Stop de negatieve gedachten vervolg

• Pamela

Hallo,

Volgens mij heb ik nou precies last van waar dit item (zie onder) over gaat.. Ik zal even beknopt proberen uit te leggen waar ik last van heb.

2 jaar geleden werd ik overspannen. Erg lastig, zeker als je gewend bent alles precies onder controle te hebben. BANG daar heb ik meteen het probleem!! Ik was ineens de controle kwijt……….Inmiddels heb ik mijn overspannenheid overwonnen maar de angst om de controle te verliezen is er gedurende de dag constant in de vorm van negatieve gedachte….

Ik ben bijvoorbeeld bang om van een flat te springen, met mijn auto in het water te rijden, mijn kinderen of mezelf iets aan te doen…etc. Snap je wat ik bedoel?

Constant denk ik die dingen en niet omdat ik het wil…nee juist in tegendeel ik wil het juist NIET! En daarom maakt het me ook zo bang. Ik wil niet van een flat springen, ik wil niet met mijn auto in het water komen, mijn kinderen of mezelf iets aandoen. NEE NEE NEE dat wil ik niet maar ik ben zo bang om daar de controle in te verliezen dat het toch gebeurt zonder dat ik het wil!!!!! Ik ben dus eigenlijk de gehele dag door bang van mijn gedachten. Heeft iemand een tip?

Pammie

• nieke

Ha Pamela…ik snap het een beetje in die zin…dat ik wel eens denk…als ik nu van deze brug afspring (wat zomaar kan…) dan ben ik dood… wie zegt dat ik dat niet doe in een opwelling?? Het is zo makkelijk om iets stoms te doen. Je hoeft maar even de weg kwijt te zijn, spring voor een auto en dat was het leven… Wie zegt dat ik dat niet een keer doe? Ik zou het echt niet willen hoor!!! Maarja..

Beetje zo'n gevoel? Maar ik heb het niet zo erg als jij denk ik… Ik denk er even aan, maar denk dan…nee dat doe ik niet, zo ben ik niet…en dan is het wel over. Maar ergens…het paniekerige…ik voel het wel…

Als je er echt erg last van hebt, (zo komt het wel over…) zou ik toch even naar een psycholoog gaan ofzo. Een vriendin van mij had last van paniekaanvallen en die heeft heel veel baat gehad bij ademhalingstherapie in combinatie met een minimale dosis anti-depressivia. Binnen 2 maanden was ze overal vanaf. Maar zo zijn er vele therapie soorten

Succes!

Groetjes nieke.

• Ron

Er is iemand met je wil aan het sollen, deze persoon probeert zijn macht/controle over je te vergroten waardoor jij je vrijheid verliest..

Het is een macht van controle die jou onder controle wil hebben/krijgen, dat lijkt deze macht aardig te lukken op dit moment.

Controle staat tegenover vrijheid.

Als je je leven overgeeft aan Jezus weet ik dat deze macht het op zal moeten geven.

Dat is mijn (geheel persoonlijke) tip. Dit gaat buiten het psychologische boekje maar wat mij betreft er ook bovenuit.

Zelf ben ik eens psychotisch geweest en dergelijke dwangmatige gedachten zijn mij niet vreemd. Ook paniekaanvallen heb ik veel gehad. Lange tijd medicijnen geslikt om een en ander te onderdrukken.

Sinds een aantal jaren leef ik vanuit Jezus'liefde voor mij en ben ik vrij van deze dingen, al vragen de ervaringen van 33 jaar lang leven onder dwang en zeer weinig liefde enz. nog wel om verder herstel.

Dit lukt nu zonder medicijnen en angst, heerlijk om zo te mogen groeien!

Ik gun je de rust die Jezus je kan en wil geven.

Zie maar wat je doet, ik wens je het beste!

Groet Ron

• Ellen XL

Hallo Pammie,

Ik denk dat iedereen wel eens angstige en negatieve gedachen heeft.

Wat mij zelf betreft is dat b.v. dat ik financieel aan de grond raak, mijn huis uit gegooid word en dan dakloos langs de straten zwerf.

