Psychologie

• Hendrikje

Aha. Ik begrijp het….

Ik dacht in eerste instantie te lezen dat iemand voor jou voorspelbaar is, doordat jij je eigen houding bepaalt. Maar ik neem aan dat je meer doelt op de situatie in eigen hand houden.
  • Birmaantje

Exact!

Groet,

Birmaantje

• Ellen XL

Nou en wat denken jullie dan van het volgende:

ik ken mezelf nog niet eens, hoe kan een ander dan weten hoe ik in elkaar zit.

Ik heb meerdere malen in mijn leven dingen gedaan die, als iemand mij dat 10 jaar van te voren verteld had dat ik dat ging doen, dan had ik die persoon voor gek verklaard!

Ik denk daarom dat iemand anders mij niet kan beheersen, want ik schiet onverwacht toch een andere kant op.

Bovenstaande betekend niet dat ik niet weet wat ik wil of op andere wijze stuurloos ronddobber. Ik kan rustig heel open over mezelf zijn zonder dat ik al mijn “duistere” geheimen wil of moet openbaren :D

Hoe zou je het dan aan willen pakken, gesteld dat ik de vijand ben?

Oh nog een hint, aangezien ik op de hoogte ben van mijn eigen onvermoedde eigenschappen ben ik niet meer dan oppervlakkig geïnteresseerd in mijn tegenstander.

Ik neem aan dat die dat n.l. ook kan aanboren (dat zijn de leukste tegenstanders!)

Het is bij mij meer “go with the flow” een soort judo op mentaal gebied :D

Groetjes van Ellen

• Obiwan

Ellen XL schreef:

> ik ken mezelf nog niet eens, hoe kan een ander dan weten hoe

> ik in elkaar zit.

———————————————-

Het gevaar is juist dat sommige personen menen dat wel te weten !!

En dat hun mening in de vorm van rapportage over jou, positieve of negatieve gevolgen kan hebben.

Ik ben geen tegenstander van de psychologie.

Ik zal de psychologie ook niet omschrijven als totale onzin of bedenksels.

De psychologie is flink gevorderd en sommige theorieen komen behoorlijk in de buurt van feiten. Andere theorieen zijn echter nog betwijfelbaar.

Ik beschouw de psychologie opzich, ook niet als tegenstander van mij.

De psychologie kan echter wel tegen iemand worden gebruikt.

Ik ben daarom op mijn hoede voor figuren, die betwijfelbare theorieen als exacte feiten zien, en zichzelf en de rapportage van hun collega,s veel te serieus nemen.

En dan bedoel ik niet de personen die op dit prikbord (met goede bedoelingen) mogelijk wel eens een verkeerd advies geven. Baat dat niet dan schaadt het ook niet. :):) Ik doel dan op maatschappelijk werkers, psychologen, psychiaters, etc.

die beroepshalve zo,n hoge dunk van hun eigen kwaliteiten hebben dat ze in staat zijn om iemand na een gesprekje van een half uur het graf in te schrijven.

Vergis je niet, Ellen. Een rapportje (niet geschreven door Sigmund Freud, maar door Hendrik Jan die een paar jaar pedagogische academie heeft gedaan) over b.v. arbeidsgeschiktheid kan veel mensen in dit land maken of breken.

Dan is het wel handig als je jezelf kan verdedigen, b.v. door er op te wijzen dat er ook andere theorieen over eenzelfde kwestie zijn, of als je weet wat je beter wel of

niet kan zeggen, tegen die mensen.

Ik vindt dat hoe groter de belangens zijn, des te bescheidener die beroepsgroep zich zou moeten opstellen. De praktijk is helaas anders.

Groet Obiwan