dromen, wat kun je ermee

• Leine

Vanmorgen werd ik half dromend wakkergemaakt door mijn wekker.

Daardoor herrinnerde ik me de droom nog half.

Ik heb weinig verstand van dromen, maar vond het merkwaardiug dat de droom ging over mijn grote liefde uit de brugklas ;-) (ik ben nu een dertiger, dus dat is al even geleden; en hij heeft het nooit geweten overigens). Na de brugklas was de interesse ook weg en kwamen er anderen op mijn pad.

Ben toch wel benieuwd waar zoiets nou opeens vanuit het niets vandaan komt.

• azalaia

Tsja, dromen zijn zinvol en soms zinloos, maar alles wat we meemaken wordt bewust/onbewust opgeslagen in laatjes in ons brein.

Soms totaal onverwacht wordt er in onze dromen zo'n laatje opengetrokken en komen er flarden van herinneringen naar buiten of je dit nu wilt of niet, het gebeurt gewoon.

Alles heeft wel een reden waarom ineens een oude schoolliefde voorbij fladderde. Misschien had je onlangs iets gezien op tv over iemands jeugdliefde of iemand heeft dit woord genoemd zonder dat dit op jou sloeg.

Er komen dagelijks talloze woorden bij ons binnen die het ene oor ingaan en net zo hard het andere weer uit. Gelukkig maar eigenlijk, anders zouden we echt gek worden.

En sta ook niet raar op te kijken als je binnen een half jaar deze persoon ‘'toevallig’' nog eens tegenkomt…… zoiets kan heel goed gebeuren.

Groeten van azalaia.

• Leine

Dank je voor je reactie, Azalaia.

Wel een apart iets, dromen. Zo'n samenraapsel van allerlei indrukken en opgeslagen informatie, van ook blijkbaar jaren geleden.

Meestal onthoud ik ze trowuens niet; behalve als ik er middenin wakker gemaakt word, zoals deze keer.

Benieuwd of je ‘voorspelling’ uit zal komen ;-)

• Ad

Dromen zijn volgens mij verwerkingen van dingen die je meemaakt enm dingen waarover je piekert.

Een voorbeeldje: ik droom vaak, dat ik in een bekende buurt of stad ben, waar ik de diverse wegen goed ken. Ik wil naar huis volg de wegen die ik moet volgen maar kom toch niet thuis. Of ik mis de bus die ik moet hebben of er is iets met mijn fiets of ben de auto kwijt.

Mijn verklaring is dat ik zelf niet goed weet wat ik wil doen qua werk en mijn leven. Ik weet wat ik kan maar ken de nadere mogelijkheden nog niet goed. Ook de hulpmiddelen helpen niet om nar een doel te gaan.

• azalaia

Ja, en dat verklaart waarom je droomt dat je uiteindelijk nergens komt, in het dagelijkse leven ben je niet doortastend genoeg en dat wordt in een droom weer eens goed duidelijk gemaakt.

Ik ben wel doortastend en kwam in mijn droom laatst iemand tegen, een man, die ik niet mocht, en ik rende op hem af zonder iets te zeggen om hem eens flink te grazen te nemen, maar helaas rende hij hard weg en ik kon hem niet meer volgen ( in mijn droom dan ).

Groeten van azalaia.

• wana

volgens mij zijn het soms ook ‘vertalingen’van wat je soms meemaakt in je leven.

bijvoorbeeld dromen dat je een kind krijgt kan staan voor enorme verandering in je leven,iets nieuws..of dromen dat je tanden uitvallen,dat heeft met een gevoel van machteloosheid te maken.

als jij dat zo ook zien kan je nagaan hoe je je als brugpieper voelde met dat heimelijke gevoel van verliefd-zijn. misschien is het een intens verlangen naar iets onbereikbaars in je leven wat dat brugklas-gevoel triggerde of je hebt (on)bewust aan die eerste verliefdheid gedacht die dag.

ik denk persoonlijk dat er meer in een droom zit dan alleen verwerking van de dag maar ook waarschuwingen,begeleiding, antwoorden en sturingen van je persoonlijke leven,de fase waar je inzit en energie van mensen die aan je denken hoe zweverig dat voor een ander ook mag klinken..

• Haleh

Wat raar in mijn cultuur als je tanden uitvallen in een droom betekent dat iemand gaat binnen kort dood. vertaling van dromen is ook cultuur verbonden.ik heb de laatste tijd last van nachtmeri. het is zo echt dat ik het echt lichamelijk voel de volgende dag.

• azalaia

Een bekende droom is dat je rent omdat iemand je achterna zit, maar je komt nauwelijks vooruit en die persoon haalt je ook niet echt in, of je valt in een diepte, je suist naar beneden, maar je komt nergens op terecht.

Al dit soort dromen, dat ieder mens wel eens heeft gedroomd, heeft een diepere betekenis, al ben ik die nu vergeten, daarvoor zal ik naar de dromenpagina moeten gaan.

Groeten van azalaia.

• Annelies E

Zo droom ik vaak dat ik weer wiskunde examen moet doen

En word ik opgelucht wakker dat het niet meer hoeft

• Annelies E

Ik droom ook vaak dat ik niet meer beter word

Ziekte van mijn partner denk ik

Ligt hier aan ten grondslag