van 1900. Het werk van Pavlov vormde de basis voor een fundamenteel psychiatrisch misbegrip dat mensen, net als honden, in de basis programmeerbare dieren zijn die alleen beïnvloed worden door angst en beloning. De experimenten van Pavlov legden de fundering voor de onmenselijke hersenspoeltechnieken die de Sovjet Unie, China, Amerika en vele andere landen, gebruikten in het midden van de twintigste eeuw.

Er werden technieken ontwikkeld om ?de menselijke psyche te verpletteren tot het punt dat het alles zou aannemen?, volgens hersenspoeldeskundige Sidney Gottlieb. Andere centra voor ?psychopolitiek? waren onder andere het Tavistock Instituut in Engeland en de Frankfurt School in Duitsland.

Ik heb zo hier en daar onder de noemer van ?toevoegingen van de vertaler?, wat onverklaarbare uitspraken van kopstukken uit de psychiatrie achter een hoofdstuk geplaatst, welke interessant worden in de context van de desbetreffende hoofdstukken. Alle foto?s, illustraties, woordverklaringen en roodbruine teksten zijn toevoegingen van de vertaler.

Lees dit boek voor wat het voor u waard is en kijk of u er voorbeelden van terugziet in het heden.

C. Willem Teunisse.

• Anoniem

Zonder het boek gelezen te hebben zal ik eerst mijn mening over psychologie geven. Ik heb er een haat/liefde verhouding mee. Ik vindt het enerzijds buitengewoon interesant, maar soms denk ik dat je dergelijke kennis maar beter niet kan hebben. Dat is ook 1 van de redenen waarom ik ondanks lichte problemen zelf nooit naar de GGZ ben gegaan. Ik vraag mij werkelijk af, of de kuur niet erger is dan de kwaal.

Daarnaast zullen er altijd mensen zijn die deze kennis zullen misbruiken om er op wat voor manier dan ook (macht of geld) zelf beter van te worden.

Groetjes Anoniem. :):)

• Ad de Beer

In mijn eerste college A&O psychologie werd door de docent het volgende citaat de groep in gegooid:

Als je weet wat de mens begeert kun je hem beheersen.

Het is schrikbarend, maar wel waar.

In de tweede wereldoorlog wist de propagande machine van de Nazi's op een geweldige manier gebruik te maken van psychologie, vertel 95% de waarheid en 5% onwaarheid, dan wordt dat door mensen al snel als 100% waarheid gezien. Dat hoef je maar 20 keer te doen om een nieuwe waarheid te creeren.

Vergelijkbare systemen zie je in het moslim terrorisme, waar jonge kereld de dood in worden gejaagd in de stellige overtuiging dat ze in het hiernamaals een fors aantal zelfherstellende maagden ter beschikking zullen krijgen (begeerte is sex).

De door mij zo verachte MLM bedrijven (Amway, Herbalife, Euphony, ACN, WIN, FLP, Tupperware) maken ook gebruik van dit soort technieken. Zoek mensen die financieel aan de grond zitten, vertel ze een verhaal over een armoezaaier die dankzij de verkoop van rommel nu een Porsche contant konden kopen, waarna deze mensen een hoog inschrijfbedrag betalen en vervolgens met een garage vol onverkoopbare rommel blijven zitten. De top van de pyramide wordt er rijker van, dat wel.

Ook binnen bedrijven wordt door middel van communicatie, straf en beloning mensen aangezet tot gewenst gedrag. Niet alleen door het management, sla daar de beroemde Hawntorn experimenten maar eens op na.

Kortom, je kunt psychology haten, verderfelijk vinden, maar het is steeds om ons heen.

Probeer je per slot zelf nu niet door middel van je verhaal een state of mind te creëeren?

Ad de Beer

• Saskia

“I”k vraag mij werkelijk af, of de kuur niet erger is dan de kwaal.“”

Hangt af van de kwaal.

Kennis over de ontwikkeling van het gedrag van de mens , grotendeels bepaald door de omstandigheden,kan zeer helpend zijn wanneer het leven is verstoord door bv trauma,s.

De andere kant is : kennis is macht en macht leidt tot misbruik.

Daar gaat jouw vehaal over.

Wij worden allemaal ernstig misbruikt door de commercie, de politiek etc. Overal waar mensen zijn die macht hebben, wordt manipulatie gebruikt.

• Anoniem

Saskia schreef:

>

> “I”k vraag mij werkelijk af, of de kuur niet erger is dan de

> kwaal.“”

>Hangt af van de kwaal.

Uiteraard.

> De andere kant is : kennis is macht en macht leidt tot

> misbruik.

Meestal wel. Maar ik heb ook vraagtekens bij de kennis opzich. Het is best wel zware kost.

• Ad de Beer

Lees daar Mauk Mulder eens op na.

