De psychologie is geworteld in de pogingen van de primitieve mens om inzicht te krijgen in zichzelf en zijn omgeving. Officieel kunnen we de psychologie herleiden tot de observaties van de oude Grieken.
Plato kan omdat hij de mens bestudeerde een psycholoog genoemd worden.
Plato geloofde in een tweedeling tussen lichaam en geest. Het dualisme.
Plato zag de mens als een tegenstrijdig wezen vol conflicten.
Maar dan lees ik over een andere benadering namelijk het holisme (Grieks-holon- betekend, het geheel).
En over reductionisme (Latijn: reducere betekent ‘herleiden tot’ of ‘terugvoeren op’). Een van de belangrijkste kwestie die verband houden met het reductionisme is de filosofische vraagstelling of de mentale eigenschappen van de mens volledig gereduceerd kunnen worden tot haar fysische eigenschappen. M.a.w: of de mens en het menselijk denken en handelen, inclusief de schijnbaar niet-fysische eigenschappen, die doorgaans onder de noemer ‘geest’ worden geplaatst, volledig verklaard op basis van louter fysisch-biologische eigenschappen.
Deze drie verschillende opvatingen zijn met name zo belangrijk omdat ze een enorme invloed uitoefenen. De wijze waarop mensen denken en waarnemen wordt grotendeels bepaald door de veronderstellingen waarvan ze bewust of onbewust van uitgaan. Degene die veronderstelt dat lichaam en geest gescheiden zijn, ziet de werkelijkheid niet hetzelfde als degeen die veronderstelt dat de mens als organisme een geheel vormt.
Nu mijn vragen aan lezers die hier meer verstand van hebben dan ik als beginner.
Klopt het als ik beweer dat hier de onenigheid al begint? Gaat het hier om heel ver uiteenlopende basisopvattingen? Met de nadruk op basis.
En zie ik het goed, als ik denk dat men met dat reductionisme (blijkbaar een later opgedoken leer) een gooi doet om de psychologie in de categorie exacte wetenschappen te plaatsen?
Reacties, vragen en toevoegingen van de bekende panelleden zijn uiteraard ook welkom.
Goed dat je Plato er even in betrok, Ellen. Want daar wou ik het net ff over hebben. Voor de nieuwe lezers, bekijk voorafgaande topics.