Psychologie

• Obiwan

Iedereen die zich met psychologie gaat bezighouden heeft een aantal opvattingen over het wezen van de psychologie. Sommige zien psychologie als een spel waarmee je andere mensen kunt manipuleren. Sommige geloven dat ze door een psychologiestudie mensen kunnen doorgronden. Velen denken bij psychologie vooral aan de geestelijke gezondheidszorg en verwarren psychologie met psychiatrie. Voor anderen betekent psychologie vooral spichologie, het bespieden van het innerlijke leven van een ander. De meesten beginnen zich in psychologie te verdiepen met de hoop dat ze belangrijke inzichten zullen verwerven in hun eigen gedrag en eigen ervaringen en dat ze er iets aan zullen hebben in hun relaties met anderen.

Wat is jullie definitie van psychologie? En wat is de motivatie?

Motivatie is een terrein van de psychologie waar wordt onderzocht waarom mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen. Wat beweegt hen, welke behoefte, welk verlangen, welk doel.

• Birmaantje

Psychologie is voor mij dat ik me van mijzelf bewust ben en dat mijn houding t.o.v. anderen bepalend is voor anderen.

Door mij bewust te zijn van mijn houding wordt de ander voor mij voorspelbaar.

Wat mij bewogen heeft?

Ik wilde zo niet verder zoals ik toen leefde.

Behoefte?

Ik wil anders leven en doen wat IK wil en niet wat anderen van mij willen.

Verlangen?

Dat ik door het leven kan gaan als mijn eigen IK en mezelf respecteren inclusief mijn tekortkomingen.

Doel?

Mijn eigen IK terugvinden. Deze is door de jaren heen gezien de situaties steeds meer op de achtergrond geraakt is en dat ik mijn eigen IK kwijt geraakt ben.

Groet,

Birmaantje

• Hendrikje

Ik ben een beetje benieuwd; wat bedoel je precies met:

“Door mij bewust te zijn van mijn houding wordt de ander voor mij voorspelbaar”

• Birmaantje

Mijn houding is bepalend.

Door bijvoorbeeld in een conflictsituatie. Je kunt natuurlijk in de strijd gaan, maar je kunt een strijd voorkomen door die strijd niet aan te gaan, maar je houding aan te passen.

Als iemand kwaad is en verwijten gaat maken, kun je natuurlijk terug gaan schreeuwen en verwijten gaan maken, maar hierdoor raak je alleen maar meer verstrikt. Door gewoon rustig te blijven en gewoon te blijven praten of te zeggen als je niet gewoon kan praten kunnen we de discussie beter op een ander tijdstip voortzetten.

Als je dingen niet wil, niet laten beinvloeden door anderen omdat die bijvoorbeeld op je gevoel gaan inspelen en je in je minderwaardigheid te drukken.

't Zijn voorbeelden.

Groet,

Birmaantje

• azalaia

Psychologie, psyce, de geest, de geestgesteldheid van de mens, en wat is geest, is dat het brein, dus onze hersens, of is geest je ziel, of is geest en ziel hetzelfde.

Waarom mensen zich gedragen zoals ze zich gedragen heeft o.m. te maken met je aanleg, hoe je bent opgevoed, waar je bent opgevoed, je karakter en niet te onderschatten de meerwaarde je gedrag kan opleveren.

Hoe men zich gedraagt heft niet altijd te maken met dat je ook zo bent, mensen kunnen zich tenslotte heel anders voordoen dan wie ze werkelijk zijn.

Acteurs doen dat voor hun rol, anderen omdat ze daardoor iets voor elkaar kunnen krijgen, manipulatie dus, daar hoort een vorm van liegen ook bij als dat iets op kan leveren.

Bij een sollicitatie bijvoorbeeld wordt vaak gelogen en men doet zich beter voor dan hij/zij in werkelijk is, juist om iets voor elkaar te krijgen.

De mens is psychologie, alles gebeurt tenslotte vanuit het brein, vaak zonder dat we dit beseffen.

Alles wat de zintuigen waarnemen wordt automatisch opgeslagen en kan later weer van invloed zijn op hoe we ergens op reageren.

We hebben misschien wel een geheugen van 10.000 gigabyte daarboven….

De psyche is zo complex dat we nooit goed zullen weten wat zich allemaal afspeelt in ons hoofd.

Ons denken gaat razendsnel, en beslissingen nemen gaat vaak intuïtief en dan denken we dat we er niet over hebben nagedacht.