Macht roept tegenmacht op. De mens streeft naar machtsnivelering, de machthebber zal machtsmidddelen inzetten om die nivelering te voorkomen.

De mindermachtige heeft steeds de keuze om door te gaan met verzet of zich aan te passen aan de omstandigheden.

Dat heeft weer te maken met de psyche van de minder-machtige.

En soms zijn de mensen die zich verzetten tegen macht, onderdrukking en manipulatie daar letterlijk het slachtoffer van (Pim Fortuyn, verzetstrijders, van Gogh) in andere gevallen winnen de ze (Ghandy, Mandela).

Het blijft dus een keuze.

Ad de Beer

• Saskia

Ja, dom blijven is makkelijker. Maakt niet gelukkiger (is mijn ervaring)

Kennis vergaren heeft consequenties.

Kennis geeft inzicht, overzicht ,maakt je verantwoordelijk en dwingt je tot het maken van keuzes.

Dat kan zwaar zijn, moeilijk en soms pijnlijk. Tegelijkertijd kan het zeer bevrijdend zijn te weten hoe en waarom de dingen zijn zoals ze zijn.

Te begrijpen dat het leed in jouw leven niet slechts jou overkomt. Dat het patronen zijn die in ieders leven kunnen en zullen voorkomen.

• Anoniem

Saskia schreef:

>

> Ja, dom blijven is makkelijker. Maakt niet gelukkiger (is

> mijn ervaring)

> Kennis vergaren heeft consequenties.

> Kennis geeft inzicht, overzicht ,maakt je verantwoordelijk en

> dwingt je tot het maken van keuzes.

> Dat kan zwaar zijn, moeilijk en soms pijnlijk.

Daar zit wel wat in. Maar goed, ik ben hier op het prikbord. Moet niet te gek worden. :)

> Tegelijkertijd kan het zeer bevrijdend zijn te weten hoe en

> waarom de dingen zijn zoals ze zijn.

Ohh, dat klinkt wel heel erg alwetend. Sorry, hoor.

> Te begrijpen dat het leed in jouw leven niet slechts jou

> overkomt.

Dat is alweer een scrale troost. Gedeeltelijke smart is halve smart. :):)

Dat het patronen zijn die in ieders leven kunnen

> en zullen voorkomen.

Ik hoor veel mensen klagen dat ze nooit wat meemaken. Ik rol mijn hele leven al in de avonturen. Soms zachtgezegd minder prettige, maar ook wel eens spannende.

Momenteel heb ik er helemaal geen zin in, maar toch gebeurd het weer, vertel eens, ligt dit nou aan mij, of is het toeval?

• Saskia

*D ……. Ik ben niet alwetend……

Heb veel …..te veel…avonturen beleefd.

Sommige zijn mij overkomen en had ik willen missen.

Andere avonturen heb ik opgezocht (zonder de consequenties te overzien en met alle gevolgen van dien )

Had ze voor geen goud willen missen,ook al heb ik mijn neus weleens flink gestoten.

Beetje afstand nemen als het je te veel wordt ?

• Anoniem

Hoi Ad,

Bedoel je dit boek van M.Mulder ?

Groet …. :):)

De logica van de macht door Mauk Mulder

Scriptum (2004) ISBN 905594 3207>

Met veel plezier heb ik in de afgelopen dagen het boek van Mulder over macht gelezen. Het lijkt er wel eens op dat mensen die macht hebben dat liever niet toegeven. Alsof het verwerpelijk is om macht te hebben. Maar zonder macht beweegt er niks. Het boek van Mulder maakt dat weer eens helder.

Al enkele decennia geleden schreef Mulder min of meer het Nederlandstalige standaardwerk over macht (met als centrale theorie de ‘machtsafstandreductie theorie’). Het thema macht heeft Mulder blijkbaar niet losgelaten, want recentelijk verscheen er een boek van hem. Hij heeft zijn theorieën nog eens overzichtelijk samengevat, geactualiseerd en vooral goed toegankelijk gemaakt. Het boek heeft een aantal beknopte theoretische inleidingen en is verder opgebouwd uit korte observaties met reflecties er op.’Als een aap de machtige aap gaat vlooien om hem gunstig te stemmen, ziet dat er anders uit dan de adviseur die zich inlikt bij de machtige topman van een bedrijf. Maar deze vleiende hoveling doet in wezen hetzelfde als de vlooiende aap. De verschijningsvormen zijn verschillend, de drijfveer is dezelfde’. Door het boek heen wordt de lezer regelmatig aangemoedigd na te denken hoe hij/zij zelf met (on)macht om gaat.

