Meer openstaan voor anderen

• Marijke

Ik merk dat ik nogal weinig open sta voor anderen. B.v.: ik praat vooral vanuit mijzelf en wat ik allemaal heb gedaan en wil doen en vraag weinig terug aan de ander. Als ik dan iets terug vraag zijn dat altijd gesloten en geen open vragen.

Hoe kun je meer empathie tonen, meer het contact zoeken met de ander??

• Ad

ik herken dit goed. Ik ben altijd bang om anderen te persoonlijke vragen te sstellen en stel ze daaro niet.ik vind het wel fijn als anderen persoonlijke vragen stellen. Speelt dit ook bij jou ?

• Marijke

Dit speelt wel mee ja.

Ik denk dan altijd: misschien wil de ander er wel niet over praten ofzo. Terwijl je ook uit kunt gaan van jezelf: ik vraag gewoon alles, de ander geeft wel aan als hij/zij er niet over wil spreken.

Verder merk ik dat ik gewoon meer vanuit mijzelf redeneer dan vanuit de ander. Ik vind dat vervelend.

• Marijke

Ik krijg wel eens op het werk het commentaar dat ik teveel via eenrichtingsverkeer communiceer en onlangs is een sollicitatie op niks uitgelopen omdat men vond dat ik teveel afstand hield met anderen.

• Lorrie

Hoi Marijke,

Waarom is dat vervelend ? Soms is het juist heel goed om vanuit jezelf te praten omdat een ander wat kan hebben aan jouw ervaringen en daarmee geholpen is.

Het is altijd goed om wederzijds interesse te tonen, te open heeft ook weer z'n nadelen, maar van de andere kant, dit ben jij, prima toch!

• Ellen XL

Dat komt toch bij erg veel mensen voor! Vooral over zichzelf praten…

Het viel mij op een gegeven moment op dat ik het wel prettig vond als mensen mij persoonlijke vragen stelden zoals hoe mijn vakantie was of als ik ziek was hoe het ging of wat ik dacht over bepaalde dingen.

Nu probeer ik zelf ook meer van dat soort vragen te stellen.

Ik onthoud tegenwoordig beter wat mensen over zichzelf gezegd hebben en nu voel ik me ook meer betrokken. Een soort aangeleerde warme belangstelling :D

Jaren geleden was ik enorm introvert, maar als ik daar nu mee aan zou komen roept men: “welnee!”

Heb jij ook dat je namen niet kan onthouden?

Had ik ook, toen ben ik me gaan trainen om 2 namen per dag te onthouden (desnoods schrijf ik ze even op in een bloknote) en nu weet ik meer namen dan wie ook.

Misschien zijn dat gewoon een paar dingen om mee te beginnen.

Groetjes van Ellen

• Raymond

Ik denk dat een bepaalde afstandelijkheid niet verkeerd is. Zal ook van het beroep afhangen.

Maar verders prima dat je je bewust bent van je tekortkomingen en bereid bent er aan te werken. Ga zo door. :):)

• Marijke

Dank je, maar ik werd hierom wel afgewezen :(

• Ron@ld

ik ben voor de laatste maal afgewezen en zal nooit meer van iemand gaan houden

• private shrink.

Heel verstandig. Mensen zijn niet te vertrouwen en vroeg of laat worden we allemaal in de steek gelaten.