Ik zal het proberen kort te houden
Zojuist ben ik erachter gekomen dat mijn controle (?)-trekjes zo'n beetje mijn leven beheersen en dat is erg irritant. Het uit zich in het volgende :
- Geld: ik heb heel veel moeite met geld uit geven. Hoe meer geld ik heb hoe zekerder ik mij voel.
* Daarom wil ik absoluut geen hypotheek,
* geen abbo op een mobiel (bang dat het duurder kost dan prepaid)
* als ik boodschappen haal, probeer ik zo weinig mogelijk te halen omdat ik denk dat het goedkoper is - terwijl ik een dag later weer naar de supermarkt moet
* als ik een (dure) aankoop wil doen, dan denk ik hier soms maanden over na en achteraf ben ik altijd teleurgesteld
*
- Dagelijkse Bezigheden moeten altijd voor mij zo perfect mogelijk verlopen.
* Ik wil altijd in het leegste gedeelte van de trein zitten ook al moet ik daar een heel stuk voor lopen
* Als we naar een film gaan en hij is al vijf minuten bezig, dan weiger ik naar binnen te gaan, ook al weet ik dat de reclames nog bezig zijn
* Als ik ga vliegen ben ik altijd veel en veel te vroeg - je weet maar nooit
* Reageer niet goed op verrassingen, als ik met mijn vriend weg ben moeten we doen wat we van te voren hebben gepland, daarna wil ik naar huis (voel ik me veilig bij).
* Ik wil altijd op tijd naar bed (22.00) zodat ik zeker weet dat ik de volgende dag uitgerust ben voor het werk. Anders presteer ik misschien niet goed genoeg
* Hoe vaker ik 's avonds thuis ben, hoe fijner ik mij voel
- Werk
* Alles op mijn werk kijk ik tien keer na, om zeker te zijn dat ik geen fouten maak
* Als ik na een dag werken klaar ben, pieker ik 's avonds nog of ik niet iets ben vergeten
Wat mij ook opvalt, is dat ik erg wantrouwend ben. Verkopers in de winkel vetrouw ik sowieso niet, bang dat ze mij willen gebruiken. Zelfs nu ik dit op internet schrijf, ben ik bang dat iemand mij herkent. Sommige mensen noemen mij paranoia.
Ook voel ik mij heel erg schuldig.
Nu ben ik op zoek naar een boek waar dit soort gedrag wordt beschreven zodat ik er mee aan de slag kan.
Kan iemand mij een paar titels noemen?
Alvast bedankt!