Zelfkennis

• Fred

Een grappig artikel, wat ik ergens tegen kwam.

———————

Wie ben ik? Zelfkennis is vaak zelfbedrog

?Ken u zelve?, gebood Socrates al, en tot op de dag van vandaag worden we doodgegooid met persoonlijkheidstesten, trainingen ?zelfverwezenlijking? en zelfhulpboeken als Worden wie je werkelijk bent. Maar kan het wel: jezelf kennen?

In 1948 nodigde de Amerikaanse psycholoog Bertram Forer zijn studenten uit om deel te nemen aan een persoonlijkheidstest, waarin ze vragen moesten beantwoorden over hun hobby?s, karaktereigenschappen, stille ambities en verlangens. Een week later ontvingen ze de uitkomst, een persoonsbeschrijving van een halve pagina. Forer vroeg ze vervolgens op een schaal van 0 tot 5 aan te geven in hoeverre de beschrijving overeenkwam met hun karakter. De studenten waren dik tevreden over de resultaten: de gemiddelde score was 4,2 (goed tot zeer goed). De grap: iedereen had exact dezelfde persoonsbeschrijving gekregen. Wat ze ook hadden ingevuld, ze lazen allemaal: ?Je wilt graag dat mensen je aardig vinden en je bewonderen, en tegelijkertijd heb je de neiging om kritisch op jezelf te zijn. Je beschikt over een behoorlijk potentieel dat je nog niet helemaal hebt aangewend, uiterlijk ben je zelfverzekerd en gedisciplineerd, maar van binnen ben je soms onzeker en maak je je zorgen. Soms ben je extravert en sociaal, maar op andere momenten in- trovert, op je hoede en gereserveerd (?)? En alle studenten herkenden zich er precies in.

Zelfbedrog

Hoe kan dat? Beschikte deze groep over uitzonderlijk weinig zelfkennis? Waren ze in 1948 nog niet zo met zichzelf bezig? Misschien. Maar de test is sindsdien honderden keren herhaald en de gemiddelde beoordeling lag steeds op 4,2. Forer ontdekte dat het met de zelfkennis van mensen maar matig is gesteld en dat ze de neiging hebben om algemene vaagheden rond hun persoonlijkheid zonder blikken of blozen te accepteren en ze zelfs als unieke eigenschappen te zien.

• azalaia

Grappig, ik ken dit verhaal, en zo zie je maar weer hoe relatief dit soort dingen zijn.

Ik denk mensen voor een deel zichzelf kennen in die dingen waar ze mee vertrouwd zijn, maar als ze in een totaal onbekende en gevaarlijke situatie rerecht komen, dan is het vaak de intuïtie die hun help het gevaar te ontwijken of op te lossen. Dat is dan geen kennis of weten meer, maar gevoelsmatig doen wat er gedaan moet worden.

Mensen denken ook dat ze zichzelf kennen, maar volgens mij is het niet mogelijk jezelf voor de 100% te kennen.

Veel verborgen krachten, gebreken, angsten maar ook talenten zullen er niet uitkomen als ze niet door toeval ontdekt worden.

Je bent wat je eet, je bent wat je leest, laat mij je huis zien, dan zal ik zeggen wie je bent…….het zal allemaal wel waar zijn voor een deel, ook wat je zegt ben jezelf.

Mensen laten zich soms ook niet kennen, draaien om de dingen heen, doen raar of afwijkend, en als je dan vraagt wat er aan de hand was, dan weten ze dat niet.

Mensen zijn in mijn optie rare wezens met rare gewoontes, maar ook heel interessant als je er voor open staat.

Ja, de mens is een wezen met hersens maar die door toe doen van alcohol of drugs op hol kunnen slaan en gevaarlijk kunnen worden.

Als ik ztil sta bij mezelf dan snap ik helemaal niets meer, dan snap ik niet meer hoe het toch in godnaam mogelijk is dat alles het toch elke ochtend maar weer doet, dat mijn gecompliceerde geest weer aan het werk is dag en nacht, dat ik in 1 seconde door de tijd kan reizen in gedachte of in een droom, dat die geest in mij zich niet laat raden…en altijd een mysterie zal blijven, mijn eigen ik.

Ik denk mezelf te kennen maar soms benik zo vervreemd van mezelf dat ik me niet meer herken als mezelf.

Groeten van azalaia.

• Angie

Ik denk dat het komt omdat mensen zichzelf over het algemeen nogal fantastisch vinden :D

• Fred

Haha. Ik denk dat veel mensen bang zijn om naar zichzelf te kijken.

Ik denk dat 99 % van de mensheid zichzelf ook zal omschrijven als een “goed” “en ”sociaal“ mens. Althans zichzelf allerlei positieve karaktereigenschappen toedichten, die niet overeenkomen met de realiteit. Niemand wil zichzelf zien als ”slecht" of iets dergelijks. Het valt ook niet mee.

Life is tough!! :):)

• Angie

Ja :D De bekende combinatie: geen zelfkennis hebben en geen zelfkritiek.