Plato

• Obiwan

De psychologie is geworteld in de pogingen van de primitieve mens om inzicht te krijgen in zichzelf en zijn omgeving. Officieel kunnen we de psychologie herleiden tot de observaties van de oude Grieken.

Plato kan omdat hij de mens bestudeerde een psycholoog genoemd worden.

Plato geloofde in een tweedeling tussen lichaam en geest. Het dualisme.

Plato zag de mens als een tegenstrijdig wezen vol conflicten.

Maar dan lees ik over een andere benadering namelijk het holisme (Grieks-holon- betekend, het geheel).

En over reductionisme (Latijn: reducere betekent ‘herleiden tot’ of ‘terugvoeren op’). Een van de belangrijkste kwestie die verband houden met het reductionisme is de filosofische vraagstelling of de mentale eigenschappen van de mens volledig gereduceerd kunnen worden tot haar fysische eigenschappen. M.a.w: of de mens en het menselijk denken en handelen, inclusief de schijnbaar niet-fysische eigenschappen, die doorgaans onder de noemer ‘geest’ worden geplaatst, volledig verklaard op basis van louter fysisch-biologische eigenschappen.

Deze drie verschillende opvatingen zijn met name zo belangrijk omdat ze een enorme invloed uitoefenen. De wijze waarop mensen denken en waarnemen wordt grotendeels bepaald door de veronderstellingen waarvan ze bewust of onbewust van uitgaan. Degene die veronderstelt dat lichaam en geest gescheiden zijn, ziet de werkelijkheid niet hetzelfde als degeen die veronderstelt dat de mens als organisme een geheel vormt.

Nu mijn vragen aan lezers die hier meer verstand van hebben dan ik als beginner.

Klopt het als ik beweer dat hier de onenigheid al begint? Gaat het hier om heel ver uiteenlopende basisopvattingen? Met de nadruk op basis.

En zie ik het goed, als ik denk dat men met dat reductionisme (blijkbaar een later opgedoken leer) een gooi doet om de psychologie in de categorie exacte wetenschappen te plaatsen?

Reacties, vragen en toevoegingen van de bekende panelleden zijn uiteraard ook welkom. :):)

Goed dat je Plato er even in betrok, Ellen. Want daar wou ik het net ff over hebben. :):) Voor de nieuwe lezers, bekijk voorafgaande topics.

• Nelis

Dag Obiwan,

In de topic psychologie vertel je over James die in 1875 de basis legde voor de psychologie, en nu vertel je dat de psychologie al terug te voeren is tot de oude grieken. Hoe zit dat precies?

Met vr. gr. Nelis

• Obiwan

Dag Nelis,

Ik denk dat psychologie al zo oud is als de mensheid.

Officieel kunnen we de P. herleiden tot de oude Grieken. Ik vermoed d.m.v. de oudst bekende geschriften. Plato geloofde in een scheiding tussen lichaam en geest. Dualisme. Aristoteles uitgangspunt was holistich. Holisme, een geheel.

Het uitgangspunt is erg belangrijk.

Plato en Aristoteles werden echter toen nog geen psychologen genoemd.

Ik vermoed, denkers, wijsgeren of filosofen.

Als wetenschappelijke discipline bestaat de P. pas amper honderd jaar.

Omstreeks 1860 bestonden er nog geen laboratoria en psychologiestudies.

Geen mens had ooit een IQ test gedaan of een psychotherapeut bezocht.

Begrippen als minderwaardigheidscomplex, afweermechanisme, Freudiaanse verspreking en IQ bestonden toen nog niet.

Na 1860 ging het plotseling heel snel. Volgens sommige historici werd de P. in 1879 een wetenschappelijke discipline. Toen opende Wilhelm Wundt een expirimenteel laboratorium in Leipzig. William James begon in 1875 te expirimenteren te Harvard. Ook Freud was in die tijd actief tot 1930.

Inmiddels kent de P. zelfs richtingen zoals de “vergelijkende P.” die met behulp van wetenschappelijke methoden het gedrag van dieren onderzoekt, de “onderwijs P.”, de “sociale P.” die de mens in groepen onderzoekt, etc.

Alleen in Nederland zijn inmiddels al velen duizenden gediplomeerde psychologen werkzaam in sectoren als de overheid, bedrijfsleven, ziekenhuizen, vrije beroepen, etc.

Goed dat je het even gevraagd hebt. Dit is overigens P. En dit zijn geen psychologische theorieen. Dit zijn exacte feiten over de psychologie. De beginselen die belangrijk zijn om te weten alvorens je verder te verdiepen in de materie. Hopend je hiermee voldoende te hebben voorgelicht.

Met hartelijk groet,

Obiwan. :):)

• Obiwan

Foutje. Sorry. Moet zijn “overigens geen P.”.

Goed dat je het even gevraagd hebt. Dit is overigens geen P. En dit zijn geen psychologische theorieen. Dit zijn exacte feiten over de psychologie. De beginselen die belangrijk zijn om te weten alvorens je verder te verdiepen in de materie.

• Ad de Beer

Plato was een filosoof, geen psycholoog.

Plato dacht na over de zin van het leven, wat hij verwoorde in de ideeenwereld.

De moeite waard om een keer te lezen, het is mede met het werk van socrates de grondslag van de filosofie.

Ad de Beer