Of dat ik dement word en kwijlend mijn eten in mijn haar smeer, of…

Als ik door zulke gedachten overvallen word dan denk ik tegenwoordig “dit wil ik niet”. Vervolgens denk ik “wat ik wel wil is…”

Ik heb 5 punten wat ik wil op een briefje geschreven, dan kan ik op negatieve momenten kijken wat mijn hoofd-doelen waren. Voor mij zijn dat:

1 er zijn - leven

2 humor - vrolijk zijn en dit delen

3 genieten - gelukkig zijn

4 communicatie

5 liefde en vriendschap

Verder heb ik op het zelfde papiertje nog in enkele zinnen mijn grote droom opgeschreven. Ik heb me in mijn droom niet laten beperken door omstandigheden, ben er van uit gegaan dat alles mogelijk is.

Iedere morgen als ik wakker word, blijf ik nog 5 minuten liggen en dan denk ik er aan wat ik wil bereiken en wat voor mij belangrijk is. Ik bedenk ook hoe ik graag wil dat mijn dag verloopt, hoe mensen mij zullen waarderen en dat ik hoop dat ik iets goeds mag betekenen voor de mensen die ik tegen kom.

Soms schrik ik er een beetje van hoe mijn wensen uit blijken te komen (maar ze moeten wel in het redelijke blijven)

Misschien is het voor jou ook wel wat om eens te bedenken en op te schrijven wat jij belangrijk vindt om voor te leven en wat jouw grote droom is.

Ik weet zeker dat jij dan niet meer denkt dat je zo maar van de flat springt hoor!

Liefs van Ellen

• nieke

Ha Ellen

Wat een goede tip om zo 's ochtends te beginnen. Het geeft structuur ofzo en zorgt ervoor dat je aan het einde een voldaan gevoel mag hebben…hmmm goeie!

Liefs van Nieke

• Pamela

Hoi Ron,

Bedankt voor je tip maar ik moet je zeggen dat ik heel gelovig ben…Ik heb daar ook erg vaak over nagedacht over mensen die datzelfde zo zeiden als zoals jij dat nu zegt maar op de een of andere manier raak ik maar niet “verlost” van deze gedachten ondanks dat ik een rotsvast vertrouwen heb in God en ook een geregelde kerkganger ben… Zou er toch iets aan mijn vertrouwen schorten?

Pammie

• Pamela

Ellen,

Hoe vaak haalde jij in het begin dat briefje dan tevoorschijn? Heb je tip overgenomen en ook deze 5 punten (want daar denk ik net zo over als jij) op een papiertje gezet. Hopelijk heb ik er ook steun aan.

Pammie

• Angie

Mijn behandelaar gaf me een tijd terug een goeie tip. Ik had last van dezelfde soort gedachtes als jij. Hij zei: “Als je die gedachtes hebt dan wéét je dat je ze toch niet uitvoert, dus waarom schenk je er gedachte aan? De volgende keer als je er last van hebt zeg je ´stop dit ga ik niet in het echt doen, dus ik hoef nergens bang voor te zijn´.”

Dit heeft mij ontzettend geholpen.

• Ellen XL

Hoi Pammie,

Je schreef: Zou er toch iets aan mijn vertrouwen schorten?

Nee hoor, er schort niets aan je vertrouwen! Zelf ben ik ook Christelijk maar ik heb je hieronder een niet direct Christelijk antwoord gegeven. (ik heb je reactie nog niet bekeken, doe ik straks)

Ik denk dat als je zoals in jouw situatie moet verwachten dat alles alleen door je rotsvaste geloof goed komt, dit verdraaid frustrerend kan werken.

Alleen maar blind geloven en haleluja jubelen daar kom je er echt niet mee.

Je mag twijfelen en van de gebaande geloofspaden afwijken, ik weet zeker dat God dat goed vindt en dat Hij hoe dan ook van je blijft houden.

Soms (vaak!) zet God een geliefd mensenkind in een situatie die heel moeilijk is, ik denk dat Hij er een bedoeling mee heeft en verwacht dat jij er (levend) uit komt.

Ik verbaas me soms ook hoe goed het met andere mensen gaat en hoe makkelijk hun leven verloopt. Meestal zijn dat niet de mensen die veel voor de wereld betekenen.

Sterkte en vergeet niet af en toe te bidden :)

Liefs Ellen

• Ellen XL

Hoi Nienke,

Ja en s'avonds dan ga ik nog eens na wat er van terecht gekomen is…

Liefs Ellen