Ergenis

• Anja

Hallo allemaal,

Heeft iemand tips om met ergenissen om te gaan?

Ik erger me nl. erg veel aan al het lawaai om me heen zoals: ik hoor dagelijks de autobaan, het vrachtverkeer wat achter ons huis raast, daar komt nog eens bij dat ik in een heel aktief straatje woon waar de buurtjes altijd maar aan het klussen zijn.

Zelf wil ik heel graag verhuizen maar helaas is dat geen optie door de vele bindingen die we hier hebben.

Moet ik naar een psychiater??? of wie oh wie heeft er tips???

Groetjes Anja

• Rob

Ik erger me de laatste jaren ook aan lawaai. De oorzaak is stress. Lichtelijk overspannen.

Ik heb er geen enkel vertrouwen in dat dit door gesprekken met een psychiater kan worden verholpen. Ik zou me nog meer gaan ergeren aan de wetenschap dat zo,n eikel over mijn rug zijn zakken vult, terwijl ik geen stap verder kom.

Een paar weken Spanje zou me zeker goed doen, maar daar heb ik momenteel de centjes en gelegenheid niet voor.

Ik ga op korte termijn eens checken hoe het zit met rusthuizen.

Als het geen Spanje wordt, dan maar een rustoord op staatskosten.

Ik betaal er immers genoeg ziekenfondspremie voor. Misschien voor jou ook optie.

Succes ermee.

Groet Rob

• G.J.

Hoi Anja,

Waar ligt jouw prioriteit? Een rustig bestaan of opbouwende ergenissen die op ten duur zullen leiden tot het verlagen van je imuunsysteem. Ik kan best begrijpen dat je sommige zaken niet achter wil laten op een vertrouwde plaats echter gaat het nu om jouw gezondheid.

Omgevingsfactoren zijn factoren waar een mens aan gewend KAN raken. Denk hierbij aan mensen die in een luidde omgeving werken of die op een plaats werken met nare luchtjes zoals riolering of ammonia. Zij ruiken of horen de overlast op ten duur niet meer zo erg. Zo is het ook in een woonomgeving. De metro of trein hoor je tzt niet meer terwijl de visite het wel opvalt. Kan je hier niet aan wennen dan zit je daar niet op je gemak en kan dat gevolgen hebben. Ik weet ook niet welke bindingen je bedoelt, familie, vrienden contracten? Ik ga ook niet zeggen dat je stress hebt of lichtelijk overspannen bent, maar dat kan er wel toe leiden als je niet tijdig actie onderneemt. Vraag jezelf af wat je kan doen om voor deze ergenis een oplossing te zoeken. Wat zijn je mogelijkheden, wat vindt JIJ belangrijk, hoe kan je eventuele partner jouw hierbij helpen. Zijn er mogelijkheden om de woning beter te isoleren?. Is er een andere woning in de buurt die een rustigere omgeving heeft?Kijk zo breed mogelijk en werk dan naar een oplossing. Er zal absoluut niet één oplossing zijn maar een beginnend idee kan zich ontplooien naar de voor jouw beste oplossing.

Ik hoop dat het je lukt.

Met vriendelijke groeten,

G.J.

• Annelies E

Als je tijd en zin hebt en geld

wat onthaasten b v in Drenthe

Daar is het nog heerlijk stil

En de nachten nog echt donker

Het is wellicht niet een echte oplossing

maar ervan opknappen doe je zeker

• Angie

Ik heb onlangs gehoord dat harde geluiden altijd een zekere mate van stress veroorzaken, zelfs als dat onderbewust gebeurt.

Zelf kan ik niet tegen veel geluiden, of prikkels, daar ben ik in de loop der tijd achter gekomen en ik zorg er daarom voor dat ik altijd in een (zo goed als) prikkelarme omgeving woon.

Last hebben van geluiden in de zin dat ik zelfs een klok hard hoor tikken is in mijn geval het teken dat het ´helemaal mis´ is en dat ik snel actie moet ondernemen.

Maar als je je zo irriteert aan die auto´s zou ik echt z.s.m. verhuizen als ik jou was.

• Linda

Hallo Anja,

Ik zou zeggen, leer jezelf anders op te stellen. Ga je eigen verwachtingen eens bekijken.

Als je je zo zeer ergert kun je het probleem proberen aan te pakken bij desbetrefffende personen. Lijkt me een utopie als je het probleem een autobaan is en een drukke buurt waar geklust wordt.

Verhuizen is geen optie zeg je. Ergeren is ook geen optie eigenlijk want je veranderd niets aan de situatie hiermee.

Ik heb zelf langs een drukke autobaan gewoont en kan er ook niet goed tegen.

Met ergeren veranderde ik er niets aan, dus heeft geen enkele zin. Stelde mezelf voor een keuze; pak de koe bij de horens, verhuis, of laat het los.

Ik heb het eerste gedaan.

Eigenlijk is het heel simpel, maak je alleen druk om dingen die jezelf kunt veranderen. Ga van het positieve uit. Stel je verwachtingen bij. Misschien heeft het ook nog iets met jezelf te maken, iets wat je van jezelf niet kunt accepteren, maar

projecteerd op de buitenwereld.

Doei

• Lezer

Bij mij ,in een grote stad, ligt een deken van geluid. Zo voel ik dat.

s,Morgens om 5 uur komen de eerst vliegtuigen al over mijn huis.Goed slapen ?

Nooit.

Het gevolg is prikkelbaarheid, oververmoeidheid en het neemt ook overdag het denken in beslag.

Mijn oplossing is geweest : s,nacht oordopjes in.

het is een wereld van verschil . Ik hoor de buitengeluiden niet meer en kan slapen.

Wetend dat ik mij ervoor kan afsluiten is heerlijk . Ik ben weer baas over mijn rust.

daardoor is het overdag ook geen probleem meer. Het geluid valt dan veel minder op.

raad het je ten zeerste aan.

Ik heb ook een slaapmasker aangeschaft om het licht buiten te houden.

• Ron

Hoi Anja,

De onrust zit in jouzelf en het lawaai trikkert dat schijnbaar.

Ik vind mijn rust aan de voeten van Jezus en Hij is overal!

Ik wens je veel rust, met name van binnen, dan is de onrust om je heen beter te verdragen.

gr. Ron

• Anja

Bij deze wil ik jullie allemaal bedanken voor de moeite die jullie gedaan hebben om te reageren!!!

Ik heb een week lopen denken over jullie reakties.

Ik ben tot de conclusie gekomen:

* dat ik inderdaad onder stress leef

* dat het lawaai toe genomen is

* dat niemand daar aan wat kan doen

* dat ik mezelf meer rust moet gunnen

* dat ik vaker van huis moet gaan

* dat ik vrede moet sluiten met me zelf en mijn omgeving

Ik dank jullie allemaal, ik ga nu aan mezelf werken!

Liefs Anja

• Darby

hallo Anja

Jij hoeft echt niet naar een psychiater.

En verhuizen is ook niet een optie, wat jij nodig hebt is rust

in jezelf en dat kan je ontwikkelen door elke

dag 5 minuten in stilte door te brengen.

Probeer eens een plek in je huis te vinden waar het echt stil

is, waar niemand je stoort.

Als je daar dan op een stoel gaat zitten en naar de

stilte luistert, wordt de ergenis naar verloop van tijd minder.

succes!!!