Ik ben ongeveer een half jaar geleden van baan geswitcht. Bij mijn vorige werkgever had ik het erg naar mijn zin, we hadden een hechte en collegiale groep mensen om mee te werken, echter, door reorganisatie-dreigingen ben ik weggegaan. Ik zit nu 6 maanden in deze nieuwe baan en het bevalt niet. Vanaf het begin is de samenwerking en communicatie heel erg stroef gegaan (sommige collega's zeiden direkt in mijn gezicht dat ze me liever zagen gaan dan komen, zie zien mij als bedreiging). Alles heeft te maken met de cultuur uit het verleden, begrijpelijk, maar ik heb er wel last van. Al diverse malen heb ik het probleem besproken met mijn manager, die erkent het maar schuift het altijd terug naar mij (“volhouden” en “wat heb je er zelf al aan gedaan om het te veranderen”). Enige maanden geleden ben ik tijdens vakantie erg ziek geworden, waarschijnlijk gewoon ‘ontlading’ van alle stress. Sinds dien gaat het bergafwaards, ik voel mezelf lusteloos en een beetje depressief, ben vaak moe. Ik heb mezelf een tijd lang verplicht om door te zetten en proberen er iets van te maken, maar nu na een half jaar is bij mij de energie ook op. Het rommelt binnen het bedrijf, de een na de ander neemt ontslag. Mijn idee was om dit open te bespreken met mijn manager, maar hij voelt dan ook de bui wel hangen? (namelijk: dat ik ook op zoek ben naar een andere baan). Ik heb slechte ervaringen met open zijn wat je dwars zit. Wat is verstandig?