uitzending "Schatjes" van gisteren

• Sanne

Gisterenavond keek ik naar het programma Schatjes, helaas had ik de eerste paar minuten gemist. Misschien heb ik geen recht van spreken, ik heb zelf absoluut geen verstand van kinderen.

Het viel mij op dat de ouders het kind helemaal niet knuffelde of aanhaalde, op het laatst zag je dat het kind zelf op de schoot van de vader kroop. Misschien bleef dat buiten beeld, maar ik schrok ervan hoe de ouders met het kind om gingen. Ik moest denken aan de term IJkastouders uit de jaren 70. De vader deed eerder nooit iets leuks met het kind, en ging met tegenzin met zijn zoontje voetballen. Later ging dat gelukkig wat beter.

Blijkbaar was het gebrek aan warmte niet zo'n groot probleem, want de psychologe van het programma probeerde de ouders om te laten gaan met de buien van het kind. En je zag dat het inderdaad stukken beter, ging naarmate het programma vorderde.

Ik had zo'n medelijden met dat jongetje, hij had zo'n lief gezichtje, maar hij deed niet lief, maar het kon er bij mij niet in, dat dit jongetje zo geboren was.

Het bleek dat het kind ADHD had, hij stond op de wachtlijst voor verdere hulp.

Misschien als de ouders hem ook wat meer knuffels gaan geven, dat hij van het ADHD etiket afkomt.

Ik zal wel een hoop woede op de hals halen van ouders met een ADHD kind en misschien ook wel van deskundigen, maar ik herhaal nog een keer, ik ben slechts leek. Maar dat een kind liefde nodig heeft, zal iedereen wel kunnen beamen, denk ik zo. En ik geef alleen maar mijn mening. Ik ben benieuwd wat anderen vonden van de aflevering van Schatjes.

• Ellen XL

Hallo Sanne,

Je schrijft: Het bleek dat het kind ADHD had, hij stond op de wachtlijst voor verdere hulp.

Misschien als de ouders hem ook wat meer knuffels gaan geven, dat hij van het ADHD etiket afkomt.

Ik heb de uitzending “schatjes” niet gezien, maar er is hier beneden wel vaker over kinderen met ADHD getopict.

En ik vind dat je een heel goed inzicht hebt (al heb je zelf geen kinderen) ik denk dat de onmacht om goed met kinderen om te gaan vaak verhuld wordt door een etiket ADHD op het kind te plakken.

En als die ouders of opvoeders woest op me willen worden dan doen ze maar, het zal niet de eerste keer zijn.

Nog schadelijker is het om zo'n kind vol te proppen met ritalin waardoor het handelbaarder zou worden.

Groetjes van Ellen :)

• Marjorie

Ik heb de uitzending niet gezien, maar ik heb genoeg van dergelijke programma's gezien om te weten wat jullie bedoelen. Kinderen hebben het soms gewoon heel moeilijk in onze maatschappij. Alles gaat zo snel, en ze moeten zoveel. Onze zoon van 5 gaat ook wel eens uit zijn dak en lijkt dan onhandelbaar maar volgens mij heeft hij absoluut geen ADHD.Want wat we dan doen is hem op schoot trekken en even lekker knuffelen. Hij kan dan even uithuilen en dan is hij zo weer zichzelf.

Heeft iedereen dat niet weleens? Dat je er gewoon even helemaal genoeg van hebt omdat alles even tegenzit? Als volwasse kun je dat beredeneren en kan je even lekker tegen een vriendin of vriend klagen, een stuk fietsen, of je vreet gewoon een zak drop leeg ofzo. Een kind kan dit (nog) niet. Dus moet je hem of haar daarbij helpen. Op deze manier kan je het kind dan ook leren om op een positieve manier met tegenslagen om te gaan. Gewoon uithuilen en opnieuw beginnen.

• an

Naar aanleiding van deze posting het programma bekeken op uitzendinggemist en inderdaad geschrokken van het kind en vooral de ouders.

Al kan ik me goed indenken dat je met je kind, en in dit geval geen makkelijk kind, met een erg strenge moeder in een visieuze cirkel terecht komt waar je niet makkelijk uitkom.Dan is het goed als een buitenstaander je gezin onder de loep neemt.

Als mijn kinderen zo,n bui hadden liet ik ze idd. ook uithuilen op schoot en konden we er allemaal weer een tijd tegen (met een goed humeur en zonder dat je je kind elke keer moet corrigeren of een time out geven.)

• wana

ik zap met zulke programma's altijd heen en weer..ik wil het zien maar kan er niet goed tegen en wordt er boos van!

met het zweet in mn handen schreeuw ik dan verontwaardigd de leeftijd van t kind of mijn onbegrip dat je niet weet hoe met een kind omtegaan en je je niet kunt inleven in een kind.

werkelijk onvoorstelbaar hoe weinig hartelijk er ook gedaan werd of lief gepraat.

'ga je mee eten? dan mag jij ook helpen! goed zo! gezellig hé? doe jij pappa's bord maar..' maar nee, er was een instructie ‘doe jij papa’s bord' en dat was m dan.

hij kreeg aandacht met zn gedrag,dan moesten pa en moe wel en liever negatieve aandacht dan geen aandacht denkt dat jochie.

idd koud en liefdeloos in omgang.