De snelheid van het licht gaat ons bevattingsvermogen te boven, dit als voorbeeld hoe snel we dingen in ons opnemen.

Als men niet oppast zou je hier gestoord van worden, daarom is het heel belangrijk om los te laten, veel ballast overboord te gooien, zodat er ruimte komt voor dingen die echt belangrijk zijn.

Nou dwaal ik ergens af geloof ik.

Groeten van azalaia.

• Ellen XL

Ik vind het een hele interessante vraag.

Het was ook leuk om te lezen.

Ik denk dat je het begrip psychologie wel aardig in het kort hebt samengevat :);)

• private shrink

psy·cho·lo·gie (de ~ (v.))

1 wetenschap die zich bezighoudt met het onderzoek van de bewustzijnsverschijnselen => zielkunde

2 geheel van de psychische verschijnselen in een groep of tussen groepen, en de leer daarvan => zielenroerselen

• Obiwan

En nu willen jullie natuurlijk weten hoe ik er zelf over denk. Nou vooruit dan maar, omdat er zo op wordt aangedrongen. :):)

Psychologie is voor mij een cursus zelfverdediging.

De Amerikaanse filosoof William James wordt vaak beschouwd als degene die de wetenschappelijke basis heeft gelegd voor psychologie. Hij begon in 1875 te Harvard. In 1890 verscheen zijn uit 2 delen bestaande “de beginselen van de psychologie”, een boek dat een van de eerste standaardwerken voor de studie psychologie werd.

James definieerde psychologie als de wetenschap die zich bezighoudt met het onderzoeken van de mens die zich aanpast aan zijn omgeving. Dankzij het werk van James werd de psychologie in de V.S. als empirische wetenschap erkend.

James waarschuwde echter dat de psychologie zich niet moet presenteren als een afspiegeling van de natuurwetenschap, maar gezien moet worden als een “'open systeem” van vragen met betrekking tot het meest complexe “systeem” dat er bestaat, de mens.

Ik denk dat de waarschuwing van James ergens verloren is gegaan, want de psychologie is m.i. behoorlijk naast haar schoenen gaan lopen.

Pscychologen en psychiaters wanen zich alwetend. De psychologie is in alle landen, in alle belangrijke branches doorgedrongen. Eenvoudige maatschappelijk werkers schrijven allerlei rapporten (in de psychologie genaamd gevalsbeschrijving) en nemen zichzelf en de dossiers van hun collega,s uiterst serieus. In veel gevallen gaat het om aanzienlijke belangens. Het is m.i. daarom goed om zelf over enige kennis van het onderwerp te beschikken.

Sun Tsu schreef in 400 v. C. al in het ouste boek over militaire stragie: ken u zelf en ken u vijand en u behaalt de overwinning.

Met vriendelijke groetjes,

Obiwan. :):)

• Ad de Beer

Psychologie is een wetenschap die de mens als individu bestudeerd. Dit in tegenstelling tot sociologie waarin de mens als groep wordt bestudeerd.

Motivatie is afgeleidt van het latijn en betekend “in beweging zetten”. Motivatie bestudeerd welke motieven mensen hebben om in beweging te komen.

Maar, zoals mijn hoogleraar psychologie steeds zei: “als je weet wat een mens begeert, dan kun je hem beheersen” en daarmee is de basis van de psychologie gedefinieerd.

• Obiwan

Ad de Beer schreef:

>

> Psychologie is een wetenschap die de mens als individu

> bestudeerd. Dit in tegenstelling tot sociologie waarin de

> mens als groep wordt bestudeerd.

Psychologische terreinen. Stromingen. Richtingen binnen de psychologie. Sociologie. De sociale psychologie onderzoekt het gedrag van de mens in groepen.

> Motivatie is afgeleidt van het latijn en betekend "in

> beweging zetten". Motivatie bestudeerd welke motieven mensen

> hebben om in beweging te komen.

Grappig die talen en betekenis. Ik denk dan gelijk aan “move” in het engels.

> Maar, zoals mijn hoogleraar psychologie steeds zei: "als je

> weet wat een mens begeert, dan kun je hem beheersen" en

> daarmee is de basis van de psychologie gedefinieerd.

Tja. Dat beheersen (heeft het woord heersen inzich) is tegenwoordig doorgeslagen naar overheersen. Vandaar dat ik zelfverdediging noem als een van mijn beweegredenen, motivatie.

Groet Obiwan.