psychologie depressie

• frank

een depressie is een aandoening aan het primitieve brein.(de hypothalumus-

hypofyse bijnier as is geactiveerd) ook wel stress response systeem genoemd.

een depressie kan alleen opgelost worden in de tijd of de medicatie slaat aan of een

ect behandeling.met praten krijgt u het stress response systeem niet omlaag.

u denkt van wel? u trapt in het placebo gehalte van de psycholoog of psychiater.

de taal die deze mensen uitspreken heeft ook een hoog placebo gehalte. de

hoogst lopende placebo is natuurlijk de psycholoog of psychiater zelf. de gevolgen

van die geactiveerde stress response systeen is: dat u kampt met geestelijke

problematiek. dit is ook niet te verhelpen met cognitieve praatjes therapieen.

de geactiveerde hp as onderwerpt de cognitie. geen mens kan zich niet bescherm-

en tegen depressie, schizofrenie of suicidaal zijn. alleen medicatie of ect telt.

de psycholoog/psychiater aardig vinden, een luisterend oor, goede vragen kunnen

stellen, inlevend vermogen, aantrekkelijk vinden enzv.enzv behoort allemaal tot de

categorie placebo. afspraak maken, er naar toe gaan, praten, zal niet leiden dat u

depressie korter duurt.

ik ben maar 22 jaar bezig geweest met recidiverende suicidale depressies en

slecht 10 jaar suicidaal. ik heb maar 30 psychiaters (distribiteur van pilletjes waar

hij zelf niet van weet welke aanslaat). psychologiseren van de problematiek lijdt

niet tot een verbetering. het is jezelf zoet houden. u kent allemaal het gezegde:

praten en pillen. dat is het praatje van de pychiater. daar wordt hij/zij financieel

beter van. u blijft met lege hande.

• Ellen XL

Hoi Frank,

En hoe is het nu met je?

Ben je nog steeds in de zelfde mate recidief suïcidaal depressief of zie je verbetering in de loop van de tijd?

Zelf ben ik ook recidief suicidaal depressief geweest, vanaf mijn geboorte maar ik ben er langzaam overheen gegroeid.

Ik heb in dat proces 1 psychiater en 1 psycholoog versleten.

Deze lui hebben mij wat handvaten aangerijkt.

Ik had niet verwacht dat ze mijn hele geestestoestand voor mij zouden opknappen.

Dus ik heb zelf wat cursussen gevolgd: rebirthing, betere omgang met andere mensen, communicatie en conflicthantering, zelfhypnose en meditatie.

Iedere keer kwam ik wat verder, de omkeer kwam toen ik op de tv een vrouw hoorde vertellen dat ze in een Jappenkamp had gezeten en dat sommigen waren gaan liggen wachten op de dood, terwijl anderen er alles aan deden te overleven, hopend dat er op een dag een gat in het hek zou zitten waardoor ze konden ontsnappen.

Toen dacht ik “ik moet ook het gat in het hek zoeken”

Ik voelde me n.l. gevangen in die zwaar depressieve toestand.

Ik heb toen onderzocht wat depressie precies was en wat antidepressieva deed.

Toen ben ik tot de concluzie gekomen dat om te herstellen wat er niet goed ging met de uitwisseling tussen mijn hersenen en zenuwen ik een tijd lang alle stress moest vermijden. Dus ook situatie's en mensen of alcoholgebruik waardoor je gestresst kan raken. Zo kon ik de anti-depressiva af bouwen.

Op een gegeven moment ging ik met vakantie en kon in die tijd niet naar mijn psycholoog. Ik vroeg haar of ik in die tijd mijn gedachtes ook maar vakantie zou geven, door er gewoon niet aan te denken. De psycholoog was erg enthousiast over dat idee. In die vakantie heb ik geleerd sombere gedachten weg te drukken, zo van NU EVEN NIET! Na de vakantie wist ik dit vol te houden.

Resultaat; ik begon alles steeds lolliger te vinden!

