Moeilijk gesprek voeren

• Marieke

Het is zo ver, ik heb alle moed verzameld, een afspraak met mijn baas gemaakt en een puntenlijst opgesteld van hetgeen ik wil bespreken. Daar word je niet vrolijk van (en mijn baas vast ook niet!).

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik tijdens het gesprek rustig blijf en niet emotioneel ga reageren? Hij zal me uit mijn tent proberen te lokken? hoe zorg ik er nu voor dat niet alle ellende die opgekropt is er tijdens dat gesprek op emotionele wijze uit komt??

• Lezer

Hulp bij moeilijke gesprekken :

http://www.leren.nl/cursus/professionele-vaardigheden/gesprekstechnieken/

• Ellen XL

Pas de 4 tellen techniek toe.

Dus als je baas is uitgepraat wacht je 4 tellen voor je antwoord geeft en als je zelf iets hebt gezegd wacht je ook 4 tellen voordat je weer wat zegt als je baas niets terug zegt.

Dit geeft buiten allerlei andere voordelen een heel beheerste indruk.

Dit is trouwens een bijzonder goede gesprekstechniek die je altijd kunt toepassen en die ik van mijn baas heb geleerd.

Mocht de baas (gesprekspartner) vragen waarom je zo lang wacht met antwoorden dan zeg je (nadat je weer 4 seconden hebt gewacht) “ik wilde u gelegenheid geven helemaal uit te spreken voor het geval u nog iets wilde zeggen”.

Als de baas aan één stuk door praat, kun je ook aantekeningen maken.

(maar vergeet dan niet als hij eindelijk zijn klep houdt 4 tellen te wachten, misschien heeft hij nog een nabrander)

Het is goed dat je alle punten op papier hebt dan kun je controleren of je alles hebt gehad.

Oh ja en als je een keer tijd hebt kun je “Onderhandelen voor Dummies” aanschaffen, daarin allerlei technieken, je zult genieten van dit soort gesprekken.

• Barbara

Je kunt je goed voorbereiden door mischien een keer te oefenen met je partner.

Tel tot tien als je merkt dat je je zelfbeheersing kwijt dreigt te raken.

En verder zijn er allerlei boeken te krijgen.

Zie de tips maar van de anderen hier.

Persoonlijk ken ik geen boeken, vandaar.

Suc6 en laat je weten hoe het gegaan is?

Of je rustig gebleven bent of dat je toch emotioneel werd?

Gr van Barbara

• Paula

Hoi Marieke,

Ik heb beide topics van je gelezen (ook die recentere). Ik vraag me af of je misschien moeite hebt om in de dagelijkse omgang met mensen (zowel op je werk, alsook privé (!) ) je grenzen/gevoelens aan te geven. Ik bedoel: laat je zien als iets je te ver gaat, als iets je niet zint, als je pissig bent bijvoorbeeld? Kennen mensen jou in dat opzicht, een beetje…?

Omdat je schrijft dat je waar je nu werkt kritiek op hebt, komt het bij me op: heb je wel eens duidelijk gemaakt buiten het gesprek met je baas om, dat je e.e.a. maar een rare gang van zaken vindt? Zou je bijvoorbeeld wel eens hardop kunnen zeggen: “ja, zeg, zó los je dat toch niet op?” Anders hoopt het zich op tot je een gesprek met je baas hebt en dan… tja… neem je het als een ‘kadootje’ mee zeg maar.

Hier kom ik op omdat je vertelt dat je wel vaker vanwege problemen/conflicten van baan verwisselt. Het zou wel eens kunnen zijn dat je telkens op dit punt, struikelt. En dan gebeurt het opnieuw in een nieuwe baan (zo werken die dingen nou eenmaal).

Kun je hier wat mee?