borderline

• liekske76

Eerst wist ik niet wat het was totdat ik met iemand chatte en mijn problemen begon uit te leggen. Gaf hij mij dit woord mee, ik ging er naar kijken en ik herkende mezelf als twee druppels water hierin. De wisselende stemmingen die heel snel van depressief naar vrolijk kunnen gaan. Het doorsnijden van je eigen emoties, jezelf niet als echt ervaren. Over dingen uit je leven hebben en het gevoel hebben dat ze niet van jou zijn. Het fantaseren over een ernstig ongeluk, ziekte of mezelf gewoon iets aan te doen. Heel veel aandacht en liefde van iemand eisen, waar niemand echt aan kan voldoen volledig en dan weer teleurgesteld zijn in die persoon. Ik heb dit al vanaf mijn kinderjaren. Ik ben ook iemand die heel sterk op een ding foccused en dat neemt dan de controle van mijn leven over en van mezelf.

Zo ben ik fitness verslaafd geweest en dat ik er ook echt alles over wist. Zo zat ik op den duur regelmatig met mijn vinger in mijn keel om maar af te vallen en wist ik daar alles over. Zo was ik internetverslaafd en werd ik daar op ontslagen + dat ik niet de gevolgen van mijn eigen doen zie. Ik weet dat sommige dingen niet goed zijn dus doe ik het niet, maar voelen dat het inderdaad niet juist is doe ik niet. Niets zou mij tegen kunnen houden om mezelf op het verkeerde te richten als ik het toe zou laten, zelfs het gevoel iemand te kunnen doden zit in mij zonder daar emoties erbij te tonen. Het beangstigd mij soms wel.

• Angie

Wees je ervan bewust dat heel veel diagnoses elkaar overlappen en dat je een diagnose stellen dan ook het beste aan een behandelaar kunt overlaten, een behandelaar is sowieso in jouw geval geen gek idee, ze kunnen je op allerlei vlakken helpen.

• azalaia

Hallo liekske76,

het doet me ook een beetje denken aan een de-realisatie stoornis, je doet dan dingen waarbij je je niet realiseert dat JIJ het bent die dit doet.

Een voorbeeld: als je een dagje in een politiecel opgesloten zou worden, en je komt na 1 dag vrij, dan weet jouw verstand wel dat je daar hebt gezeten, maar je voelt niet dat JIJ het was die daar zat.

Je komt dus niet bij je gevoel, je ziet jouw persoon vanaf een afstand, maar je voelt niet dat je die persoon ZELF bent.

Herken je hier iets in?

Zoek maar eens op in google: depersonalisatie en/of de-realisatie syndroom.

Groeten van azalaia.

• Lidewy en Josian en ??

Het grote nadeel van borderline is dat bijna iedereen zich in bepaalde fases wel herkent in de 9 punten van de DSMIV…..

Als je werkelijk denkt dat je deze psychiatrische stoornis hebt: er zijn goede testen voor: ik weet niet of je onder behandeling bent van een psycholoog, deze kan je verder verwijzen.

• liekske76

Ik begrijp dat je inderdaad bepaalde periode heb dat je aan al die punten voldoet, maar als ik terug kijk op mijn leven, blijf ik mezelf in die punten herkennen alleen had ik het wel onder controle en dat is wat de laatste tijd wel weg is aan het vallen. Maar ik had ook begrepen dat, dat kan gebeuren bij hoge stress.

• Barbara

Hoi Liekske,

Er is een pb voor borderline, mischien dat je daar eens kunt kijken en dat je er wat aan hebt. Daar begrijpen ze precies wat je bedoeld en ze zullen ook goede adviezen hebben.

Ik heb er zelf niet zo'n verstand van maar zou zeker daar gaan kijken als ik jou was.

Ben je wel eens naar een psychiater geweest om er achter te komen?

Dat zou ik zeker doen als ik jou was.

Sterkte ermee en hopelijk heb je wat aan het pb van borderline.

Groetjes van Barbara

• Hendrikje

off topic: is er een klein Lidewytje of Josiantje onderweg? Vanwege de vraagtekens…

• Wladimr

Er is ook een prikbord over/voor/door mensen met borerline en voor omstanders.

Waar je een stuk her(er)kenning kan vinden.

http://www.prikpagina.nl/list.php?f=826

Groetjes Wladimir