Ik heb dus het gat in het hek gevonden en ik voel me nu hartstikke goed.

Je verhaal sprak me aan, ik herkende het en ik hoop dat ik je met mijn ervaring een beetje kan helpen om er uit te komen.

Groetjes Ellen

• frank

IK BEN INMIDDELS 4 JAAR DEPRESSIE VRIJ EN MOET MEDICATIE GE-

BRUIKEN. INDIEN IK GEEN MEDICATIE SLIK, SUICIDAAL. OP DE EERSTE

PLAATS ZIJN ER GEEN ZEKERHEDEN MET OF ZONDER MEDICATIE. HET KAN

ELKE DAG TERUG KOMEN. MEDICATIE OF ECT ZIJN MOGELIJKE OP-

LOSSINGEN. praten zijn zinloze excerties voor mij. nul effect. 22 jaar ervaring.

vaak zijn de gesprekken over het lijden. het lijden is een gevolg van de geactiveerde hp as. zodra de medicatie aanslaat, einde lijden.

gespekvoering is de grootste placebo in de gezondheidszorg. ik begrijp het geestelijk leed en de wil om met iemand daar over van gedachten te wisselen. ik

wil dat niet verbieden, maar het effect is er niet of niet eerder.

frank

• Ron

Het bestrijden van psychisch lijden dmv gesprekken/verdringing/medicijnen is oppervlakte bestrijding.

De takken pak je aan terwijl de wortel van de boom nog stevig in de grond verankerd zitten (en eigenlijk alleen maar krachtiger worden door het gesnoei).

De wortels moeten worden aangepakt.

Dit kan.

Zoek de wortels op van je psychisch lijden en zoek naar de bijl die ze weg kan kappen.

Vrijheid ligt voor je in het verschiet!

Ikzelf was in 1992 psychotisch.

Nu mag ik anderen op weg helpen.

Ik genees steeds meer en meer van psychische wonden.

De wortels liggen in het voorgeslacht/ ontkennen van de Schepper/ zelf willen doen (vertrouwen op eigen ratie en gevoel).

Heerlijk om meer en meer vrijheid te proefen en anderen te leren dit ook te doen (los van medicijnen/psychologische truckjes/verslavingen enz.).

Als het je gaat om effect werk dan aan de basis en niet aan de rand.

• Ellen XL

Hoi Frank,

Ik zeg niet dat je zonder medicatie moet kunnen, evenmin dat ieder te genezen is door een goed gesprek. Volgens mij ligt het bij iedereen verschillend.

Je hebt het over lijden en geestelijk leed. Ook ik heb geleden en eigenlijk denk ik dat iedereen wel lijdt. (ook weer allemaal op verschillende manieren)

Wat ik denk is, dat je het lijden een plaats moet geven.

B.v. het leed dient zich weer aan, het leed mag er zijn maar het heeft een plaats.

Het staat n.l. dáár!

Deze houding maakt dat het leed je niet overweldigd en helemaal over je heen komt.

Het leed krijgt een bepaalde ruimte en ook niet meer dan dat!

Krijg je dat voor mekaar dan wordt het leed net als een gezinslid waarmee je samen leeft.

Je kan dan meer afstand nemen en andere facetten van je persoonlijkheid krijgen ruimte om te ontwikkelen.

Dat gun je jezelf toch wel?

En verder denk ik dat echte vrijheid is, dat je ook zonder medicatie kan.

Niet nu meteen maar op een gegeven moment als je bepaalde problemen, zoals het leed beter kan handelen.

Ik wens je heel veel sterkte, ik begrijp heel goed dat jij je probleem op jouw manier denkt en wilt op lossen.

Hopelijk lijken wij heel veel op mekaar en kom je er eens uit.

Probeer daarom je ook open te stellen voor ideeën van anderen, ze komen vanzelf naar je toe als de er voor tijd rijp is. Het is je zo gegund!

Groetjes van Ellen