Psychologie studeren maar.....

• Angie

Ik wil heel graag psychologie studeren, dat wil ik eigenlijk al jaren maar ik heb een heel verleden, veel meegemaakt en volgens de een na laatste psychiater zou ik 2 persoonlijkheidsstoornissen hebben, ik moet er wel bij vertellen dat uit die test kwam dat ik niet psychotisch was terwijl dat even later bleek dat ik in de tijd van die test juist knetterpsychotisch bleek te zijn (!)

Om een lang verhaal kort te maken, ik denk dat ik niet chronisch ziek ben maar alleen psychose-gevoelig ben, word ervoor behandeld en ben gewoon stabiel.

Mijn behandelaar zegt ook dat ik uitbehandeld ben dus op dat gebied ook niks interessants meer heb mezelf volledig doorgelicht in mij zit echt niets nieuws meer vermoed ik.

Maar de fascinatie voor andere mensen blijft, ik zou dolgraag andere mensen willen helpen. Nu heb ik gehoord dat je het tijdens een studie psychologie extra moeilijk hebt als je zelf bagage hebt en nu begin ik te twijfelen.

• nieke

Ha die Angie

Wat vaak wordt gezegd is dat mensen die psychologie gaan studeren, zelf een probleem hebben en dat denken op te lossen via deze studie. En dat gaat vaak niet lukken. Maar zoals jij zegt: dat je het er moeilijker door krijgt… valt ook reuze mee!! Ik heb zelf psychologie gestudeerd en heb het er zeker niet moeilijker door gekregen. Binnen psychologie heb je ook nog zoveel richtingen! Ik denk als je klinische psychologie doet (waarbij je de ziektes en symptomen enzo leert) ga je wellicht bepaalde zaken herkennen en is er misschien een fase dat je denkt: aarggghh dat heb ik ook allemaal!!! (dit verschijnsel zie je ook bij medicijn studenten). Maar als je later mensen wilt helpen, moet je daar doorheen kunnen komen. En als je daar niet tegen zou kunnen, kan je altijd nog arbeid&organisatiepsychologie doen ofzo (zoals ik). In je eerste en tweede jaar kun je wel beetje uitzoeken wat je echt wilt. Dusss…laat je niet weerhouden die studie te doen doen door die angstberichten. Veel plezier!

• Fred

Gewoon doen, als je er zin in hebt, en tijd voor hebt. :):)

Een mens is nooit uitgeleerd.

Groet Fred

• ujukarin

Naar mijn idee valt het ook reuze mee, dat je het tijdens je psychologiestudie ‘moeilijk krijgt’ als je zelf bagage hebt. Zoals Nieke al zegt: het hangt ook heel erg af van de richting die je doet. Met klinische psychologie kan ik het me wel voorstellen, maar de eerste vier basisjaren.. naaah, lijkt mij niet. Bedenk dat het vooral erg theoretisch is allemaal, je leert heel veel over de meest uiteenlopende zaken, en je bent heus niet alleen, of zelfs niet vooral, bezig met psychologische problemen, de echte klinische psychologie dus. Mocht je trouwens besluiten dat dat wel is wat je wilt, en wil je echt klinisch psycholoog worden, dan zul je na je vierjarige studie wel nog een paar jaartjes door moeten studeren. Maar ook dan geldt dat je tijdens die eerste jaren vanzelf wel zult merken of je dat aankunt of niet: je krijgt vooral een inleiding in de klinische psychologie, dus kunt als het ware voorzichtig kennismaken met dit deelgebied. Dus ik zou zeggen: als je het echt wilt, gewoon doen. Je kunt er nog zoveel kanten mee op, en ook ‘mensen helpen’ kan in heel veel verschillende deelgebieden van de psychologie.

• Dirk van Deurse

Sociologie!

• Angie

Dank jullie allemaal voor de reactie´s het is zeer verhelderend voor mij. Ik ga proberen bij de HBO psychologie binnen te komen, ik moet daarvoor een korte motivatie schrijven maar daar moet ik nog eventjes over nadenken.

• nieke

heee, hardstikke goed besluit!

niet te lang over nadenken hoor…gewoon schrijven met die hap! :-)

iets met: dat je het interessant vind om mensen en hun gedrag te analyseren dat je graag mensen helpt; (wellicht onderbouwen met wat voorbeelden), en dat dat je een goed gevoel geeft. En klaarrrr…niet te moeilijk over doen.

succes!!

• Angie

Ik heb gelezen dat je voor psychologie normaal gesproken wiskunde nodig hebt is dat ook zo voor de HBO? Ik kan het nergens vinden.

• Dries

Weet jij dan misschien in welke steden ze HBO psychologie geven dank.

• P S

hbo.startpagina.nl

Kolom : Algemeen staan alle Hoge scholen. Kijk daar eens.