De minder machtige maakt de machtige

Het boek is een goed tegengewicht van het boek Hoe word ik een rat, waar alleen de negatieve kant van macht (als doel op zich) wordt beschreven. Houd je na het lezen van het boek Joep Schrijvers toch een wrange smaak in de mond, dit boek benadert macht vanuit de grondhouding: er zijn machtsverschillen en zonder macht beweegt er niks. Macht is noodzakelijk en vaak nuttig.

Wat verstaat Mulder eigenlijk onder macht? Hij definieert macht als ’een relatie tussen ten minste twee individuen of groepen waarin de één richting kan geven aan het gedrag van de ander of dit gedrag kan bepalen, en wel meer dan omgekeerd.’ De aandachtige lezer heeft het dus al gezien, ‘macht is een relatie, en dat betekent dat dus ook de minder machtige mensen bepalen hoe de relatie in elkaar steekt – door wat ze doen en door wat ze laten. Uiteraard drukken de machtigen meer hun stempel op de relatie, maar zij kunnen niet zonder die ander of anderen die minder macht hebben. De minder-machtigen maken de machtigen.’ Anders gezegd, de eigenschappen van de machtige zijn niet voor 100 procent beslissend. Macht is een relatie waarvan de minder-machtige deel uitmaakt.

Er zijn allerlei theorieën over de eigenschappen waarmee een sterke leider zich onderscheidt van een zwakke, en over de eigenschappen waarmee leiders zich in het algemeen onderscheiden van volgers.Machtige mensen beschikken over een hoge mate van intelligentie, en dan vooral sociale intelligentie.

Ze beschikken ook over communicatieve vaardigheden, zowel verbaal als non-verbaal. Machtige mensen zijn ook goede toneelspelers (ze laten vaak hun twijfels niet zien). Ze hebben ook aan machtsattitude: ze zijn geconcentreerd op macht en machtsuitoefening.’

Expert macht kent soms geen grens

Er zijn meerdere bronnen van macht (formele macht, sanctiemacht, formele macht, model of identificatie macht). In de kenniseconomie zou het vooral om expertmacht moeten gaan. Dit is de macht die, in termen van Mulder, gebaseerd is op de perceptie van de minder-machtige dat de ander het beter weet of beter kan. Formeel omschreven: ‘de minder-machtige in de relatie schrijft aan de ander (de machtige) meer relevante kennis en/of capaciteiten toe dan aan zichzelf. Bovendien is de machtige in de ogen van de minder-machtige betrouwbaar en gebruikt hij zijn deskundigheid op een eerlijke manier.’ Zoals Mulder het in een terzijde opmerkt, expertmacht doorbreekt vaak de formele machtsrelaties. De grootste valkuil voor de expert is overmoed: Expertmacht begint op een bepaald gebied, waarna het zich uitbreid na andere gebieden die weinig gemeen hebben met de oorspronkelijke activiteit. Een attitude van groeiend zelfvertrouwen van de machtigen en soms een erg naïeve afhankelijkheidsattitude van de volgelingen vormen de grondslag voor dergelijk gedrag.’ Mulder heeft zijn opvattingen over macht verwoord in stellingen zoals:

Individuen manifesteren in hun interactie met anderen een drijfveer om macht uit te oefenen (de fundamentele machtsdrijfveer ).

Machtigen manifesteren in hun interactie met anderen een drijfveer om hun macht te behouden, het machtsverschil met minder-machtigen te handhaven of, zo mogelijk, te vergroten ( de neerwaartse machtsdrijfveer ).

Hoe groter het machtsverschil tussen machtigen en minder-machtigen, des te sterker is de neerwaartse machtsdrijfveer tot machtshandhaving en machtsvergroting (verslaving van de duurzaam machtigen).

Individuen manifesteren in hun interactie met een machtiger persoon een drijfveer om het machtsverschil tussen henzelf en de machtige te verkleinen en als het kan op te heffen (de opwaartse machtsdrijfveer)..

Als machtigen in hun speelveld geconfronteerd worden met machtklim- mers die dichtbij in macht gekomen zijn, stellen zij zich positief op, mits ze hen niet als bedreigend ervaren (milde neerwaartse machtsdrijfveer).

Wanneer een groep in een crisis verkeert, is krachtig leiderschap nodig, dat macht kan uitoefenen (keuze voor onderwerping aan de machtige) .

Machtigen hebben een obsessieve behoefte om hun macht te rechtvaardigen, door te verwijzen naar nobele principes, normen en waarden ( de menselijke rechtvaardigingsobsessie over macht).

Over macht is meer te lezen in:

Managing with power, Jeffrey Pfeffer, Harvard Busines School Press (1992)

Power in and around organizations, Henry Mintzberg, Prentice Hall, (1983)

Hoe word ik een rat, Joep Schrijvers, Scriptum (2002)

De Heerser, Machiavelli (vertaling Frans van Dooren) Atheneum (1987)