Materialisme

• Mickey

Al geruime tijd ben ik op zoek naar een behoorlijk boek of artikel over materialisme. Niet zozeer hoe Marx erover schreef, of in vergelijking tot spiritualiteit of Religie, maar eerder in combinatie met onze consumptiemaatschappij. Waarom kopen mensen dingen, veel meer dan dat ze nodig hebben? Een eenduidig antwoord krijg ik niet, een idee helpt me al een heel eind op weg.

Groeten Mickey

• azalaia

Ik denk dat mensen, niet allemaal natuurlijk, hebberig zijn, kopen om het kopen. Er komen elke dag weer nieuwe gadges op de markt, kijk alleen al naar het assortiment mobiele telefoons.

Ik denk ook dat mensen kopen om hun echte gevoel te onderdukken, als men zich niet goed voelt gaat dat gevoel even weg door iets te kopen.

Op die manier pak je het echte probleem niet aan en kan kopen een verslavind worden.

Zodra we oorlog krijgen en er niks meer aan luxe te koop is, moet je zien hoe saamhorig mensen opeens worden: jij hebt niks, ik heb niks, dus wat we samen nog hebben zullen we delen,

Zodra er weer allerelei dingen te koop zijn, is het ikke ikke, ik wil hebbe……..

Ik ben zo niet, heb wel een pc, tv en video,maar geen auto, of een lading schoenen cq kleding of make-up. Is allemaal niks voor mij. Elke jaar vakantie houden….???? Nee hoor, 1x per 5 jaar ga ik ergens naar toe, voor de rest ben ik tevreden met mijn leven en mijn 2 honden en verdere familie.

Het lijkt ook wel of mensen niet goed meer kunnen relativeren, niet meer inzien, dat materie vergankelijk is en in prinipe niet zo veel van waarde.

Maar goed, oke, vind mijn pc wel heel waardevol, al is het materie…..haha.

Groeten van azalaia.

• Dirk van Deurse

http://www.ethesis.net/consumptie/consumptie_inhoud.htm

• Jon

Mickey was op zoek naar een behoorlijk boek of artikel over materialisme.

• azalaia

Jon schreef:

Mickey was op zoek naar een behoorlijk boek of artikel over

materialisme: aldus jon.

————————————————————————————-

Ja èn……. voeg jij soms iets toe aan haar topic?

Ze vroeg ook waarom mensen materialistisch zijn, dus steek je handen eerst in eigen boezem….

Groeten van azalaia.

• Fred

Mickey schreef:

Waarom kopen mensen dingen, veel meer dan dat ze nodig hebben? Een eenduidig antwoord krijg ik niet, een idee helpt me al een heel eind op weg.

________

M.i. reclame = hypnose. Voeg daaraan toe, jaloezie, hebzucht (we willen immers niet graag dat de buren een grotere breedbeeld heeft dan wij), en er is het juiste klimaat voor de "consumpsiemaatschappij.

ARTIKEL TELEGRAAF 25-7-2006

Laat filmkijkers een onderdeel van een seconde een reclameboodschap zien, b.v. “drink Coca Cola”", en de kijker krijgt trek in Cola en drinkt dat product in de pauze.

Het is een experiment dat in 1957 in Amerika werd uitgevoerd, maar waarvan nadien bekend werd dat de onderzoeker J.V. de uitkomsten had verzonnen. Nu, bijna 50 jaar later herhaalde de Nijmeegse sociaal psycholoog J.K. de test.

In K. onderzoek naar de werking van zgn. sublinimale reclame reclame, de resultaten zijn inmiddels geplubliceerd in de journal of experimental social psychlogy, werkte de psycholoog met een testgroep van 60 personen. Hij liet ze een onzinproef doen: zoek in een reeks hoofdletters B naar kleine letters b. Tussendoor kwam heel kort, 23 milliseconden, het merk Lipton Ice op het scherm.

Bij een controlegroep die dezelfde opdracht uitvoerde kwam niet de naam van van de ijsthee maar een anagram van het merk: nipeic tol. De tijdflits was zo kort dat niemand de namen bewust zag. Na afloop kregen de proefpersonen iets te drinken aangeboden. Ze mochten kiezen uit Lipton Ice en Spa rood. Bovendien vroeg K. de proefpersonen of ze dorst hadden. De dorstige personen de ijstheeflits hadden gezien, kozen vaker voor dit drankje dan de mensen in de controlegroep.

De conclusie, aldus K. is dat de flitsreclame alleen werkt bij een behoefte. Het heeft geen zin ijsthee te slijten aan iemand die geen dorst heeft. Daarom voegde hij een tweede experiment toe. Een deel van de groep werd dorstig gemaakt met met dubbelzoute drop. En jawel, de dropeters kozen vaker voor de ijsthee. De psycholoog verrichtte zijn onderzoek op de Radboud Universiteit Nijmegen, een heel andere omgeving dan thuis of in de bioscoop. Daarom wil K. nu gaan onderzoeken hoelang de boodschap blijft hangen.

Het Amerikaanse onderzoek leidde in 1957, voor bekend tot felle protesten.. Men onderkende het gevaar van onderbewuste beinvloeding en sublimimale reclame werd in de VS, in Australie en Groot Britanie verboden.

Want: stel dat flitsreclame niet wordt gebruikt om de onderbewuste kijker te verleiden tot het drinken van Cola maar juist stiekem wordt aangezet tot ongezond gedrag, vet eten, meer roken?

Of, waar trekt men de grenzen, om op een bepaalde politieke partij te stemmen?

• Pieter

Volgens mij ben je al bevooroordeeld. Misschien kopen mensen juist wel precies datgene dat ze nodig hebben om prettig te kunnen leven !

• Fred

Pieter schreef:

Misschien kopen mensen juist wel precies datgene dat ze nodig hebben om prettig te kunnen leven !

———-

Dit geloof je toch zelf niet !! De gemiddelde Nederlander heeft kasten vol met overbodige troep. In de “beter gesitueerde” gemeentes moet je zelfs een vergunning aanvragen om tussen het grof vuil te mogen snuffelen.

Ik vindt het ook grappig om (bij mij in de buurt dan) tussen het vuilnis te snuffelen.

Moet je ook eens een keer doen (niet in mijn wijk :):)) dan weet je precies hoe het er voor staat met het consumeer gedrag.

Groet Fred

• monica

Ik denk dat juist in tijden van oorlog of wanneer er geen luxe artikelen te koop zijn, dat mensen juist niet delen.

De verhalen die ik heb gehoord en de films die ik heb gezien, daar blijkt juist uit, dat mensen dan alles doen om zichzelf en hun familie te voorzien van levensbehoeften.

Zodra de eerste eigen levensbehoeften ruim zijn voorzien, willen mensen nog wel eens iets delen..

En inderdaad, mensen kopen ook om depressies/rotbuien weg te drukken of gewoon om de HEB..

Als ik zelf gestresst ben, ga ik meer eten..dan normaal. En als ik dan toevallig in de winkel ben, is het geen goed moment voor mij..zwakte.

Tegenwoordig probeer ik mezelf op te vrolijken met de juiste muziek, films, boeken, maar ja, die moet ik dan of kopen of huren, en daarvoor moet ik wel weer naar de stad..

• ide

Er valt veel over die onderwerpen te lezen.

www.consuminderen.startpagina.nl

www.zuinigst.nl